Matta Indy

Notna_91

Välkänd medlem
15 dec 2006
268
1
16
Frösön
Hej ! :)

Jag har en indy med en nu väldigt låg matta och ska toligtvis byta upp mig lite. Så jag tänkte kolla hur höga kammar man får plats med i ett indy chassi innan det tar i tunneln. Skriva gärna om ni VET men GISSA INTE.

/Anton
 
R

Robin

beror helt på vad det är för årsmodell på indyn du har.
 

pl_84

Välkänd medlem
1 jan 2000
242
0
16
Prova.. det är ju bara att ta en träbit eller liknade och lägga den på matta...
 

Notna_91

Välkänd medlem
15 dec 2006
268
1
16
Frösön
Prova.. det är ju bara att ta en träbit eller liknade och lägga den på matta...

Ja, jag får göra det. Men om jag säger att den är ifrån 1983, är det då någon som kan säga hur hög matta som går att trykka in.
 

Notna_91

Välkänd medlem
15 dec 2006
268
1
16
Frösön
Ok, tack för svaren. Men om jag monterar på en 32 mm då, blir det då väldigt tajt mellan tunnel och kammtopparna så dom ofta tar i och kanske går sönder.

/Anton
 
R

Robin

nejdå, men för säkerhets skulle så testa med träklossen om du vill vara helt 100%.
 

Notna_91

Välkänd medlem
15 dec 2006
268
1
16
Frösön
Ok, tack. Men jag kollade på en matta beg matta idag ( 307mm * 38mm* 32mm* Men den var väldigt sliten. Dvs cirka 7 cm av kammarna borta på yttre sidorna av mattan. Den ville han ha 500 kr för. Är det dyrt eller är det värt att satsa på den (Mattan jag har idag har cirka 12mm kammar). OBS: det är ingen värstingskoter mattan ska sitta på, så jag vill inte lägga ner flera tusen på en matta då jag köpte skotern för 3500.

/Anton
 
R

Robin

det är nog värt at köpa den mattan... min 32mm matta har ca 15kammar som är av/trasiga och den funkar mycket fint ändå.
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
34
Drängsmark
har du en vätskekyld skoter eller luftkyld ??
om du har luftkyld så är det lika bra att ta bort stänklappen för att det blir tajt i tunneln o då gör blötsnön att den kommer att bli lite seg o tungdragen runt.
 

Notna_91

Välkänd medlem
15 dec 2006
268
1
16
Frösön
Okej, nej jag har en luftkyld gammal suzuki, så då borde et väl funka, eller. Och stänkskyddet hade jag räknat med att kanske få ta bort.
 
R

Robin

satsa på att dreva ner skotern samtidigt, tror den kan bli arningen slö med 32mm mattan.
 

Notna_91

Välkänd medlem
15 dec 2006
268
1
16
Frösön
Kanske det :D ,men nu är det så att jag inte är någon drekt skoterexpert. Men jag lär mig gärna, så jag skulle vara tacksam om det finns någon som kan förklara hur man drevar en skoter (Är mest van vid moppar).

/Anton
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
34
Drängsmark
Du tar bort locket på kedjehuset. sen skruvar du upp kedjesträckaren så att kedjan blir slak o sen skruvar du lös de övre drevet o byter ut de mot de nya drevet. men du måste nog ta bort nån länk från kedjan.
 
R

Robin

samt så ska du vikta om primärvariatorn i samband med drevningen eller byta till hårdare fjäder.

mvh/Robin