Mattjustering

ejohansson

Medlem
30 okt 2008
9
0
1
Skellefteå
Har köpt en m8000 2015 och har sett att mattan inte är centrerad i tunneln, är som förskjuten åt vänster bakifrån sett. Har även nött lite mot nitarna i tunneln.

Man ser även att fönsterna i mattan inte är centrerat mot drivhjulen. Har försökt att justera mattan åt mer åt höger så den blir mer centrerad i tunneln och mot drivhjulen men då blir hela mattan förskjuten åt höger om man ser på boggieskenorna..

Skotern är inte våldskörd då jag känner han jag köpte av, så inget borde ju vara krokigt.

Tycker även att det är en hel del vibrationer kring 70- 80 kmh om det nu beror på detta?

Någon som har något tips eller är det bara gilla läget?

Läste på nått forum att det var någon som hade samma problem att mattan var förskjuten till vänster på Yamaha chassiet som är likt Arctic.

Mvh!
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Granska mattan så det inte är skador nånstans i någon stav eller annat.

Kolla drivaxellager. Mäta centrering av drivhjul. Går ju även att kryssmäta skenor tunnel eller åtminstone säkerställa att skenorna är raka
 
Reactions: ejohansson

ejohansson

Medlem
30 okt 2008
9
0
1
Skellefteå
Har kollat upp skotern mer noggrannt och ser att bakre boggiefästerna är krokiga.. ser dock inte att främre fästerna fått sig nån smäll men är som att hela boggien är förskjuten lika mycket fram som bak.. kan inte förstå hur detta hänt då jag inte har kör hårt, är det verkligen så klent byggt på arctic? Aldrig varit med om det på mina tidigare maskiner
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Man behöver verkligen inte våldsköra för att kröka en bropbracket, jag böjde min i 15km/h då det titta fram en stubbe som tog olyckligt på sidan