MBRP eller Speedtech burk?

Lever för SNÖ!

Välkänd medlem
19 okt 2008
172
0
6
kalix-nyborg
Speedtech har då samma burk 700-800, från en pro x passar den då. Sen så låter ju speedtech burk mer på höga varv, mbrp låter som lagomt hela tiden. Ja skulle köpa mbrp pga snyggare, bättre passform, sen är de bara välja vilket man gillar, högt ljud el lagomt med ljud:)
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Jag har kört med en MBRP på en RMK 800 samt en Speedtech på min ProX2 700. Om jag jämför dom skulle jag välja speedtech alla gånger. På höga varv tycker jag dom lät riktigt skönt båda två men speedtechs fördel är på tomgång och låga varv då de inte låter så mycket mer än orginal. Visst hör man skillnad med ljudnivån är inte så mycket högre. Det uppskattade jag väldigt mycket. Men ska kunna smyga och köra sakta utan att det låter illa men sen när man drar på ska det sköna ljudet komma.
Visst kanske MBRP var lite proffsigare gjord men det var absolut inget fel på speedtech, väldigt bra kvalitet där med. Passformen tycker jag var lite bra/dålig på båda, inget som skiljde.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
En kille hade en speedtech burk, den gav -11!!! hästar! Fanns någon på pixbox, han hade bänkat den med en speedtech burk och sen med original och kollat. Sen hade han satt på en tikka burk som gav ca +3 hästar..
 

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Har haft en speedtech burk den skrek ganska mkt, dålig passform och jag kände att jag tappade effekt i toppen men hade bättre på låga varv med speedtech än med orginal. Lägg pengarna på något bättre ex v-kit.
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
En kille hade en speedtech burk, den gav -11!!! hästar! Fanns någon på pixbox, han hade bänkat den med en speedtech burk och sen med original och kollat. Sen hade han satt på en tikka burk som gav ca +3 hästar..
Så sant han skriver ! Känner killen, han bor här i Jokkmokk och det var på en Summit 600 -02:a Han bänkade den hos tikka. Var bara ett mirakel att den aldrig skar, för tikka sa att alla värden i motorn åde var hur fel som hellst. Speedtech suger. Skriver som en en annan kille här på forumet skrev i en annan tråd "Slutburk är en ljudhöjjande effekt sänkare!":D

Köp pipor eller nå som gör effekt och som är värt att lägga pengar på.
 

SpeedTech

Medlem
23 nov 2006
22
0
1
Skellefteå
Så sant han skriver ! Känner killen, han bor här i Jokkmokk och det var på en Summit 600 -02:a Han bänkade den hos tikka. Var bara ett mirakel att den aldrig skar, för tikka sa att alla värden i motorn åde var hur fel som hellst. Speedtech suger. Skriver som en en annan kille här på forumet skrev i en annan tråd "Slutburk är en ljudhöjjande effekt sänkare!":D

Köp pipor eller nå som gör effekt och som är värt att lägga pengar på.
Fyller i samma inlägg i den här tråden som i en tidigare:

Håller givetvis med föregående talare om att pipor är att rekommendera om man vill ha högre ljud och dessutom vinna effekt.

Tackar för det i inlägget men... OM det skulle vara så att effekten har strypts med 11hk.. med en av våra slutburkar.
Så föreligger det nåt allvarligt fel! De bromsningar som körts och de tester med digatron har ALDRIG varit i närheten av sådan förlust eller avvikningar i avgastemp. Som sagt så måste det vara något annat problem. Varför hör man då som kund inte av sig till oss och reder ut problemet och får en ny ljuddämpare ?
Normalt går vi inte in och skriver på forum, men det här är ju rena rama skandalen.

OM det är någon som har nåt problem så försöker vi alltid lösa det.
Sen att bromsningen och problemet ligger i jokkmokk som är Tikka-land kan ju vara aningens färgat. Vill inte svartmåla någon på något sätt.
Som sagt, tacksamt om man som kund hör av sig ifall det skulle vara nåt som inte stämmer. Det är ju av största vikt för oss som tillverkare.


En sak som mer bör nämnas är att slutburkarna har utvecklats i flera steg under 4år. Och en som är tillverkad för några år sedan skiljer sig i stortsett på alla maskiner mot för de som tillverkas idag. Detta gäller både utformingen invändigt och passform som setts över på flera maskiner allt eftersom.

Om det är någon som vill ta något så går det bra att ringa på 070-3810440, särskilt då om det skulle vara nåt bekymmer.
Kommer inte gå in och skriva fler inlägg då det tenderar att urarta i de flesta fall på forum

Mvh Per
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Fyller i samma inlägg i den här tråden som i en tidigare:

Håller givetvis med föregående talare om att pipor är att rekommendera om man vill ha högre ljud och dessutom vinna effekt.

Tackar för det i inlägget men... OM det skulle vara så att effekten har strypts med 11hk.. med en av våra slutburkar.
Så föreligger det nåt allvarligt fel! De bromsningar som körts och de tester med digatron har ALDRIG varit i närheten av sådan förlust eller avvikningar i avgastemp. Som sagt så måste det vara något annat problem. Varför hör man då som kund inte av sig till oss och reder ut problemet och får en ny ljuddämpare ?
Normalt går vi inte in och skriver på forum, men det här är ju rena rama skandalen.

OM det är någon som har nåt problem så försöker vi alltid lösa det.
Sen att bromsningen och problemet ligger i jokkmokk som är Tikka-land kan ju vara aningens färgat. Vill inte svartmåla någon på något sätt.
Som sagt, tacksamt om man som kund hör av sig ifall det skulle vara nåt som inte stämmer. Det är ju av största vikt för oss som tillverkare.


En sak som mer bör nämnas är att slutburkarna har utvecklats i flera steg under 4år. Och en som är tillverkad för några år sedan skiljer sig i stortsett på alla maskiner mot för de som tillverkas idag. Detta gäller både utformingen invändigt och passform som setts över på flera maskiner allt eftersom.

Om det är någon som vill ta något så går det bra att ringa på 070-3810440, särskilt då om det skulle vara nåt bekymmer.
Kommer inte gå in och skriva fler inlägg då det tenderar att urarta i de flesta fall på forum

Mvh Per
Hej "speedtech" ja de låter ju bra iaf att era tester blivit bättre :) Men såhär är det att han orkade inte ens bry sig, när han fick se svart på vitt på papper att effekten hade sänkts med -11hk så började han typ bara börja skratta, och han fick en tikka burk helt gratis därför han nog aldrig orkat höra av sig till er. Vad jag tror iallafall.

/Stefan
 

SpeedTech

Medlem
23 nov 2006
22
0
1
Skellefteå
Hej "speedtech" ja de låter ju bra iaf att era tester blivit bättre :) Men såhär är det att han orkade inte ens bry sig, när han fick se svart på vitt på papper att effekten hade sänkts med -11hk så började han typ bara börja skratta, och han fick en tikka burk helt gratis därför han nog aldrig orkat höra av sig till er. Vad jag tror iallafall.

/Stefan
Det var ju väldigt tråkigt för honom OCH för oss.. Vi hade problem med en mindre serie ljuddämpar-kroppar, där perfröret kunde lossna och ullen täppte igen utblåshålet, var på givetvis skotern började gå dåligt. Låter som ett klockrent fall av detta. Givetvis bytte vi ut ljuddämparna konstnadsfritt för de som blev påverkade. Och problemen blev åtgärdade.

Mvh Per Boström
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Det var ju väldigt tråkigt för honom OCH för oss.. Vi hade problem med en mindre serie ljuddämpar-kroppar, där perfröret kunde lossna och ullen täppte igen utblåshålet, var på givetvis skotern började gå dåligt. Låter som ett klockrent fall av detta. Givetvis bytte vi ut ljuddämparna konstnadsfritt för de som blev påverkade. Och problemen blev åtgärdade.

Mvh Per Boström
Jasså, ja jag vet faktiskt inte vad eller varför hans speedtech burk sänkte ner effekten på hans summit 600, tycker det är konstigt. Men helt seriöst, av många kompisar åt mig och andra jag känner som kör speedtech på äldre 2-cylindriga motorer så har jag hört att dom tycker att motorn tappat lite effekt på toppvarven. Men på 3-cylindriga iaf på 2 yamaha viper mountains en av dom min kusin, så har då inte jag kännt alls nån effektförlust men samtidigt inte nån effekt ökning. Kan det vara känsligre på en twin än en triple ?
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jag tyckte att min Viper -02 blev rappare på låg å mellan registret. Åsså kändes det som att den fick bättre gassvar men man luras gaaanska så mycket av ljudet där.

Jag fick då inget skrikande ljud på fullgas som man hör väldigt ofta.

Kompisen hade en Speedtech på sin Sxr 700 -01 och den tappa på toppen, det märkte man när han satte på orginal dämparen.
 

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Jag tyckte att min Viper -02 blev rappare på låg å mellan registret. Åsså kändes det som att den fick bättre gassvar men man luras gaaanska så mycket av ljudet där.

Jag fick då inget skrikande ljud på fullgas som man hör väldigt ofta.

Kompisen hade en Speedtech på sin Sxr 700 -01 och den tappa på toppen, det märkte man när han satte på orginal dämparen.
Hur märkte han det? Tidtagning före och efter brukande av burken?
Bromsning? Eller bara magkänslan?
Är det de sistnämnda kan det ju lika gärna vara föraren som inbillar sig vid avsaknaden av det skrikiga ljudet.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Han prova köra en max repa på ävlen med speedtech burken på och sen for han hem å böt å for ner på samma ställe på älven och gjorde ett till max test och när han kom upp i en 120-130 så gick den fortare upp i fart och hade lite högre toppfart.

Han bor ca 1min från älven och det tar ca 5min att byta burk så förhållandena han ju inte ändra sig så mkt heller.