mc 800 01.1a,,(bestycknig)

spunken

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
piteå svergie
är de någon arctic guru som kan hjälpa mig att få min mc 800 att gå bra,,den ligger hela tiden mellan 3.5-4.0 liter milen hur jag än kör,,snälla hjälp mig men vad jag ska ha för bestycknig ....m v h cat Manx(
 

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Går maskinen dåligt då? Sotar den stiften?

Mountain maskinern drar betydligt mer soppa än en kort sportmaskin, det får man acceptera.... Går den inte dåligt, då ska du inte bestycka ner den, för då står du snart med trasig motor....

Mvh
Hans L
 

Hasse Gashäng

Välkänd medlem
1 jan 2000
184
0
6
Mj 410
Nålen på 3:dje
35lågfart

Bestycka variatorn så den får jobba på låga varv (tunga vikter, jag har 80grams)

Min drar 1.8 liter per mil!!!
Tro inte på snacket att högkamsmattor drar betydligt mer.
 

spunken

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
piteå svergie
tack för tippsen hasse,,men var bor du,har du bestyckat för fjällen eller mellan svergie,jag bor i piteå,,har du samma munstycken på båda förgasarna,,,vad kostar vikterna ca,pris,,m v h andreas
 

Hasse Gashäng

Välkänd medlem
1 jan 2000
184
0
6
Kör mest mellan 500-800m över havet. Men jag har använt bestyckningen från 250-1400m och +15 till -35grader utan problem. Vikterna är black magics super shifter 80gr och kostar 1200-1300kr. Båda förgasarna är lika.
Vid havsnivå skulle jag testa 35lågfart, till nålen skulle jag använda en tunn bricka så nålen hamnar mellan 3an och 4an, 420mj.
Försök att ha mattan så löst spänd som möjligt.
 

spunken

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
piteå svergie
Tja Hasse,nu har jag gått ner till 420 på mj och 40 på lågfart,har varit och kört tre mil i dag,en stor skillnad var de på motorns karaktär,men jag tyckte att den bluddra lite när jag körde sakta så jag undrar om de har med lågfarts munstycket att göra,du sa att jag skulle prova ett 35 på lågfart,,tycker du att jag kan köra på de,,man är inte i riskzonen då...m v h Andreas
 

Hasse Gashäng

Välkänd medlem
1 jan 2000
184
0
6
Nog kan du använda 35 lågfart.
Men testa först att sänka nålen ett "halvt" steg. Sätt nålclipset på 3 och en tunn bricka (schims) under clipset.
Enda problemen jag har haft med 35 lågfart är minskat gassvar och lite orolig tomgång (hög). Fast bränsleförbrukningen gick ner markant. Nu har jag 40 för att få lite bättre gassvar.
Jag tycker också du ska testa tyngre vikter än orginal, du behöver ju inte gå upp till 80gr som jag utan testa istället ca 72-74gr.
Lycka till och låt mig få veta hur det går för dig.

 

spunken

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
piteå svergie
jag var och körd med maskinen i går kring piteå området,men jag tyckte att den börjar gå lite lurrvigt mot slutet,vet ej vad de berodde på,men de var fruktanssvärt mycke vatten på isen,sen upptäckte jag att de hadde läkt ut bensin från tanklocket,ska de vara någon packnig till de !!!var nålen på tredje läget orginal !!!jag körde 4 mil sen visa tankmätaren halvtank,, de verkar bli en dyr vinter,, m v h andreas
 

Hasse Gashäng

Välkänd medlem
1 jan 2000
184
0
6
Ska sitta en packning typ oring i locket.
Brukar smörja den med lite olja så inte locket går så trögt å öppna.
Du har väll uppdaterad dina kolvar till nya?
01:ans kan spricka.
Nålen satt på 4de orginal.
Tankmätaren är inte att lita på utan du måste kolla upp förbrukningen riktigt.
 

spunken

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
piteå svergie
var och körde i går,gick väldigt konstigt mot slutet på låga varv,är nålen på tredje läget orginal,,finns de någon packnig till tanklocket,för de läkte ut lite bensin när man körde,körde 4 mil sen visa tankmäteren halv tank,lite mycke tycker jag,men de var mycke vatten på isen så de gick lite tungt,,m v a andreas
 

spunken

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
piteå svergie
jepp hasse jag har nya kolvar,så de är ingen fara att flytta nålen från läge 4 till 3,men han på arctic i piteå trodde att nålan satt på 3dje ,,jag vet inte men om du säger att man ska göra de så...m v h andreas
 

spunken

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
piteå svergie
så man kan he den på 3de med 420mj och 40 på låg,,utan att vara i riskzonen,,m v h andreas
 
Senast redigerad av en moderator:

Hasse Gashäng

Välkänd medlem
1 jan 2000
184
0
6
Borde inte va nån risk, helst inte nu när det inte är så kallt.
Men jag kan inte lämna nån garanti....
 

spunken

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
piteå svergie
men du har på 3de med din bestycknig,,men du hadde 410mj och 35låg,då bord ju de gå bra att he den i de läget tycker jag,jag vet att en del zr 800 har kört på 400 mj 40 låg,de borde ju inte vara någon fara,hur länge har du kört med din på 3de läget !!! m v h andreas
 

spunken

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
piteå svergie
hej hasse,finns dom där nål chlippsen att köpa hos arctic handlarna eller finns dom hos någon annan,,,skulle bli mycke glad om du kunde tipsa var dom finns att få tag på,,m v h Andreas
 

Hasse Gashäng

Välkänd medlem
1 jan 2000
184
0
6
Clipsen siiter redan på nålarna.
Vad du behöver är dom tunna schimsen.
Gör så här.
Ta av locken på förgasarna.
Lossa insexskruven (2.5mm) på ovansidan trottlarna. Lättast om du trycker in gasen fullt. Ta ur nålarna. Se till att du får med den vita plastbrickan. Schimset som du behöver ska vara hälften så tjock som plastbrickan. Vad jag fattar så bor du nära piteå? Ta nålarna med clipsen och plastbrickan, åk till mc-express i altersbruk. Förklara att du vill ha nålen mellan 3 och 4 läget med hjälp av ett schims.
Dom vet nog vad du menar och om dom inte har några så vet dom nog vart du kan få tag på dom. Vid montering så ska plastbrickan vara längst ner, sen schimset, sen clipset på 3dje läget.
Lycka till.
 

spunken

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
piteå svergie
gör de mycke på soppaförbruknigen,blir de stor skilnad på gasresponsen,,på villke sätt märker man de mäst,,,m v h andreas,,,,måste man offta kolla kjedjesträcknigen på dom,,,