Mattlängder Phazer RTX

Marcus-stind

Välkänd medlem
12 mar 2008
100
0
6
Jag har bestämt mig för att byta matta på min phazer RTX nästa år, men är osäker på vilken längd jag skall ta.

307 som sitter på är väl ok, men om man viker av leden känns det lite lite.
325? Någon som provat? Vilka åtgärder behövs för att få dit det?
345? Förlängningsplåtar finns, men vem / vilka gör bästa chassieförlängningen?

Har siktat på antingen 38 / 44mm matta och anledningen till att jag funderar på en lite längre är helt enkelt att pengen inte blir speciellt mycket större.

Jag är ute efter en rolig ledskoter som inte gör bort sig (lika mycket) i lössnön.

Mvh

Marcus
 
A

AndyLee

Har kört 80 mil på min phazer sedan i julas. gjorde tvångsåtgärderna, pp skidor och 38mm kammar, funkar bra i lössnö men den går ju rätt djupt. Tror jag kört ca 70% ospårat så det skulle vara kul att testa 345.. borde ju bli en rätt ultimat crossover?
 

Marcus-stind

Välkänd medlem
12 mar 2008
100
0
6
Precis det jag är ute efter, en maskin som funkar i de flesta förhållanden. Inte för extrem på något område helt enkelt.

Någon som provat de olika mattlängderna?

En tanke kring 325-längden är att måste man verkligen förlänga boggieskenorna? Borde det inte, rent teoretiskt nu, gå att byta ut de bakre vändhjulen mot ett par modell gigantiska?

Resonera med mig nu ffs :)
 
A

AndyLee

Nja, gigantiska vändhjul går nog inte, du kommer att åka på vändhjulet och du får ju ingen "längre" matta, mattan vänder ju upp på exaxt samma punkt bara längre ner.. Själv skulle jag inte byta till 325 eftersom du bara ökar marktryckslängden med ca 9cm och om du byter till 345 så får du 19 cm ökat marktryck! Har inte räknat på det men antar att en 325 matta på våra phazers inte har mer markkänning än en standard 307 med 38 bredd..

Om jag var ekonomiskt oberoende så skulle jag förlänga till 345 med 44kamm, nonslip drivhjul och växla upp motsvarande i kedjehuset och så chassieförlängning! Hell Yeah!
 

MrT

Välkänd medlem
14 dec 2005
138
0
6
Uppsala
Teoretiskt sett: Ja.

Men du får fortfarande inte mer matta i backen. Om du däremot flyttar bak boggien, så kan du få ytterligare 3-4" anläggningsyta.

Jag skulle personligen förlänga till 345, det fanns freeride-mattor som var 345*35*3,8 till salu förut.
Det skulle förmodligen räcka att flytta bak lyftbågen till de bakre hålen i tunneln. (möjligtvis behövs en längre alu-plåt till stänkan)
 
Last edited:
A

AndyLee

Ingen här på forumet som förlängt till 345? går det bra att kapa en matta som är 38 bred? Själv undrar jag vad som händer med glasfiberstavarna i mattan, blottas inte dom?

Vad och var får man tag i delar, billigt och bäst?

Och sist men inte minst, hur blev skotern?
 

Marcus-stind

Välkänd medlem
12 mar 2008
100
0
6
Nja, det stämmer förmodligen det där med 325 matta och vändhjul. Det var mest en tanke.

345 vore dock fruktansvärt intressant att veta om någon gjort om till. Bilder alt. länkar mottages med öppna armar.

När mattbyte blir gjort åker noslip på också, så det kan vi liksom tänka bort hädanefter :p
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
bara till att kapa [ame="http://www.youtube.com/watch?v=-hmsFQ37APk"]http://www.youtube.com/watch?v=-hmsFQ37APk[/ame]
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Men Phazern blir ju hemskt trött med 144 matta ? iaf tycker jag att den Phazer mtx 09 jag testade kändes trött ? Men det kanske blir bättre med v-kitt och nerdrevning ?
 

Marcus-stind

Välkänd medlem
12 mar 2008
100
0
6
Men Phazern blir ju hemskt trött med 144 matta ? iaf tycker jag att den Phazer mtx 09 jag testade kändes trött ? Men det kanske blir bättre med v-kitt och nerdrevning ?
Jag hade helst hittat en matta med måtten 35x345x38 Alt. 44.

I min tankevärld vore den fruktansvärt optimal :)
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Om du gör din till 325 lång så behöver du ju inte kapa i mattan. Arctic cat har ju 325*35*35 standard på gamla F-serien. Finns 44mm mattor till dom också. Titta på en äldre F-serie hur bra den går i snön för att vara en kort maskin, stor del pga chassiet men ändå.
 

Marcus-stind

Välkänd medlem
12 mar 2008
100
0
6
Om du gör din till 325 lång så behöver du ju inte kapa i mattan. Arctic cat har ju 325*35*35 standard på gamla F-serien. Finns 44mm mattor till dom också. Titta på en äldre F-serie hur bra den går i snön för att vara en kort maskin, stor del pga chassiet men ändå.
Jag tog upp det delvis tidigare, iallafall om mattlängden.

Frågan jag egentligen ställer känns det som, är vilken mattlängd som är förmodat optimal om man vill "bygga" en Phazer XTX?

Edit;

Utan att bygga om hela jävla skotern ;) Muttra lös -> Byta ut -> Muttra fast -> Köra 1k mil.

Ungefär så enkelt ska det vara :)
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Beror ju på hur mycket tid du vill lägga på den. Har du tid, ork och grejer till att kapa mattan så skulle jag tagit 345. Men annars är ju 325*35*44 ganska så bra det också. Det gör nog ganska stor skillnad ska du se. Bara det jag gick från 35mm till 44mm på F6an(325*35*44)gjorde enorm skillnad + ett par bättre skidor.
 

Marcus-stind

Välkänd medlem
12 mar 2008
100
0
6
Beror ju på hur mycket tid du vill lägga på den. Har du tid, ork och grejer till att kapa mattan så skulle jag tagit 345. Men annars är ju 325*35*44 ganska så bra det också. Det gör nog ganska stor skillnad ska du se. Bara det jag gick från 35mm till 44mm på F6an(325*35*44)gjorde enorm skillnad + ett par bättre skidor.
Du snuddar vid något rätt väsentligt i frågan, nämligen enkelheten.

Mja, det blir att fundera lite..
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
För enkelhetens skull skulle jag gå på en 325*35*44. Dels för att du kan klara dig från att förlänga chassiet och slipper kapa i mattan.