Mattbytar Guide

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
Tjena!

Nyköpt skoter,,, och ska byta matta på den.. En indy 500 - 91.

Hur gör man? :p ... ta lös boggie och så är ju lugnt.. men hur mycket måste bort för att kunna vinkla ner drivaxeln?

Tacksam för steg för steg guide :p
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
1.ja börja med att lossa boggiefästningarna lossa mattspänningen och se till att vändhjulen hamnar absolut längst fram(så du får plats)
sen lirkar du ut boggien från mattan.

2.skruva lös locket från kedjehuset.plocka lös dreven och kedjorna.
lossa lagerhållaren till drivaxellagret. på vänster sida under sek.variator.
variatorn är enkel att ta lös om du vill ha mer plats.

3.tryck drivaxeln åt vänster bakifrån sett.du får lirka lite för att drivhjulen inte ska sitta fast i mattan.om du har tur och enkelt får drivaxeln åt vänster sida så är det bara att ta ner drivaxeln och då är mattan lös.


kan förklara mer ingående om inte det här räcker.
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Jag va tvungen att även lossa på bultarna som håller själva kedjehuset, annars blev de nån brytning å de gick tungt som tusan att pressa ur axeln.
 
R

Robin

Lättast är helt klart att ta bort hela kedjehuset, på indy sitter det fast med 4 bultar.
när boggi och lager samt lagerhus är borta så är det bara att välta över skotern på ena sidan, vinkla ut axeln och helt enkelt lyfta bort mattan.

Vanlig växelådsolja funkar prima.

Igentligen ska man använda en olja för växelådor med kedjedrift som innehåller grafit i oljan men vanlig transmissionsolja funkar minst lika bra.
 

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
hehe jo.. men packboxarna kommer jag ju inte riktigt åt bara för att jag byter matta ;) dessutom så är dom nybytta .. så att dela motorn för att ja byter matta är nog inget alternativ...

Men tack för alla tipsen!.. Robin_från_Kiruna .. visst måste jag ändå öppna kedjehuset för att kunna plocka bort det helt?
 
R

Robin

hehe jo.. men packboxarna kommer jag ju inte riktigt åt bara för att jag byter matta ;) dessutom så är dom nybytta .. så att dela motorn för att ja byter matta är nog inget alternativ...

Men tack för alla tipsen!.. Robin_från_Kiruna .. visst måste jag ändå öppna kedjehuset för att kunna plocka bort det helt?
Han menar packboxarna(tätningarna) i kedjehuset.

Ja det måste du för att ta bort bla drev och kedja.
 

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
Jahaa oki :p trodde han mena packboxarna runt vevaxeln :p


Jepp , köpte olja ida så.... nu ska ja iväg å köpa en ny matta... 307x38x25 , ny suttit på en iq shift ... gått 18 mil är 2 tusen på den ett rimligt pris?