Matta kuggar över.

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Jag vet hur man åtgärdar det så det är inte det tråden gäller, utan jag undrar mer över vad konsekvensen kan bli om mattan rapplar till lite vid ordentligt och hastigt pådrag, d.v.s är det något som kan gå sönder? eller sliter det bara onödigt mkt på t.e.x mattan?
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Sliter på matta, sliter på drivhjul, inte mycket men en del.
det som händer mest är väl att du kommer sakna en hel del effekt när den behövs
 
E

eMe181

Varför frågar du ens? ganska solklart att det sliter på hela kittet... bara att spänna mattan :p
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Okej, då vet jag och tack för ett enkelt svar...frågade mest för att jag har läst att viper mtn har problem med att den kuggar över,så man får väl se över det i vinter om det visar sig stämma.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Inte för att jag inte ids spänna om det skulle visa sig behövas, mer att jag bara ville veta vilka effekterna blir av att det kuggar. Ingen aning om den gör det eller inte dock, har inte kört den ännu. Men som jag nyss skrev så har jag läst att modellen har problem att den vill kugga, och att man ska spänna balataremmarna. Vill gärna vänta med det dock eftersom det kan påverka annat också men i negativ mening.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Problemet med viper mountain och mountain max är väll boggiet?

Tänkeri tne svära men har för mig att det var dessa som var boven i dramat. Gaspådrag + hopfjädring av boggie = mattan rappar.

Spänna som en fiolsträng minimerar ju risken, men så är det ju även rekomenderat med en slapp matta, framförallt på en mountain maskin.

Om du märker att det är problem så skulle jag rekomendera no-slip drivhjul
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Jo no-slip kan ju vara den mest lönande lösningen, kanske inte för börsen...men ska man tänka så ska man nog inte köra skoter överhuvudtaget :p jaja, får se när det blir dags hur stort problemet kommer vara om det kommer vara ett problem.