Mattspänning och Kedjespänning

RNI

Medlem
13 jan 2006
21
0
1
Kalix
Hur spänd skall mattan vara på en Ski-Doo Formula -95, och hur skall kedjespänning vara på samma skoter? Hur kontrollerar jag/går tillväga för att spänna kedjan?
Mången tack om någon kunde upplysa (
) mig om detta!

Förresten om någon vet om det sitter ett bränslefilter i tanken och om den är utbytbar så kan ni gärna flika in den informationen oxå
!
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Om vi börjar med mattan så ska den vara så slak som möjligt utan att kugga över men om du hissar upp skotern så mattan hänger fritt, tar i och drar ner mattan mitt på så ska du ha en glipa på iaf ca:5cm mellan matta och slides, men bäst är att slacka, prova, slacka, prova tills den vill kugga över då spänner du den bara lite så är det perfekt.

Kedjesträckaren är en ganska lång skruv som sticker ut på sidan av kedjehuset den är låst med en mutter, lossa på den muttern och skruva in skruven enbart med fingarna till det tar stopp då låser du skruven med muttern igen men se till så att inte skruven ändras så har du rätt kedjestäckning.
Inne i tanken sitter inget filter däremot på slangen ut ur tanken sitter det ett.

//Henke
 

RNI

Medlem
13 jan 2006
21
0
1
Kalix
Tack för svaren
... angående bränslefiltret så hittar jag ingen på slangen, sitter den direkt i anslutning till bränsletanken? Och brukar man behöva byta densamma, i vilka intervaller?