mc 800 01.1a,,(bestycknig)

Hasse Gashäng

Välkänd medlem
1 jan 2000
184
0
6
Hej.
Jag har haft fullt upp med min egen mc800.
Har borrat upp den till 925kubik så det har blivit många timmar med testning, men nu går han! Vart ett enormt bottenvrid.

Okej.
När clipset är näst längst ner så har du nålen på 4an, flytta den till mitten (3an). Sen tycker jag du ska ha 40lågfart, du kan ha 35 men då mister du lite gassvar.
420 mj är inga problem, du kan nog ha 410 också när det inte är kallare än -10c.
När det gäller kedjespänningen så fick jag spänna den ofta när den var ny men efter ca 100mil så tänjdes den inte så mycket mer. Kom ihåg att bara spänna skruven för hand! Använder du en nyckel så blir den oftast för spänd.
Mattan ska du ha så löst så möjligt, min hänger ner 7-8 cm ner jag lyfter skotern bak. När du bara "touringåker" så försök att varva högst 6500rpm, då går motorn som "billigast".
Låt din arctichandlare kolla upp dina avgasventiler så att inte dom har fastnat. Eller gå in på:

http://www.off-road.com/snowmobile/info/howto/exhaustvalves/clean/katexhaustvalves.htm

Lycka till!
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Hej Hasse du värkar ha koll på det här med bestyckning, har en Powder Trippel 600 -97,
som brölar på det låga registret men kommer fint sedan. Den har bestyckning 35 på lågen 310 på huvet, skulle jag kunna gå up till 40 på lågen? Det konstiga är att min bestyckning inte stämmer överens med vad som står på variatorskyddet, för där börjar det på 370 och går till 400 på huvet. Min skoter kommer från Storuman och jag tycker inte att den ska vara så snålt stäld, men den tar 3liter milen och förbränningen ser bra ut.
Mvh Brante.
 

spunken

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
piteå svergie
tja hasse,,,den läcker olja från kjedjehuset ,de verkar komma från baksidan av huset,,kan de vara från lagret eller plast pluggen som sitter på baksidan,,kan man få de på garanti tror du,,den är ju utg 02..har gått 145 mil
 

Hasse Gashäng

Välkänd medlem
1 jan 2000
184
0
6
Oljeläckaget kommer nog från det övre lagret i kedjehuset. Om du vill få bort det så byt till -03 lager som har en bättre tätning. Hör efter med din handlare, du borde få det på garantin. Jag lovar att du kommer att märka en stor skillnad på bränsleförbrukningen nu med den bestyckningen du har.

Bacon.
Jag har ställt ordning flera powder för dragracing, var ganska kul och se dom dänga zrt600 och f3or. För att få bra gassvar på dom så gick jag upp till 45 eller 50 på lågfarten. Nackdelen är att bränsleförbrukningen kan gå upp. En annan sak som är viktig för gassvaret på tripplar är synkningen av förgasarna. Ta bort gummina mellan förgasarna och luftburken, kolla med en spegel eller känn med fingrarna om trottlarna lyfts exakt samtidigt och att trottlarna är lika vid tomgång. 310 mj är helt okej om det inte är svinkallt, tabellen är helt missvisande. Vad har du för variatorbestyckning? Många monterade en röd fjäder för att få ner tillslaget men då blir dom också lite segare.
En förbrukning under 2.8 är nog svår att få på den här motorn. En sak man ska kolla upp är om kolven närmast variator är sliten. Det är lätt att det kommer in snö på den och slits onormalt och i värsta fall så går den av! Lyssna noga på den cylindern om du har onormalt "skrammel".
Lycka till.


 

spunken

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
piteå svergie
tja hasse,,den går ju mycke bättre nu med nålen på 3.de..jag kolla vad min hadde tagit i soppa innan jag sänkte nålen.då hadde den tagin 3.7 l/mil..men då var de mycke fullgas körnig o pulkdragnig..men de lät mycke för de,,de ska bli roligt o kolla nu vad den drar,,tycker du att jag behöver en avgastämp när jag kör 420,40,o nålen på 3.de..vet du om de finns chassi förstärknig till dessa maskiner..m v h Andreas
 

spunken

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
piteå svergie
tja på dig hasse..jag fick inte på garantin av arctic på kjedjehus lagret..jävligt svakt av dom tycker jag.de är ju inga pengar för dom..är de inte bättre o ha en nöjd kund..så tycker jag att man ska se de...då vet man ju vad man inte ska köpa nästa gång..m v h Andreas
 

Hasse Gashäng

Välkänd medlem
1 jan 2000
184
0
6
Tråkigt att höra. Dom verkar inte ha några tydliga regler om vad som täcks av garantin. Ibland får man igenom sånt som man aldrig trodde skulle gå. Nästa gång när man själv tycker det är solklart så är det tvärstopp.
Hoppas bränsleförbrukningen har kommit ner på en rimlig nivå.
 

spunken

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
piteå svergie
tja hasse,,vet du om de finns någon typ av chassi förstärknig till dessa maskiner,jag har hört att dom har lite veka chassin..men o andra sidan så är dom ju inte kanske gjorda att dra pulka med..men arctic har ju tagit fram ett drag till dom så man tycker ju att de inte ska vara några proplem..en kille i piteå har precis en som en skoter som du o jag har,men han fick lämna in den på en svets firma o svetsa chassit.de stog inte arctic cat för.så da kan ju vara bra att ha någon typ av förstärknig..m v h Andreas
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Tackar för svaret, det sitter nog en orginal gul med grön markering. Har varit och åkt en vecka i Storhogna Vemdalen och hyrde två splitternya lynx supertouring 600, hadde väl gått ca 60 mil och dom drog jag utan några större problem det var kul. Men uthyraren sa att det inte var möjligt.
Hyrde dom på Preem i Klövsjö i övrigt väldigt fina maskiner lite tungkörda för damerna.
Jag ska prova med att gå upp några snäpp 40-45 soppaförbrukningen hr inte så stor betydelse för mej bar den inte får för lite så är jag nöjd.
Med vem kollar man variatotbestyckningen?
 

Hasse Gashäng

Välkänd medlem
1 jan 2000
184
0
6
Tror inte att det finns några chassiförstärkningar, det finns ju fotstegsförstärkningar men dom hjälper inte tunneln så mycket. Tunneln kan spricka på tunnelns sidor rak ner ifrån uppvinklingen, kan vara klok att förstärka det området om man drar mycke kälke. En del har fått ny tunnel när dom har spruckit!

Bacon
Om du har en hygglig arctichandlare i närheten så be att få testa en orange/vit fjäder, du får upp tillslaget och maskinen blir lite sportigare, kolla så att du inte får för högt toppvarv.
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 19-Feb-03 kl 00:08 AM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 19-Feb-03 kl 00:08 AM (CET)]Tackar!Nu har jag inte det, men en fjäder kan väl inte kosta en förmögenhet. Men vart kan jag få tag i en sådan.
Jag kommer att byta förgasare till VM38 istället för mina VM36, jag har kvaddat en av mina 36or, så jag hittade en uppsättning 38or, från en tundercat är på väg till mej nu, är det något som jag bör tänka på när jag byter?Bestyckningen tänker jag flytta över från mina 36or samt att jag går upp på lågen till 40-45, har beställt munstycken till detta.


 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Hej igen!
Har nu bytt till 45 på lågen och det blev en annan skoter vill ja lova, den drar hur fint som helst hela vägen och har nu beställt orange/vit fjäder, så det ska bli kul att prova med ett lite bättre tillslagsvarv.
Och min tomgång är mycket stabilare och lägre skönt.
Beställde fjädern hos Bengansmotor.