MCX190 montering på Yamaha Nytro

KalleH

Aktiv medlem
19 dec 2007
84
0
6
Gällivare
Släng på en CE matta så ska du se att skidorna åker i luften. :)
Hade precis samma funderingar som dig innan jag bytte matta på min, att skidorna borde lyfta mer. Kan säga att det blir en helt annan skoter med en CE matta. :rock:
 

Andersxboy

Välkänd medlem
27 jan 2012
262
0
16
Vindeln
Prova kapa ner kammarna till 45-50 mm, det gör stor skillnad, men inte lika mycke som att byta till CE. Kör du på orginal helix?
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Prova kapa ner kammarna till 45-50 mm, det gör stor skillnad, men inte lika mycke som att byta till CE. Kör du på orginal helix?

Kapning av mattan är redan gjort förra vintern.. Helix är original men har en E.R. Roller Clutch från knracing som ska provas! I det kit:et följde det med en 43 graders rak helix.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Last edited:

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Har ställbar sek-helix på min x-ride ochbden får bäst fäste vid typ 46+ grader,s vinkel men då blire lite ketchup effekt efter leder :)fast jag har ju 270hk så med 190hk kanske 44 funkar bättre ?
 
Reactions: hcrsweden

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Hej igen! Nu är det mitten av februari och man har inte hunnit testa Nytron ordentligt ännu pga snöbristen här vid kusten.. Har dock kommit två tre decimeter blötsnö senaste dagarna..

Jag har fortfarande problem med att få skotern på rätt varvtal.. Den vill ju gärna gå mot varvstoppen.. Jag har testat byta till kn racings e.r. Roller kit med annan helix på sekundären men då varvade det ju bara ca 7900-8100 varv istället. Blev ingen större skillnad beroende på hur man spände sekundären och fick inte upp varven trots att jag viktade av vikterna allt utom tungstenarna längst in..

Nu har jag stoppat tillbaka originalgrejerna i sekundären och sen har jag mcx vikterna i primären. Då touchade den varvstoppen ett par ggr vid fullt gaspådrag i tungt före. Kan man ändra graderna i sekundären för att få ner slutvarvet en aning?

Kan tilläggas att jag oxå nu monterat en challenger extreme 63,5 matta på skotern för att få bättre fäste!





Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Reactions: hcrsweden

kxk

Medlem
4 jun 2013
38
0
1
Har också monterat 190 kit i höstas...för att råda bot på problemet med att den ville smälla på varvstoppet ibland satte jag en rx1 helix 51/43 (motsvarar eftermarknads 48/42)och satte en lite styvare fjäder i primären o-p-o ..I övrigt 8bu vikter fulladdade 15mm rullar artic grön secundär spänd 1-0..
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Har också monterat 190 kit i höstas...för att råda bot på problemet med att den ville smälla på varvstoppet ibland satte jag en rx1 helix 51/43 (motsvarar eftermarknads 48/42)och satte en lite styvare fjäder i primären o-p-o ..I övrigt 8bu vikter fulladdade 15mm rullar artic grön secundär spänd 1-0..

Var det på en xride? Var köpte du grejerna?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Jag kör med ulmer racing kitt på min xtx. Jag har problemet att om man nyper ner från stilla stående hoppar varvräknaren upp ¨på 9000 och sedan droppar den ner mot 8300 för att sedan ganska snabbt åka upp till 8600 och hålla sig där, skulle tro att den overshiftar som dom säger. O-P-O prim fjäder, supertip Y50, helixen är någon coustom från ulmer, ska vara 48-38 enligt han själv, och orginal vita sek fjäder på 80 grader, ska prova 70 och 90 grader för att se. Ser att en del kör med DALTONS röda fjäder som ska vara lika som silver i twist men längre för ett hårdare sidotryck. Men om den är hårdare än org vita vet jag inte.
Jag har provat arctics gula fjäder, men jag tycker den blev tam, men nog höll den imot bättre, har även en röd-vit AC fjäder.
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Verkar ju finnas en uppsjö av varianter.. Ingen verkar köra på samma setup..


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
vet att ulmer kör med en helix på 49-41 på turbomaskiner, förmodligen från dalton.
Skulle tro att en helix med mindre gradskilnnad ger en bättre växlingskurva.
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
tror de kör med orginalhelixen vilket är enklare att justera in. De sa ntc till mig när jag pratade med dom. Och eftersom jag redan har supertip vikter, har jag inte lust att lägga ut 2500kr på nya, lägger det helldre på en extra rem och bränsle
 

Nytro76

Ny medlem
26 nov 2019
1
0
1
48
Norge
Hejsan! Jag har monterat ett MCX190 kit på min Yamaha Nytro X-ride 2012 så jag tänkte dela med mig lite av installationen! Tänk på att installationen görs på egen risk så om man är osäker är det bättre att låta MCX eller liknande göra installationen! Finns säkert andra sätt att göra vissa av sakerna på men så här har i alla fall jag gjort! Klicka på bilderna för att se dom i helhet.

1. Ta bort kåpor, säte, bensintank, lyse, luft-box, avgassystem med ljuddämpare. Skruva även lös styrstången så att denna går att flytta i sidled så man kommer åt lättare. Töm motorn på motorolja.

[/URL][/IMG]

2. Installera MCX oljepump. För att få tillbaka oljan från turbon ska en sug-pump installeras bakom oljetanken och drivas av vevaxeln. Börja därför att skruva bort oljetanken. Bakom tanken slipar man ner tre upphöjningar för att pumpen ska kunna gängas in hela vägen.

[/URL][/IMG]

Ta sedan bort plastlocket i mitten där pumpen ska installeras. Skruva bort bulten (och pinnen i bulten) som sitter bakom plastlocket för att sedan byta ut den mot bulten som följer med pumpen. Man får låsa fast primärvariatorn för att kunna göra detta. Var försiktig så att bultbrickan ligger kvar i läge!
Sen skruvar man tillbaka mcx bulten med brickan och drar med rätt moment.

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]

Smörj upp pumpens delar med motorolja innan ni monterar den på skotern! Man börjar montera pumpaxeln med en liten pinne som man passar in i änden på bulten. Sen får man montera pumphuset. Använd o-ringen som sitter på plastlocket mellan pumphuset och godset! När pumphuset börjar gå tungt att gänga in för hand så kan man skruva i två M5 bultar och dra det sista med hjälp av en skruvmejsel. Avsluta pumpinstallationen med att montera fast pumphjulen med låspinnen, montera mellandelen med slanganslutningen snett till vänster samt montera locket till pumpen med de fyra bultarna.

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]

3. Installera oljeslangen från motorn till turbon. Ta bort plastskyddet under motorn, detta har ni förmodligen redan gjort i och med att ni har tömt ut oljan från motorn. Ryck sedan ut kontakten för oljetryckssensorn och gänga ut sensorn. Denna är lokaliserad bredvid oljefiltret. Montera sedan fast den medföljande mcx-adaptern i hålet där sensorn satt. Använd lämplig gängtätning (själv använde jag mig av loctite 577). Sedan ansluter man oljetryckssensorn till banjo-anslutningen som följer med kittet. Även här används gängtätning. Sen drar man oljeslangen ner till anslutningen på skoterns vänstra sida. Oljeslangen som ska användas har en 10mm anslutning i ena änden och 12mm anslutning i den andra. Den mindre anslutningen monteras på adaptern. Tre kopparbrickor används för att täta.

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]

4. Installera Pre-Coolern. Det ska monteras fast en kylare som sitter i bandtunneln som ska kyla luften från turbon innan den går till motorn. Därför måste man borra upp ett hål som är 51 mm i diameter. Hålet ska borras 35 mm från avgassystemets vänstra hål, sett i skoterns färdriktning. Man kan trycka och böja värmeskölden en aning för att komma åt bättre med borrmaskinen och hålsågen. Jag putsade även hålets kanter för att dessa inte skulle vara så vassa. Kylaren ska fästas med en bult och låsmutter. Man använder ett befintligt håll i tunneln genom att borra ut niten som sitter efter 341 mm från tunnelns framkant. Sen borrar man upp hålet med en 6,5 mm borr.

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]