Mattan ligger inte mot backen :( (Nyköpt XC600sp -00)

sOFFe

Välkänd medlem
14 jan 2010
174
0
6
Umeå
Jaha...hinner inte mer än köpa skotern och ta hem den innan det är bekymmer.....

Det är alltså en XC600sp -00 med 2-cyl VES-motor det gäller och problemet är att mattan bara tar i backen den bakersta biten mot vändhjulet, resten hänger i luften mer eller mindre.
Jag märkte det när jag körde ner från släpen och maskinen knappt kunde ta sig fram på gårdsgruset under carporten utan att bara spinna. :)

Säljaren har ingen aning om vad det kan bero på han har inte gjort någonting med den utom att köra. (Ägaren innan hade gjort det isf menade han).

Till saken hör att boggien verkar vara sänkt (höjd?) baktill för där sitter den i undersidan av fotstegen på hemgjorda(?) öglor, de främre fästena verkar vara i originalhöjd/plats. Eller är bakre fästet i underkant på fotstegen original?

Får man detta fenomen om boggien sänks bara i bakre fästet? Eller kan det vara så att främre boggiedämparen är bytt mot en som är för kort? (Den verkar inte ha fastnat ihoptryckt iaf).

Kan också nämna att framvagnens dämpare var spända nästan MAXimalt, påverkar det höjden eller är det bara hårdheten? (Hamnar framdämparna i sina ytterlägen även om man slackar på fjädern?).

Dämparna på skotern skall väl vara Fox av något slag då det är en SP...

EDIT: Den bakre i boggien är en Öhlinare såg jag, de andra är Fox

Någon som har ett tips?

Last edited:

sOFFe

Välkänd medlem
14 jan 2010
174
0
6
Umeå
Så här ser det ut. Nu har den grävt ner sig lite på bilden, det ser värre ut annars. :)
Kanske räcker att ta bort den hemmagjorda upphöjningen, men original kanske är på samma ställe?

Och så här spänd är främre boggiedämparen. Det såg inte ut som att ballataremmen kunde slackas heller.

Och så här ser framdämparna ut.

rev -03

Välkänd medlem
24 feb 2008
106
0
6
malung
tycker balataremmen ser spänd ut jag. klart att de kan vara de hemmagjorda fästet med. men jag hade nog kolla va som hade hänt om du släpper på balatan först.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
det är nog höjjningen bak som är problemet, för höjjer man den bak 5-6 cm så ska främmre fästet också flyttas ner 2-3 cm. prova ta bort höjjningen och skruva fast boggien där den ska sitta egentligen så blir det säkert rätt

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Men de är ju självklart att de är höjningen! Som tidigare nämnts att du MÅSTE höja/sänka den fram med, annars blir de som de är nu...!

N

N_w

de är de hemma gjorda fästerna, samma sak som för en kompis som var tvungen att borra nya hål i tunneln och då såg det ut så dära!

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Tycker att den ser ut att vara hög i fronten, kan vara för att fjädrarna är max spännda.
Börja med att sätta boggin i std hålen.

sOFFe

Välkänd medlem
14 jan 2010
174
0
6
Umeå
Nu har jag börjat försöka flytta tillbaks boggien i originalhålen, men det verkar svårt att få det att stämma i de bakre bulthålen utan att tippa skotern på sidan. Givetvis har jag just tankat fullt och vill inte spilla ut varken bensin eller olja :(
Så, vilket håll tippar man skotern för att undvika att bensin/olja osv rinner ut? Eller kan man tippa åt valfritt håll?

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
stäng soppakranen om det finns en sån, sen bara att välta mot valfri sida, kan rinna ut en skvätt från förgasarna.

sOFFe

Välkänd medlem
14 jan 2010
174
0
6
Umeå
Tack, ja det finns en soppakran som jag ska försöka komma ihåg att stänga innan jag tippar maskinen. :)

Jonas_N

Välkänd medlem
1 jan 2000
161
1
6
När jag var ut med min boggie senast så stämde inte hålen heller. Jag släppte på fjädrarna och spände ihop boggien lite lätt med spännband, funkade fint för mig.

sOFFe

Välkänd medlem
14 jan 2010
174
0
6
Umeå
När jag tippade den på sidan så gick det bra att få hålen rätt, däremot rann det ut en del bensin ur tanklocket.

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
kanske dålig packning i korken, har tippat mina 01, 03 och 08 polaris utan att det rann från korken, men lite spill är ju inte så farligt.