Mattan fryser fast.....

blafot

Medlem
30 dec 2008
45
0
6
Drömme
Hej.
Körde en del förrra helgen. Därefter har skotern stått ute.
Nu har det snöat drygt 20 cm och när jag skulle köra bort snön skulle jag flytta på skotern.

Drog runt den åt rätt håll så inget skyulle sitta fast.... startade och den fick stå på tomgång ett tag. Allt lungt så långt.

Det som hände var att när jag skulle köra iväg så hade mattan på något sätt frysit fast. Det rök lite... kan man säga...
Efter ett par drag bakåt och frammåt lossnade mattan och efter lite körning gick den bra och all is hade lossnat.

Nu har jag pallat upp mattan med en pallbock men den står fortfarande ute.

Har någon nått bra tips på hur man undviker detta fenomen?
Hur gör ni?

Det känns ju som om det sliter lite väl mycket.... på remmar etc....

Tips?
/m
 
B

Biosteel

ett bra tips som jag kan ge dig som jag har använt flera vintrar är att du ställer du bakom skotern efter en körning och lyfter upp skotern och dunsar ner den i backen 3-4 ggr så ska de vara avhjälpt tills du ska ut och köra nästa gång. har alltid funkat för mig :) finns kanske nån annan som har bättre tips :)?
 

skoternörden

Välkänd medlem
9 okt 2006
260
0
16
Haparanda
Jag gör alltid samma sak efter en körning när den ska bli stående över natten tills nästa körning. Kör in den i förådet, pallar upp baken med en stubbe, drar igång skotern och låter mattan snurra fritt i luften en stund, slår av skotern och börjar slå/rensa bort snön med handen i bandtrumman/boggi. När jag ska och köra så varmkör jag den med mattan i luften och låter mattan snurra fritt och sedan bort med stubben och ut och gasa;>
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Kör runt mattan när du har pallat upp den , lyft och släpp ner skoter ett par gånger och sedan kör runt mattan igen.
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Själv använder jag mig av ett eget tillverkat skoterlyft. Bara att lyfta upp skotern efter körning, låta mattan snurra lite, ev. hacka bort is som fassnat i tunneln. Sen får den stå som den står, dvs. på lyftet tills nästa körning.
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Jag lyfter upp min med en lyft som jag har gjort sedan så låter jag mattan snurra runt några varv och om den fryser fast så brukar jag först dra i den så att den rör sig lite sen snurar jag på sekundären.
 

blafot

Medlem
30 dec 2008
45
0
6
Drömme
Hej.
Jo... Garage... Har mycket sånt... fullt... med annat.
Båda kalla tyvärr... och betonggolv.

Lyfte och släppte ner den ett par gånger, satte in en pallbock under draget så att mattan är ovanför marken.

Hoppas att det hjälper. Har sopat rent... men det drevade nog in mer snö igår för det kom en hel del...

Skriver väl här om den sitter fast eller inte nästa körning.
/M