Mattbyte Everest 500 -80

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Hej, nu är det så att vi har en Everest 500 -80 ståendes i ladan som har dålig matta men som i övrigt är i bra skick så vi kanske tänkte ta och byta matta på den eftersom vi har en matta från en V-max 500 -95a och en matta från en Indy 500 SKS -93(min gamla matta)

Har räknat med att vi kanske får tillverka förlängning till boggien då jag tror att orginalmattan på everesten är väl 315 och på V-max'en är den väl 340?

Kanske bättre att köpa en bättre och nyare boggie från en t.ex. Indy SKS och ha kvar boggien från Everesten i orginalskick? :)
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Det lättaste är nog att göra/köpa ett par förlängningsplåtar. Då går det ju lätt att återställa skotern om man vill det.

Hade inte Everesten 42 cm matta? Kolla innan du börjar skruva så att c/c måttet på slidesen är samma som på den andra skotern.
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Den har 41 eller 42 cm bred matta men varför börja göra massa hål å grejjer i orginalboggien som är i perfekt skick? Lika bra att köpa en boggie från en nyare så man har kvar orginalet!
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
4 små hål (typ M8) längst bak på boggiskenorna märks inte lika mkt som nya hål i chassit. Dessutom är det lättare att få hålen på rätt plats på en gång om man borrar i skenorna istället för i chassit.
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
tjao!
En everest 500 82 har vell 315cm matta, om man sätter in en matta som är 320cm, måste man då flytta bak boggien då nån cm lr räcker de att sträcka sträckaren all som går???

Har tittat lite på en äldre skoter som man kan hålla på me (som typ lekskoter)
 

Blizzard467

Välkänd medlem
21 jan 2008
158
0
6
Robertsfors
Låter som en bra idé att byta matta på gamskotrarna. hade en blizzard för nån vinter sen och det vart faktist en redig skillnad. Helst i djupsnön men även bettet på hårdare underlag.

Men om jag inte minns helt fel så har väll inte everest standarddrevning på drivhjulen? på min blizzard från -81 så var det fönsterdrivning och delningen var 1.97 om jag inte minns fel. Vart tvungen att hitta drivhjul som passade axeln och som var standarddelning. köpte även lite mindre drivhjul för att få upp accet.

Sen angående boggieförlängningen jag gjorde så tog jag aluminiumslides från en gammal formula om jag inte minns helt fel och bara mätte och flyttade över hjulen,axlarna och dämparna från orginalboggien. Tog nån dag att få till det men blev riktigt bra i slutändan. Men har du pengar så äre det ju helt klart att en annan boggie från nyare modell skulle sitta fint. Är ju inte den bästa fjädringen på everesten! :p