Matta slut?

G-spot

Medlem
28 dec 2016
32
1
1
Uppsala
Hallå, tänkte bara be om lite tips/råd gällande matta på en Lynx RE800R -10


När jag bytte slides så reagerade jag över att mattan hade fått på pälsen. dvs 2 mitt/sidkammar var skadade såpass att de lämat sin plats att det fanns skador i stavarna ett par cm in från clips. Bedömmer man en matta som "tvärslut det går åt helvette direkt om du kör på den" eller bör den överleva några mil på led? Vet ju inte hur många mil den gått med denna skada tidigare? Ny ägare och bara provkört den på gården...


Allt är relativt och folk gillar att köpa prylar, även jag men inte min sambo (till onödigheter som skoter). Gäller en Camoplast 305/38/44 Ripsaw.


Någon som kört på en matta med dessa skador?


Hälsningar Johan
 

vanWinkle

Välkänd medlem
13 feb 2011
137
2
18
Hagfors
Den överlever säkert några mil till. Lite svårt förvisso att säga när man inte sett den med egna ögon men ska till en hel del om man ska köra av en matta. Sista mattan jag bytte var det 30-40 kammar borta på...
 

G-spot

Medlem
28 dec 2016
32
1
1
Uppsala
Hej, ja kammarna som rykt ser jag inte som det primära problemet utan de skadade stavarna är för mig ett större bekymmer.. om de nu är ett bekymmer? Väven är ju hel runt och det är väl den som håller ihop mattan?

Byter gärna matta men ska upp till fjällen om en vecka och hinner inte få hem en matta och byta tills nästa onsdag...
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Du har inte någon bild på hur det ser ut?

Men normalt ska det mycket till innan man har av även en mycket sliten matta med bara ledkörning.