Mc-motor i ET343?

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Hejsan.
Jag är klar med alla åtgärder på min XLT inför vintern och har börjat fundera på ett annat litet projekt.
Jag kan få tag på en ET343TRS tror jag att den hette väldigt billigt, i princip gratis om jag bara hämtar den så att dom slipper se den.
Sen har jag en Honda Cbx600e (gissa vart mitt nick kommer ifrån) som jag har lyckats trimma upp så pass mycket så att ramen inte klarar av att hantera detta.
200+ km/h och lite kurvigt så känns det som om att ramen är byggt av välbyggd spagetti. så den ska skrotas.
Men vad tror ni om att ta den motorn och montera i ET:n?

Motorn är en 4-cyl luftkyld 4t och kardandrift, så man borde väl kunna plocka bort vinkelväxeln vid utgående axeln från växellådan och montera dit en variator istället och få till en 6 växlad ET343...

Vad tror ni.. kan det lyckas?

Mvh Honda600e
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Denna vinter kör jag XLT så detta är ett långtidsprojekt.. om man anser att det är lång tid att ha den fungerande nästa vinter.

Enbart för nöjes skull eftersom ET:n är gratis och Mc:n ändå ska skrotas.
Kanske kan använda öhlinarna som sitter på hojen också till boggien eller framvagnen.

Men vad tror ni.. är det genomförbart eller missar jag något väsentligt?
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Monterar du en variator på drivaxeln vid vinkel växeln så kommer den gå i marken nästan (förstöra all markfrigång).
+ du förlorar utväxlingen från kjedjehuset.

Nej, Svarva en variatorkona på utgående axel från motorns vevaxel (läs plocka bort allt vad växellåda heter) är nog det enda rätta..!
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Om jag utgår från motorns vevaxel hamnar jag på fel sida med variatorn.
Fast jag kan juh låsa växellådan på lämplig växel.
Ska nog hämta hem ET:n och riva mc:n först så att man vet vad man har att utgå ifrån.

Mc:n har jag iofs rivit 20-30 gånger tidigare så där är det inga funderingar.
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Då är det genomförbart. och med tanke på att en cbx600-motor är mindre till måtten så borde det fungera.

Jag återkommer när jag har fått hem allt..