Mattbyte på gammal lynx - problem

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Har införskaffat en begagnad matta till min gamla lynx 250GL, då befintlig var i rätt dåligt skick.

Precis när vi bytt matta och ska lägga in de sista skruvarna i boggin så ser vi, på bakersta två kugghjulen att de inte är 100% i fas med hålen i mattan. Kuggarna går in i hålen, men ligger liksom inte helt perfekt.
Efter att vi studerat den skoter vi tagit mattan ifrån (köpte ett "lik" för att plocka reservdelar) så ser vi att den har större kugghjul än jag har på min skoter. Min matta har även mindre hål jämfört med "nya" mattan.

Vi kollade upp saken närmare en lokal skoterexpert och det svar vi fått är att det kan skilja lite mellan olika märken och tillverkare, men så länge kuggarna går in hyfast i hålen så kan man köra på.
Är dock själv rädd för att kugghjulen skall "slira" om det blir tung körning i lössnö.

Skulle nu vilja få in synpunkter från fler håll innan jag vågar genomföra mattbytet.

Tack på förhand!
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Nja. Baktill i boggin så kan du ju sätta vändhjul utan kuggar, men då måste mattan vara konstruerad för att köras så.
Det som du ska bekymra dig mest över är ju om kugghjulen på drivaxeln passar till eran nya matta.
Vilken skoter tog ni den nyare mattan från?
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Animal och Lynxi:
Vi tog både matta och drivhjulen från "liket" och använder dem i min befintliga skoter. "Liket" var också en 250GL, men en något modifierad sådan (ny motor samt ny matta och drivhjul).
Det som jag funderar på är huruvida det är att föredra den gamla varianten av drivhjul (kuggar som går in i mattan) i jämförelse med den nya (kuggar som sitter på sidan av drivhjulet och som fäster mot gummikubbar på insidan av mattan i två rader.
De som ägde "liket" innan mig har dock klantat sig och inte fästat drivhjulen på rätt sätt och därmed har endast ena sidan av drivhjulens kuggar tagit i gummipiggarna på insidan av mattan. Det gjorde att skotern inte gick så bra för dem och att de vilje sälja den.
Man kan också se på piggarna att de är rätt nötta på ena sidan av drivhjulet och helt oanvända på andra sidan.
Vi kollade lite på drivhjulet och det finns kvar ca 1-1,5cm piggar på den nötta sidan av drivhjulet samt 2cm på den nya sidan. Farsan trodde därmed inte att det bör vara nått problem att köra på med denna variant istället för den gamla (med kuggar som går in i mattans hål).

På min Yamaha Venture har jag den senare lösningen vilket iofs funkat bra i lössnökörning. Men eftersom 250 GL har den gamla lösningen (kuggar som går in i hålen på mattan) som orginal blir jag fundersam.
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Ok. Lynx originalmatta har stålskoningar med flik, med jämna mellanrum. Då behöver du både drivaxel o vändhjul med kuggar. Med den här modernare mattan så behöver du inte det, men som jag skrev tidigare så måste mattan spännas mera för att inte hoppa ur vid körning, och då måste du naturligtvis ha släta vändhjul i boggien (3st) längst bak, precis som på din yamaha.

P.S var noga med centreringen av drivhjulen på drivaxeln. Antar att det är 4 st? Då går mattan rakt inne i tunneln och du minskar risken för att den kuggar under belastning.
 
Last edited: