MC 800 -01(hassegashäng)

spunken

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
piteå svergie
Hej..nu kommer vintern med storm steg.så de blir snart o spänna mattan..jag undrar om hassegashäng finns kvar..fick många fina tips om av hasse förra vintern..de vill jag tacka för..hoppas att du kommer att höra av dig om lite mera heta tips..MVH Andreas
 

Hasse Gashäng

Välkänd medlem
1 jan 2000
184
0
6
Hejsan.
Kul att du fick glädje av mina tips!
Du får gärna höra va dig om du har några problem eller funderingar.
Det hetaste tipset jag har nu är att du borde köpa mitt 925 kit:)
Har cylindrar, kolvar och toppar som jag gjorde iordning ifjol och körde ca 150 problemfria mil med. Kan lova dig att det vart riktigt bra snurr på grejorna. 160-165hk och vrid i massor.
 

spunken

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
piteå svergie
Hej hasse..ska göra nått åt variatorn men jag vet inte riktigt vad..får för många tipps..vad skulle du göra om du hadde min skoter..har bara gjort bestycknigarna som du rekomendera i fjol..men variatorn skulle man behöva göra nått åt !!!!!!!

MVH Andreas
 

Hasse Gashäng

Välkänd medlem
1 jan 2000
184
0
6
Du ska helt klart ha arctics röd-vita sekundärfjäder, den förhindrar att remmen dras ner i sekundären, den är ett måste.
Sen vilken helix du ska ha är en liten smaksak. Jag varierar mellan tre st, 60-52, 58-46, 57-50.
57-50 är en vanlig arctichelix och lättast att få tag i, så testa den.

Sen fram i variatorn finns det många alternativ.
Det jag började med var att ta bort en bricka under korset, det gjorde ingreppet smidigare och förhindrade remslir.
För att göra det ingreppet måste hela variatorn tas isär och det måste nog en återförsäljare hlälpa dig med.

Orginalvikterna är alldeles för lätta!!
Jag började med att gå upp till 72gr
Tillsammans med dom vikterna använde jag BM svart/gröna fjäder. Då får du ett superlågt tillslag men ändå bra skjuts genom hela registret.

Sen gick jag upp till 80gr!! och en BM svart/orange fjäder. Då började hända grejor!!! Du får ett sug/acc som är makalöst!! Men den kan ha lite svårt att hålla toppvarvet. Efter det byggde jag om den till 925cc så jag hann inte testa mer med 800.

Men mitt förslag är:
Röd/vit sekundärfjäder
57-50 helix
78gr vikter
BM svart/orange primärfjäder

Om du inte tar bort en bricka under korset så kan du med denna kalibrering få lite högt tillslag så försök att få hjälp att ta bort den.
 

Hasse Gashäng

Välkänd medlem
1 jan 2000
184
0
6
Japp.
Black Magics variatorkit till ZR800 -01 funkar mycket bra. Det innehåller riktigt tunga vikter som verkligen matchar motorns karaktär. Kittet innerhåller allt (vikter, helix och båda fjädrarna). Har själv testat det och jag vart riktigt impad.
Ring å hör med Bengan.

Hur funkar skotern annars då?

 

eyeex

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
Sundsvall/Östersund Sweden
Satte på ett B&M v-kitt igår kväll, körde 7 riktiga roliga mil idag, vilken skillnad det blev, men tillslaget ligger på 4000 nu, kasnke inte passar på en Mountain. Men det blev en helt annan skoter, att rekommendera. Lycka till!

"ZR 800 EFI CC -02"
 

spunken

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
piteå svergie
tja ...har kollat med bengan..jag fick ett mail jag tror att de skulle kosta 2295 kr men i luleå så sa dom att man inte skulle ha samma kitt som ZR 800 och MC 800 01.a..jag vet inte vad man ska tro..jag har gjort allt som du har rekomendera o de har funka...jag sa vad jag hadde för bestycknig på min skoter ..han trodde inte de var sant att jag körde 420 mj o 35 på lågen o sänkt nålen ett hack..ett proplem som jag har är att de ¨drar in snö genom filtrena o den börjar gå konstigt...finns de något man kan göra åt de proplemet.


Mvh spunken
 

Hasse Gashäng

Välkänd medlem
1 jan 2000
184
0
6
Vad det gäller förgasarbestykningen så kan man göra på två sätt:

1/ Som 99% av handlarna.
Låta kunden köra på orginalbestykningen, möjligtvis kan dom byta huvudmunstycket enligt tabellen på luftburken på 25mila servicen. Sen att skotern drar för mycket bensin och går orent det bryr dom sig inte i.
Väldigt få handlare justerar nålen och lågfartsmunstycket. Och jag förstår dom, för att genom att göra så har dom ryggen fri. Skulle skotern skära under garantitiden så står tillverkaren för kalaset och handlaren slipper ta ansvar. Dom har också ryktet att tänka på, skulle handlaren bestycka ner med sin "egna" bestyckning och skotern skulle skära så skulle ryktet gå snabbt.

2/ Mitt sätt.
Testa, testa och åter testa.
Kolla avgastempen, stiften och spolbilden på kolvarna. Hur går den på lågfart, mellanregistret, högfart?
Testa, testa, testa.

På just 800 så kom den alldeles för fett bestyckad.
Jag hade:
410mj
Nålen på 3dje
35 lågfart, 40 ibland för att få lite bättre gassvar.

Med det körde jag över 800mil, höjd 250-1400m, temp -35 till plusgrader.
Inga problem alls.

Så jag tror din bestyckning är perfekt, så njut av din skoter och låt dom andra vara avundsjuk på din bränsleförbrukning och snacka hur mycket dom vill

Vad det gäller variatorbestycknig så funkar BM kittet till ZR 800 -01 bra, har själv testat det. Skulle vara kul att få höra hur MYCKET erfarenhet din handlare har med det kittet på en mc.
Nu är det ju så att även ett kitt kan förbättras efter vilket körsätt man har och vilket före som är.
Jag har testat oräkneliga olika bestyckningar, tror jag har skrivet lite om det förut till dig. Men vill du ha ett färdigt kit, som du frågade efter, så är kittet till zr fullgott.

Problemet att den drar in snö genom luftintagen känner jag alltför väl igen. För det första så ska man se till att filtren sitter fast på rätt ställe, dom sitter med små karborreband. Jag limmade på ännu mer kardborreband "runt om" för att filtren skulle sitta stadigt.
Jag spände även en nylonstrumpa över hålen som luftburken sitter på, lyft av luftburken så ser du vad jag menar.
Det vart betydligt bättre men inte superbra.
Så tills den här säsongen så tog jag bort burken helt och kör nu med lösa filter direkt på förgasarna.

Såg att du har skickat ett privatmeddelande till mig om flera tips till din maskin, jag ska svara och skriva allt jag har gjort, men det är lite svårt att veta vad som passar dig, körsätt, före och behov.