Matarled, norr till söder ? Låt oss brainstorma !!!! E.H

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Det finns två skillnader mellan leder och vägar. Den första är att jag använder vägar. Den andra är att på vägarna fraktas mat, drivmedel och allt annat som får samhället att fungera. På lederna finns bara du med din överbelånade finlandsfärja.

Att du blir besviken när du hittar en norrbottning, som trots att han är fattig, ful och underutvecklad vägrar ta emot dina allmosor som du i all din vishet sprider runt när du förärar populasen med ett besök är ju förstås trist.

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Det finns två skillnader mellan leder och vägar. Den första är att jag använder vägar. Den andra är att på vägarna fraktas mat, drivmedel och allt annat som får samhället att fungera. På lederna finns bara du med din överbelånade finlandsfärja.

Att du blir besviken när du hittar en norrbottning, som trots att han är fattig, ful och underutvecklad vägrar ta emot dina allmosor som du i all din vishet sprider runt när du förärar populasen med ett besök är ju förstås trist.
+1. :) tror inte det kommer gynna särskilt många. längsta led turen jag tagit tur och retur är kanske max 15mil. å de va på en skotervisning ifjol! i övrigt så används leder man trampat själv eller någon mindre led ut i skogen. vi va ut å röjde upp nå leder hemmavid i sommras och de har jag då knappt korsat.. så någon "matarled" är inte intressant för mig.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset

Såhär i efterhand vill jag göra ett tillägg:

Rundvikarn

Välkänd medlem
Arjeplogarn : kör du med samma resonemang då det gäller vägskatten ochså ?
Med ditt tankesätt skulle vi inte ha varken service eller infrastruktur i Norra Sverige , om vi inte hade en skatteutjämning som innebär att en del skattepengar från södra Sverige går till Norra Sverige !
Då detta är fel enligt dig ?
Dom som inte har barn varför ska dom betala skatt till skolor mm ?
Jag har aldrig utnyttjat sjukvården varför måste jag betala skatt till sjukvården ?
Vill vi ha ett sånt samhälle ?
Norra Sverige vore isåfall den största förloraren då service per capita är dyrast här o vi är mest bidragsberoende, mest arbetslösa, mest sjuka !!
Varför ska Stockholmarna betala för det ??!!
Service och infrastruktur är det dåligt med häruppe trots att 94% av
landets nettoexport kommer härifrån (källa:SCB )

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Har haft missat denna tråden och plöjt igenom hela.
Var intressant i början, sedan började en massa att gnälla på att det får minsann inte kosta något och "varför skall jag betala om jag inte använder" osv.

Ett eventuellt genomförandet av detta är ett stort projekt som kommer involvera massvis med personer.
Visst finns det de som kan göra det på frivillig basis, men frivilliga eldsjälar tenderar att ledsna efter några år då det blri mer eller mindre de som gör något.

Skall företag engagera sig så vill det givetvis få något för slanten de lägger ner, kanske skyltar som säger "Denna sträcka sponsras sladdningen av Firma Fantasiflytt" eller nåt.
Kan också vara att hotell, vandrarhem och andra som har vinst av leden kan vara med och betala. Detsamma gäller matställen.

Tror dock ändå att det blir kort om pengar och hoppas på att man får nåt EU-bidrag då och då är långsökt, framförallt inte långsiktigt.

Så, i slutändan så måste faktiskt skoterförarna ta sitt eget ansvar också. MC-åkarna betalar ex. vägskatt.
Finns ju de som säger att de aldrig kör efter led. Kan kanske stämma men de flesta använder leder för att förlytta sig mellan lekställena.

Nackdelen med skatt är att den åker till staten och inte till de som underhåller leder. Så i det fallet är skatt skit. Då är ledpass bättre. Men skall man då ha massvis med ledpass som till slut kostar en hel hög med pengar, kanske inte bra för långstyrningar.

Gemensamt ledpass låter ju guld, men hur skall det fördelas? Skall ledpasset endast gå till Riks1 som 5% (fiktiv siffra) av skoterförarna använder eller skall det gå till alla leder? Och hur skall det fördelas osv.

Detta kan diskuteras i all oändlighet då alla vill att just deras peng skall gå till det som man är mest intresserad av. Det i sin tur gör att Riks1 är dödsdömd i förtid då bara 5% (samma fiktiva siffra) är intresserad av den.

Så, tillbaka till att få företag att sponsra leden och få kickback på det.

Oj... blev långt, hoppas det går att läsa. :)