Mds till m800

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
Hej, någon här som testat mds variatorkittet? Är sugen på testa men är osäker på om man bör shimsa om korset? Har speedwerx idag från Oktan men är som sagt sugen på testa mds :)

Även hört rykten om folk som testat sno pro 600 remmen som ska va lite längre och att det hjälpt mot remförbrukningen!
 

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
Kört mds på min nästan hela förra säsongen och jag kan bara säga bra saker om detta kit och steeve är enormt bra att ha å göra med.

Kör mina vikter med den svarta polaris fjädern med en aning högre tillslag.
Detta tillsammans med 19/50 drevning.

120 mil på 084 remmen uteslutande brant, teknisk körning vilket jag anser är helt ok :)
 

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
Har du shimsat ditt kors nå? När min var orginal så explodera första remmen vid 80 mil, sen monterade jag speedwerx och kom ca 75 mil till så tok explodera rem nummer 2


Kört mds på min nästan hela förra säsongen och jag kan bara säga bra saker om detta kit och steeve är enormt bra att ha å göra med.

Kör mina vikter med den svarta polaris fjädern med en aning högre tillslag.
Detta tillsammans med 19/50 drevning.

120 mil på 084 remmen uteslutande brant, teknisk körning vilket jag anser är helt ok :)
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Kört mds på min nästan hela förra säsongen och jag kan bara säga bra saker om detta kit och steeve är enormt bra att ha å göra med.

Kör mina vikter med den svarta polaris fjädern med en aning högre tillslag.
Detta tillsammans med 19/50 drevning.

120 mil på 084 remmen uteslutande brant, teknisk körning vilket jag anser är helt ok :)
Har du någon extra ventilation? Köpt en M800 12 i höst och enligt förra ägaren åt den inte rem. (140ml sen fick han 084 på servicen) Skulle dock bli väldigt förvånad om en rem håller så länge för mig... Fundersam om jag ska förebygga eller prova och se hur det går... Kommer gå ner till 20/49 så fort jg testat på snö.
Hur höll remmarna för dig standard? Hur "känns" maskin med MDS?
 

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
jag körde original i 40 mil då exploderade första 084 remmen detta inkluderade en viss inkörning av maskinen oxå!

Ny 084 och då drevades maskinen om och 2 delar från ett ventkitt monterades på vänster sidokåpa.
körde ca 10-12 mil till, men jag tyckte att jag hade för höga temperaturer på remmen.
så vid ca 50 mil på skotern monterade jag MDS kittet färdigsjusterat av steve mitchell.

120 mil totalt på den remmen tills den exploderade och tog variatorskyddet med sig efter en riktig tuff dag i riktigt blöt och tung vårsnö.

kände direkt att skotern blev mer på hugget, mycket piggare och betydligt svalare variatorer samt rem !

och den håller varven klippstabilt, spelar ingen roll hur långa klättringar jag gör.

enda felet som uppstod var att jag direkt blev tvungen att justera om fjädringen i boogien. då den vart lite väl lätt på fronten. :)

MDS kittet och hcr styrstolpskittet och slp pp är enligt min mening dem bästa modifikationerna till proclimben

Mvh
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Sen är ju förhoppningen att remproblemen ska lösa sig med nya sekundären, AC har ju satsat en rejäl slant där så nån nytta ska det ju göra.
Körde min std några fullgasrepor sen kollade jag tempen på variatorerna och insåg direkt att nått inte var bra då sekundären var riktigt varm!
Monterade diablos kit och har kört 70 mil på en 084 som ser som ny ut fortfarande, sekundären är dock fortfarande varmare än primören så nå vajsing är det. Nu med en ny SEK så har jag köpt på mig 083 rem som jag ska testa med, kommer förhoppningsvis att slå väl ut om bara nya variatorn funkar som den ska!?
Sen om man bortser från ett problem som många inte har, dvs skjuta remmar, så finns det rätt mkt prestanda och körglädje att hämta med ett för sig anpassat v-kitt!!!
 

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
Detta färdigjusterade kittet, innehöll det shims till din primär så du blev tvungen att shimsa primär korset? Eller innehöll det en fjäder och 3st färdigviktade vikter enbart?

Och vart hittar man denna Steve Mitchell? =)

Med vänlig hälsning

Mattias

Ny 084 och då drevades maskinen om och 2 delar från ett ventkitt monterades på vänster sidokåpa.
körde ca 10-12 mil till, men jag tyckte att jag hade för höga temperaturer på remmen.
så vid ca 50 mil på skotern monterade jag MDS kittet färdigsjusterat av steve mitchell.


Mvh
 

folke

Välkänd medlem
27 sept 2007
252
0
16
Vindeln
Mds kittet innehåller 3 färdigviktade vikter, fjäder och en påse med mer vikter. iaf det jag köpte från nån kille i luleå som säljer nya kitt, han finns på blocket. Har däremot inte provat då det är nymonterat, drevade även ner till 20/49 inför den här säsongen.
Har inte sett någonstans att man behöver schimsa korset med dom här vikterna iaf.
 

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
Hört talas om google ? ;)

http://mdsclutching.com/

nej inget shimsande av kors fram å tillbaka. plug and play så att säga 1700kr hemma i brevlådan

kittet innehåller 3 stycken färdiga vikter en fjäder lösa vikter för att finsjustera om du förflyttar dig i höjdled.

mvh
 

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
Japp de har jag :) Tänkte mer om denna steve var någon här på forumet eller någon bekant på en svensk firma :)

Men tack för svaret! :) Blir nog att beställa ett kitt!

Hört talas om google ? ;)

http://mdsclutching.com/

nej inget shimsande av kors fram å tillbaka. plug and play så att säga 1700kr hemma i brevlådan

kittet innehåller 3 stycken färdiga vikter en fjäder lösa vikter för att finsjustera om du förflyttar dig i höjdled.

mvh
 

Röshagen

Ny medlem
18 feb 2012
4
0
1
Boden
Kan rekomedera Diablo racing variator kitt, funkar kanon, kört 120mil fulgas utan att en ända rem gått sönder
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
jag körde original i 40 mil då exploderade första 084 remmen detta inkluderade en viss inkörning av maskinen oxå!

Ny 084 och då drevades maskinen om och 2 delar från ett ventkitt monterades på vänster sidokåpa.
körde ca 10-12 mil till, men jag tyckte att jag hade för höga temperaturer på remmen.
så vid ca 50 mil på skotern monterade jag MDS kittet färdigsjusterat av steve mitchell.

120 mil totalt på den remmen tills den exploderade och tog variatorskyddet med sig efter en riktig tuff dag i riktigt blöt och tung vårsnö.

kände direkt att skotern blev mer på hugget, mycket piggare och betydligt svalare variatorer samt rem !

och den håller varven klippstabilt, spelar ingen roll hur långa klättringar jag gör.

enda felet som uppstod var att jag direkt blev tvungen att justera om fjädringen i boogien. då den vart lite väl lätt på fronten. :)

MDS kittet och hcr styrstolpskittet och slp pp är enligt min mening dem bästa modifikationerna till proclimben

Mvh
Mailade du bara till adressen dem har på sin hemsida? Hur blir det med tull och moms när man får grejerna direkt i brevlådan?
 

Tapio

Ny medlem
14 okt 2013
4
0
1
Nedansjö
Jag köpte ett kit av steve för nån vecka sedan, och då hade han strukit över priset på kittet så det tullen fick se var frakten på $35..
Har för mig att allt under 50$ är tull o momsfritt.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Gränsen går vid 200:- dvs typ 30 dollar. Sen ska posten ha sin hundring oavsett storlek/värde.
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Sen är ju förhoppningen att remproblemen ska lösa sig med nya sekundären, AC har ju satsat en rejäl slant där så nån nytta ska det ju göra.
Körde min std några fullgasrepor sen kollade jag tempen på variatorerna och insåg direkt att nått inte var bra då sekundären var riktigt varm!
Monterade diablos kit och har kört 70 mil på en 084 som ser som ny ut fortfarande, sekundären är dock fortfarande varmare än primören så nå vajsing är det. Nu med en ny SEK så har jag köpt på mig 083 rem som jag ska testa med, kommer förhoppningsvis att slå väl ut om bara nya variatorn funkar som den ska!?
Sen om man bortser från ett problem som många inte har, dvs skjuta remmar, så finns det rätt mkt prestanda och körglädje att hämta med ett för sig anpassat v-kitt!!!
Har du fått nya sekundären?

Nyfiken på om Bergdahls setup, har den hårdare eller mjukare sekundär fjäder? En del jänkare kör tydligen med mjukare!
Har bara kört maskinen på lägda men nog tyckte jag det blev varmt och inte jättebra remtryck, framförallt i början. Med en mjukare sekundär(med samma helix) blir det ju änn sämre... Hmm... Blir temperatur testande så fort snön ligger! Har supertip just nu att labba med.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Jo, den sitter på skotern men har av naturliga skäl inte testat än...
Men blir den lika sval som primären så kan man nog lätt åka på 083 remmen som kostar hälften. Men diablo kittet funkar kanon och det är så ruggit skönt att kunna justera utifrån när man som jag kör både kust och fjäll!
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Ok, trodde inte dom var tillgängliga ännu! Dåligt att man måste jaga för att få info! Du kanske har koll på hur mycket 19/50 drevningen går lös på här i sverige?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ingen aning, jag åker std på hc, inga problem med kittet, nu är väl toppfart ointressant men maskinen drar nå sjukt hela vägen, 150+ smäller bara till, i början spinner ju pc mattan nå fruktat på lite fastare snö men från 70-80 då känner man hur hårt det drar!
Maskinen upplevs även väldigt mkt lättare i nosen av nån anledning?!
Har iof även en kil och pcv monterad i dagsläget men åkte även kittet på std maskin med bra resultat!
Sekundären byts på löpande band, hade bara flax och servade skotern vid rätt tillfälle.