Mattan snurrar vid tomgång vad är felet?

sunet[ltu]

Ny medlem
8 jan 2005
2
0
1
Hejsan

JAg har en lynx rave 670 -00. Jag upptäckte detta fenomen nyligen då jag pallade upp skoter för att köra rent mattan. Mattan snurrar helt enkelt även vid tomgångsvarv på 2000 trots att tillslaget ligger vid ~4000 varv. Då jag använder bromsen stannar mattan, Och så fort jag släpper på den så snurrar den igen. Givetvis så slutar mattan att snurra när jag slår av motorn.

Jag antar att det är något med variatorerna som inte är som det ska. Är det prim eller sek som orsakar felet. Och vad kan felet och lämplig åtgärd vara ?


MVH Lynx 670
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
variatorrem

Kanske aningen kort variatorrem. Då kan den ligga och smådriva fast variatorn inte slagit i. Fick det fenomenet när jag bytte vaiatorrem. Något gott i det onda (att den driver hela tiden alltså) är väl att mattan troligen snurrar ganska lätt :rolleyes:
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Perfekt!

Om mattan snurrar lite när du lyfter på skotern så betyder det att variatorerna är perfekt inställda, den ska inte snurra som att variatorerna är inkopplade men om den bara glider sakta runt så är allt som det ska.
Självklart får det heller inte vara så att skotern rullar iväg av sig själv när den står på tomgång...

Ställer jag skotern på riktigt glättigt underlag så vill den nästan puttra iväg av sig själv och det är perfekt för då kommer variatorerna att jobba på lägsta möjliga växel när man drar iväg, remmen är alltså perfekt spännd.

Om mattan driver för mycket så kan du vara tvungen att justera spänningen på remmen, det gör man genom att ändra avståndet mellan sekundärens skivor. På en del lägger man brickor mellan skivorna och på en del variatorer justeras avståndet med några skruvar, du får undersöka hur det fungerar på din, om det behövs...


OBS. Jag såg att sunet[ltu] startat två likadana trådar, har nu sammanfogat dom båda till en så inläggen kan verka lite "tårta på tårta", men det är alltså för att dom kommer från två separata trådar...
 
Last edited:

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
henkew skrev:
Om mattan snurrar lite när du lyfter på skotern så betyder det att variatorerna är perfekt inställda, den ska inte snurra som att variatorerna är inkopplade men om den bara glider sakta runt så är allt som det ska.
Självklart får det heller inte vara så att skotern rullar iväg av sig själv när den står på tomgång...

Ställer jag skotern på riktigt glättigt underlag så vill den nästan puttra iväg av sig själv och det är perfekt för då kommer variatorerna att jobba på lägsta möjliga växel när man drar iväg, remmen är alltså perfekt spännd.

Om mattan driver för mycket så kan du vara tvungen att justera spänningen på remmen, det gör man genom att ändra avståndet mellan sekundärens skivor. På en del lägger man brickor mellan skivorna och på en del variatorer justeras avståndet med några skruvar, du får undersöka hur det fungerar på din, om det behövs...
Ville bara tillägga; KOLLA SÅ DET ÄR RÄTT REM innan du börjar skruva och joxa!
Om det är för kort rem,BYT rem! Så klart....:)

Kom på en annan sak...kolla så inte skivorna kärvar,det kan vara remdamm och skit som gör att skivorna inte går riktigt isär,vilket gör att den tjuvdrar på tomgång.
Rengör variatorena varje säsong! Viktigt,viktigt! ;)
 

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Det är ju det man strävar efter att när man pallar upp skotern så ska mattan rulla framåt, då är allt som det ska!

Så du behöver inte röra en skruv!