Mattbyte PolariCat 700

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
hur mycket skillnad i utväxling gör det att byta drivhjul från 9 kuggar till 8? ska byta matta (har en 28 fullblock nu) å det är lite trångt i bandtunneln på gamla indysar, hur höga kammar går in utan att byta drivhjul? tänkte även byta boggie till en sks för lite bättre lösnöåka, å så kanske skidorna vill vara i marken på hårdspår, nu är dom mest i luften när det finns fäste.. (karske 150 hp är lite mycket i ett gammalt indy 500 chassie)
 
R

Robin

Det motsvarar ungefär en 2kuggs nerdrevning.

32mm, möjligtvis 36mm.

Mvh/Robin
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
att gå ner från 9-8 kuggars drivhjul gör en enorm skillnad i accet men samtidigt sjunker inte hastigheten så mkt.

Jag kör med 8t drivhjul på min indy hastigheten sjönk med 6.3km/h på hårdspår det är klockat med laser medans accelrationen blev grymt mkt bättre. Att byta drivhjul är den optimala nerdrevning. Det du ska se upp med är att pressa den inte för hårt på hårtspår eftersom att den övervarvar mkt lättare med mindre drivhjul.

Jag får in min 32as matta med lätthet i bandtunneln på min 89as indy tror nog en 38as skulle gå i oxo men då äre det inte många milli till så tar det i.
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
I mitt fall är övervarv inget problem, 8100 rpm med vidöppna trottlar... (100 varv till tål han nog) den varava 10500 innan omdrevning... (orginal indy 500) drevad som en 800 storm nu, och båda variatorerna är nya

MOPAR RULES....
Under uppbyggnad (66 Dart 2dr ht 500 cui)
 

xbx

Aktiv medlem
12 nov 2006
80
0
6
jämtland
Jag får in min 32as matta med lätthet i bandtunneln på min 89as indy tror nog en 38as skulle gå i oxo men då äre det inte många milli till så tar det i.
blir det jätte trångt med att byta matta till en 38mm på indy chassiet om man har 8 tandat drivhjul?? funderar på å byta ja me.
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
34
Drängsmark
de blir nog inte så trångt.
när jag hade min 32as matta o 9 kuggars drivhjul fick jag in fingrarna mellan matan och kylaren längst fram i tunneln.