Maximera kamhöjd

Lasse

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
Uppsala Sverige
Visit site
Är det inte dags att maximera kamhöjden. Vad än alla tycker så har den ökade kamhöjden gjort att lederna förstörs än fortare än tidigare. Höga kammar och "fel" förare är rena döden för lederna. Tycker synd om de som lägger ned en massa tid föt att hålla lederna i skick och så kommer det ett gäng högkamsdårar och sen är allt förstört. Är själv mot förbud men i det här fallet skulle jag önska att vi gjorde som finnarna. Max 32 mm. Det bästa vore om alla generalagenter kom överens om att inte sälja mattor med mer än max exempelvis 32mm kammar.
 
A

a

det är ju just 32mm kammar som förstör leden mest, 51mm viker sig och 19+ är inte heller någon höjare för leden men det är knappast mattan utan föraren som avgör hur länge leden håller.
 

xc6

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
X-akt, ingen skillnad på 32 mm och 50 mm, det är tung gastumme som är avgjörande. Det kan vara en fördel i vissa fall med högkammare, dom river upp leden som smörjer slidsen bättre.
 
F

För högkam.

Håller med om att 32 river mer än 50mm. Sen är det ju helt skillda maskiner som dessa mattor sitter på. En klättrare körs oftast ganska lungt efter leden medans en kort sportmaskin med 32mm matta drar fram som en blixt och det är hopp å gas varannan meter. Detta river upp leden...inte en lungt körande 50mm matta.
 

Lasse

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
Uppsala Sverige
Visit site
Nog måste man vara ägare av en hökammatta för kunna påstå att dom inte river upp mer än lägre kammar. Inte är det för ro skull som finnarna tagit ett beslut om max kamhöjd. Och att "klättrarna" skulle köra lugnt efter led är bara nys och det är bland annat dessa som är farliga för skoterns överlevnad. En av debatörerna talar i alla fall mot sig själv genom att skriva att hk-mattorna gör nytta eftersom de de river upp leden så att det smörjer slaidsen bättre.
 

Yamaha_vmax

Välkänd medlem
1 jan 2000
568
0
16
Jag har en kompis som kör en RMK 600-02...Det är inte kul att köra efter kan jag lova...Min nötta 23mm:s matta nöter inte mkt på leden men en 44 och en förare som har damp nöter som fan
 

Habbeli

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Sverige
Man behöver ju inte ens gasa så blir det en rygg efter hk-mattorna. På tal om damp,,,,,det har ju varenda jä**a skoterförare tydligen.
 
D

Dragan

Nog är det väl helt otroligt att vi i skoterrörelsen ska gå i bräschen för att införa förbud hela tiden. För att visa sig duktig eller???? Dom dom där ##### organisationerna kör samma race. Mer förbud, inskränkningar etc. Gubbjävlar som inte har ett intresse av att åka skoter utan att fiska. Fattar du inte att utvecklingen går frammåt din förbannade bakåtsträvare. Hade såna som du fått bestämma för 15 år sen hade vi haft 11 mm kamhöjd nu. Det finns fö inget förbud i Finland på 32 mm det är en rekomendation och inget annat.

Köp en häst med släde för fan, det är utveckling det!
 

Lasse

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
Uppsala Sverige
Visit site
Jag varken fiskar eller är gubbe och jag gillar att köra skoter i långa etapper. Jag inser bara fakta. Hk-mattor förstör lederna, inte enbart de utan även de förare som anser att det gäller att gasa så många gånger som möjligt per tidsenhet för att gräva gropar och göra högar. En kombination av dessa förare och hk-mattor är rena förödelsen. Och, tyvärr är säkert du Dragan, en av de som kommer att se till att ett totalt förbud utanför leder rycker närmare. Hk-mattor är bara till för en sak, att köra upp efter fjällsidor och reta "vanligt" folk och de flesta andra skoteråkarna.
Hk-mattor är förbjudna i Finland, det är åtminstone vad som lärs ut när kurser i förarbevis hålls. Jag antar att Dragan varken har förarbevis eller lagt ner arbete på att hålla leder farbara.
Till sist. Dragan, vårda språket bättre, du kommer längre med dina argument då.
 
D

Dragan

Jaha så blev man buse också. Visar väl bara hur fördomsfull du är. Har förövrigt förarbevis, och sladdat leder i många år. Förmdligen mer än dig dessutom. Det trodde du inte din lilla fördomsfulla gubbstrutt. Du fattar ju ingenting, det är inte mattorna som river utan gasen. om du tillåter 32 mm så ser lederna lika jävliga ut ändå. Liksom dom gör med en 23 mm.

Tror du på jesus också? Enligt kyrkan finns han. Att dom lär ut att 32mm är förbjudet att använda i Finland är FEL!! Det är en överenskommelse och inget annat men sverige har tolkat det som ett förbud.

 

Carl

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
Jag har en rmk med 51mm kammar och en kompis med en xc som har 32mm och han förstör leden mycket mer än vad jag gör, trots att vi åker lika fort och på samma ställen. säger som någon skrev tidigare. allt mellan 25 och 36mm dödar lederna.
 
P

P

Nog kan det vara så att kammarna river i lederna, men jag tänker på när polar´n hade Fäjser 2:an... Inte mycket motor där inte, och inga kammar heller för den delen, men i och med att det spann och sladdade hela tiden blev lederna duktigt förstörda efter honom! Det är som sagt förarna det beror på!


 
S

skidoomannen

Jepp jepp.
Skoterförbund och skoterklubbar borde informera så mycket de kan att man bör ej gasa som en vetvilling på lederna för att behålla dem kördugliga.
Många gasar nog lite för mycket på grund av ovetande av vad de ställer till med.
Info info info löser kanske en del av problemet.
 

jnse

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
Kiruna Sverige
>Tror du på jesus också?
>Enligt kyrkan finns han. Att
>dom lär ut att 32mm är
>förbjudet att använda i
>Finland är FEL!! Det är en
>överenskommelse och inget
>annat men sverige har tolkat
>det som ett förbud.

Du får INTE köra på _leder_ i Finland om du har över 32mm kammar...


 

Kissen

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
Luleå Sverige
Det som är problemet är väl ändå motorstyrkan!? du kan väl ha jättehöga kammar och en jätteslö motor så orkar den ju ändå inte dra lös.
 

Nisse_

Aktiv medlem
1 jan 2000
92
0
6
harrköping urugoy
När man ligger bakom en skoter med hk-matta så ser man att det sprutar upp lite isklumpar och sånt men int fan blir det nå högar. på en 51 mm matta viker sig kammarna (av egen erfarenhet)vid hård acc å man har nästan inge fäste alls. Med en 25 mm matta så står man och spinner i en halvtimma och det blir en jättehög bakom.
 

Carl

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
har en liten fundering...Jag bor i Sundsvall och åker skoter strax väster om staden. Förra helgen var jag ute och då hade drakabergets skoterklubb ordnat med pimpeltävling på en sjö vid namn norrsjön.Tilldragelsen var på lördagen. I vanlig ordning var lederna mycket väl preparerade inför eventet.Dagsmeja i kombination med kalla nätter gjorde lederna stenhårda och släta och det var en fröjd att åka på fredagskvällen. Lördag ca 15:00 anlände jag till norrsjön dyblöt i svett efter 1 mil med stående körning och ont i njurarna. Leden såg ut som en tvättbräda från 50-talet i jätteformat. Snittåldern vid prisutdelningen var lågt räknat 40 och de flesta ekipage hade pulka. Så vitt jag kunde se fanns där inte en enda maskin varken med jättemotor eller paddelmatta.

Således frågar jag mig....vilken dåre hade ägnat hela fredag kväll och natt till att med spade lasta upp högar på leden i stället för att dricka grogg.
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Har sett samma tändenser själv att de som drar pulka eller annat tungt skottar duktiga högar utan att de har en aning om att de gör det själva, sen sitter man och klagar över hur andra har sönder.
Har själv kritiserat mina kompisar för att de är för snabba på gasen och att de skottar små högar över allt, men upptäkte att jag inte var ett dugg bättre själv men har nu rådit bot på detta.
 
A

a

jag förstår mig inte på de som en envisas med att mjölka gasen så mycket som möjligt!

Det går ju så mycket fortare om man håller jämn(are) gas! dessutom håller grejorna längre och du får en bättre bränsleekonomi. jag kan förstå att det blir gropar innan en raka men kan absolut inte fatta hur det blir lika mycket gropar mitt på rakan.

slutligen tycker jag synd om de som sladdar, det som tar 2h att sladda är förstört på några minuter.