• Forumet är nu uppdaterat och Tapatalk är tillfälligt avstängt. Läs mer här.

Mattalternativ med 3,5" delning

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.872
95
48
Malå/Adak
Andra mattan nu på två säsonger som måste bytas på min Boondocker RE.

Märkligt nog har jag tappat förtroendet för original "kristallmatta" .....

Vilka andra alternativ finns det i 154" MED 3,5" delning?
Dessa har jag hittat:
Camso Conquer 260/280
Talon M66/M67 och M770

Hur är det med Polaris originalmattor? Har dom någon 3,5" sen tidigare eller kommer dom 2021?

Som det ser ut nu lutar det åt Talon M66 då den tydligen ska vara mer allround än dom andra och förhoppningsvis stadigare än original.
Har någon testat Camsomattorna? Pallar dom för lite bus eller går dom också av för minsta lilla kvistkänning?

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
151
3
18
Piteå
Polaris kommer med en ny till nästa säsong - serie 8, 2.75" kammar med 3.5" delning.
Dock brukar dom va duktiga på att ta betalt för sina mattor, serie 6 har ett listpris på ca 19k.
Men som alltid lär det väl finnas dom som plockar av sin de första dom gör för att smälla dit en
talon eller liknande så man brukar ju kunna hitta okörda till mindre än halva nypriset.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
12.972
349
83
Stora Blåsjön
Jag har kört en säsong med talon m66 men är inte så imponerad av hållbarheten. Många kammar av och flera skadade. Jämfört med camso extreme 2.5 så hade den inte en kam borta på dubbla milen, några skadade men inte alls illa. Så det är klart värt att lägga några tusen till på en camso.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.872
95
48
Malå/Adak
Camso har ju inte sådär jättemånga alternativ med 3,5" delning. Det är väl i princip bara Conquer eller?

När det gäller pengarna så får man väl jämföra med originalmattan och den lär inte vara billig heller.

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
151
3
18
Piteå
Annars är det väl bara att byta drivhjul och köpa Challenger Extreme?
Verkar inte va många som är missnöjda med den mattan,
varken vad gäller kvalitet eller egenskaper.

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.039
67
48
Offerdal, Jämtland
Är det möjligen på så vis att en komplett drivaxel från en XP eller XM passar rakt in?
Har inget svar på om XP/XM har samma axel men freeride och summit SP har ju 2,86" delning. Antar att kanske lynx också erbjuder mattor med lägre kammar original och de lär väl också ha samma axel/delning. Är lite i samma sits som dig att man sneglar efter en annan matta då min börjar ha lite skador samt att jag även har en SP 146:a sedan några veckor tillbaka och satan vad den maskinen skottar på bra nu på våren. Mattan hugger i på ett helt annat sätt än 3" kammarna så man är lite sugen på en "vår-matta".

Finns det inga eftermarknads-drivhjul som man kan pressa på. Borde ju finnas en uppsjö av axlar som hjulen har "kuggat över" på. Var ju ett bekymmer framförallt 2017...

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.872
95
48
Malå/Adak
Ett par eftermarknadsdrivhjul kostar ju fort lika mycket som en Talonmatta.....

Challenger Extreme-idén har slagit lite rot i skallen.....

neden

Aktiv medlem
1 sept 2015
93
24
8
Timrå

Borde passa rakt av. Dock 8 kuggs drivhjul, men det kanske inte gör något..

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
854
53
28
Jag kan inte svära på det men axeln bör passa rakt av från SP 146” eller freeride 146”. 8kugg 2.86” har nästan identisk diameter som 6kugg 3.5”.

Last edited: