Mattan kuggar över....

Surpolaris500

Medlem
19 feb 2006
14
0
1
Umeå
Hejsan min matta på min skoter kuggar över fast den är riktigt spänd och så..
Va kan det bero på?
skotern är en indy 500 91
själva mattan är ganska fräsch,händer mesta dels i lössnö:mad:
bara å spänna mer eller?
 

jungel_jim

Aktiv medlem
13 feb 2006
94
0
6
39
överammer
har du kollat lagren till drivaxeln så att det inte är någe sånt som e trasigt .... vissa skotrar ska mattan spännas med moment men jag tror de gäller mest långbandare/bredbandare
 

Surpolaris500

Medlem
19 feb 2006
14
0
1
Umeå
lagren är nybytta dom va helt slut men den kuggar över lika mycket ändå
boggiehjulen ser fina ut oxå kanske kan va nått me stötdämparna som gör det?
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Har du kollat Drivhjulen? kanske dem är slut? I fall du pallar upp skotern hur mycket hänger mattan ner?
 

jungel_jim

Aktiv medlem
13 feb 2006
94
0
6
39
överammer
kolla så att inte några av glasfiberpinnarna i mattan har gått av vart ute för det med en skoter jag hade och det syntes inte förrän man tippade skotern och bröt i mattan på kanten på min så var kanske 5-7 pinnar av och märktes av att mattan vandrade på boggien fram o tillbaka i sidled......
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
kolla att kedjan är rätt spännd. När kedjan kuggar känns det som att det är mattan kuggar över. Har hänt mej....
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
repeter skrev:
kolla att kedjan är rätt spännd. När kedjan kuggar känns det som att det är mattan kuggar över. Har hänt mej....

Samma sak för mig, när jag trodde mattan kuggade så var det egentligen kedjan.....
 

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
samma för mig...

jag ahde samma prob. ny matta o kuggade fast jag hade spänt som i instruktions boken,
men ja var tvungen att spänna ännu mer.

man hör ju på långa vägar om det är kedjan.
 

Surpolaris500

Medlem
19 feb 2006
14
0
1
Umeå
mjo kedjan är det inge fel på har ny sträckare där också hörs att det är mattan får ta å spänna skiten mer....
måste bara få ihop motorn som skar ihop i helgen efter typ 100 mil efter totalrenovering:mad::mad:
 

TommyBrand

Välkänd medlem
19 feb 2006
118
0
6
Mora
det verkar vara nåt liknande på min rxl, när jag åker i lössnö ganska sakta och gasar fullt så att det spinner så rycker det och "smäller" lite. mattan är spännd som den ska, tror jag, när jag hissar upp den så får jag 2 fingrar mellan matta och slides, det är väl rätt?