Mattan låser sig, trail touring -05

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Som rubriken lyder, Mattan låser sig när jag släpper ned skotern på backen, har jag den däremot uppe i luften så går det lätt att gasa runt den.

Problemet uppkom efter ma hade rivit ur boggin för att byta ett lager på drivaxeln(Den med drivhjulen på)

Har prövat mig fram med att sträcka och spänna mattan men den låser sig ändå så jag börjar fundera på om det kan ha med drivaxeln eller nått i den riktningen att göra.

Kan det även vara så att man får denna känsla av att jag tror fjädern i sekundären är hel slut/av?

(Det går att få runt den på backen också men vid höga varv och en konstig oförklarlig lukt, kanske nån konstig gummilukt)
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Vet inte vilken typ av variator de sitter på trail modellen men är det den äldre (med 3 små skruvar på framsidan) så prova se om den inre skivan går att vrida väldigt lätt. (ska vara rätt bra med motsånd om fjädern är hel)

Har du tex. elback så sitter det den nyare typen av variator (team) och isåfall prova lägga i backen å se om den rör sig då.

Fungerade den som vanligt innan du hade ut drivaxeln?
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
pröva idag med att byta mot en annan fungerande variator, ingen skillnad, släppte även på kedjespännaren, och om jag hissar upp den så "sprutar" det gummi när jag varvar ur den, så mattan må ju ta i nånstans men har ett spel på flera mm mellan tunnel och matt kant. Jo e funka ju innan vi slet ur det, må ju nästan ha blivit nå knas när vi var i med boggin igen.
 

xlt-special

Medlem
6 aug 2008
14
0
1
sandviken
Titta om fästet ligger mot mattan o tar i klackarna till drivningen.Gör den det så skruva lös stötdämparn ovrid tillbaks den.Tror det räcker att släppa dämparn i övre fästet.Hoppas det funkar nu.