Matarled, norr till söder ? Låt oss brainstorma !!!! E.H

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Jag anser också att ett måste är en led i mitten av landet. Förslagsvis i någorlunda samma sträckning som E45.
Naturligtvis med anslutningar till/från både kust och fjäll.
Jag tänker att det är bästa sättet att säkra drivmedelstillgången och boende för långresenärer. Centralt och bra helt enkelt.

Om nu "Riks 1:an" skulle bli verklighet, är frågan vad det ska kosta att använda sig av den. Det måste vara ett enda ledkort från söder till norr. Kanske en obligatorisk ledskatt på alla skotrar?

Den potten används sedan till underhåll av, inte bara R 1:an, utan även underhåll & utveckling leder på regional och lokal nivå.

Jag skulle själv inte tveka en sekund på att betala, säg, 500-600 kr/år om det ger något.

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Engström : du hade intervjuat jan-erik ang dessa transitleder, hur långt hade han kommit ? O vilka visioner hade han ? Varför har ingen tagit över ?

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
kommer inte ihåg, var ett par år sen.
-ska se om ja hittar gamla numret vad jag skrev.

att ingen tagit över beror på att han skötte nästan allt själv och hade nästan all info i en låst dator.

går även lite rykten om vissa oegentligheter men inget jag kan belägga, vill inte heller kasta skit på nån som inte kan försvara sig, fick ändå ett bra intryck av J-E

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Obligatorisk ledskatt på alla skotrar?
Har ni slagit huvudena?
De allra flesta åker skoter i området där de bor, de åker på spår som de själva kört upp. Dvs inte ens en led skött av någon klubb.

Sen undrar jag hur ni tänkt övertala alla markägare?
För att tex få ta ut en obligatorisk avgift på annans mark måste man ha markägarens godkännande.

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Tycker att en "motorvägsled" skulle vara en bra idé om säsongen ibland inte var räknad i veckor... Tror inte det finns pengar i en transportled om den inte kan upprätthållas varje år i några år så att eventuell snötillverkning kan finansieras av en avlagd budget snarare än ett riskkapital.

Men börjar man att öppna uppifrån och kopplar ihop fjällområden med större transportleder och får det att blomma ut så kan det nog absolut göras till en näring även här nedåt. Men blir ju alltid ett eldhjärta i mitten som måste dra igång det stora hjulet.

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
540
11
18
Gävle
Jag har lagt till lederna kring Hede, och de som finns på kartan finns också i verkligheten! Att skidanläggningen är stängd är rätt, ser doch inte vad det har med skoterlederna att göra?
Tyvärr har jag inte hunnit med att logga mera i år, men alla är ju hjärtligt välkommna att hjälpa till!
Kompis som har kartman stämmer inte då flera leder är omdragna de senaste åren, gäkker både hemma i Gävle trakten och i fjällen.
Iden med en matarledning är kanon! Hejaheja
Den där kartan ska man nog inte fästa så stor vikt vid eftersom så mycket saknas och vad jag direkt såg gick en led väster om Sånfjället och där finns ingen. Bara landsvägen och där bor ett elakt par som skällde ut oss så länge att det höll på att bli slagsmål. Lite till vänster på kartan syns en blå triangel en en liten sjö i vänstra hörnet. Det är Skärsjövålen och det nedersta benet på triangeln är en slalombacke med lift som inte just nu är i drift. Mackar efter leder i Härjedalsfjällen borde räcka till och jag gissar att de flesta skoterklubbarna har övernattningsstugor efter sina leder med britsar, kamin, torrdass och ved. Hede har det iaf men man förväntas såklart lägga en slant innan man åker därifrån.

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Obligatorisk ledskatt på alla skotrar?
Har ni slagit huvudena?
De allra flesta åker skoter i området där de bor, de åker på spår som de själva kört upp. Dvs inte ens en led skött av någon klubb.

Sen undrar jag hur ni tänkt övertala alla markägare?
För att tex få ta ut en obligatorisk avgift på annans mark måste man ha markägarens godkännande.
nä fan, skatt ska vi inte ha, då blir det väl som för bilismen att pengarna försvinner till annat, men en liten avgift för att åka på just dessa leder är väl ok? nån måste ju underhålla skiten också.

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Nationella skoterrådet o Snofed VAD exakt har dom åstakommit egentligen ?
Jag kan ha fel men för mig känns dom som en klubb för inbördes beundran ?!

Erikxson

Välkänd medlem
16 jan 2012
346
0
16
Uppland/Hälsingland
I Nationella Snöskoterrådet ingår:

Trafikverket (fd Vägverket), Naturvårdsverket, Rikspolisstyrelsen, Länsstyrelsen Norrbotten
(representerar Sveriges länsstyrelser), Kommunförbundet Norrbotten (representerar Sveriges
kommuner), Sametinget, Sveriges Snöskoterägares Riksorganisation (Snofed), Sveriges
snöskoteråkares centralorganisation (SSCO), Lantbrukarnas riksförbund (LRF).

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Märkligt !!
Alla dessa instanser o makt men NOLL resultat , jag är inte imponerad av den obefintliga utvecklingen, det enda man hör från dessa herrar är pekpinnar o att vi ska vara glad om inte skotrarna förbjuds o därför inte ställa några krav !! :-(

Mitt förslag är alla skoteråkare gogglar fram sina politiska företrädare o drar iväg ett mail med frågan vad Hen gör för dig som skoteråkare o varför du ska rösta på Hen ?!

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Sanningen att säga är NSR tämligen uddlösa och har ringa maktbefogenheter, dessutom hanteras de sedan årskiftet av Naturvårdsverket som har uppgiften att utvärdera de år som varit och föreslå hur framtiden ska hanteras.

Hmm, undrar vilken prioritet snöskotern får i förhållande till "Storslagen Fjällmiljö" och andra utredningar med sikte på 2020-2050 och hur våra snöskoterorganisationer aktivt arbetar för oss via direkt eller indirekt inblandning i utredningar, remisser och arbetsgrupper.
Min känsla är att fokus till 98 % ligger på förarbevisutbildning och dess intäkter och inte mycket mer!

Rådet och hantering av eventuell "matarled">>>>>Inte lönt om man vill se resultat inom rimlig tid.

Vad som behövs är en eller flera eldsjälar som driver frågan som projekt där villiga föreningar/klubbar samordnas mot en tydlig målbild.
Där tar man långsiktigt på sig att utföra ledskötsel sommar/vinter enligt en förelagd kravspec och där ersättning utbetalas efterhand arbetet utförts på ett kvalitativt godkänt sätt.
Grunden måste vara befintligt ledsystem oavsett det rör sig om delar av det statliga systemet eller om det som i de flesta fall sköts av ideella föreningar.
På det behövs en tydlig målbild på kraven på leden som t x skyltning, bredd, skötselintensitet osv, inte minst kan det säkert finnas behov av att förbättra övergångar och t o m förstärka för att klara traktor eller pistmaskin.

Sedan detta med finansiering , har ju debatterats utan och innan under många år, en sak är säker att en matarled inte klara av att finansiera sig med ledavgifter på ett långsiktigt hållbart sätt utan basen måste komma från annat håll, då hamnar via i den gamla "vägra skatt" -diskussionen och så vart det inget.
Se bara på de projekt med leder och ledavgifter som pågår idag, till en början finansierade med olika bidrag samt ledavgifter, efterhand bidragen tar slut höjs ledavgifterna , färre köper ledkort, skicket på lederna motsvarar inte det man betalar anser många och i slutändan efter 5-8 år har projektet inte pengar till refinansiering.

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Personligen anser jag att en ledavgift på 1000kr/år per skoter kunde vi betala in till en gemensam pott o att staten bidrog med lika mkt , alltså totalt 2000kr/år o skoter dessa pengarfördelar man sedan ut till klubbarna , även en enhetlig kravspec på ledskötsel o utformning ska ingå.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Märkligt !!
Alla dessa instanser o makt men NOLL resultat , jag är inte imponerad av den obefintliga utvecklingen, det enda man hör från dessa herrar är pekpinnar o att vi ska vara glad om inte skotrarna förbjuds o därför inte ställa några krav !! :-(

Mitt förslag är alla skoteråkare gogglar fram sina politiska företrädare o drar iväg ett mail med frågan vad Hen gör för dig som skoteråkare o varför du ska rösta på Hen ?!
Dom har ingen som helst beslutande rätt, fungerar enbart som en remissinstans

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Personligen anser jag att en ledavgift på 1000kr/år per skoter kunde vi betala in till en gemensam pott o att staten bidrog med lika mkt , alltså totalt 2000kr/år o skoter dessa pengarfördelar man sedan ut till klubbarna , även en enhetlig kravspec på ledskötsel o utformning ska ingå.
Du. Du rör inte mina pengar. I helvete heller.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Märkligt !!
Alla dessa instanser o makt men NOLL resultat , jag är inte imponerad .....!
Är nog få som är imponerade, samma sak har diskuterats under många år men ingenting händer.
Senast var det upp en notis april 2011 men därefter har inget mer hänt så i vanlig ordning bara resultatlösa ord, ord och åter ord
http://www.snofed.se/default.asp?oewCmd=3&id=58688&fromarchive=true&archiveid=1610&pageid=&path=

Min personliga uppfattning är att det blir fel att börja diskussionen om olika summor då det gör att huvuddelen av oss räknar och kommer fram till att aldrig i h.....e är det aktuellt med dessa summor för de 3-5 snöskotrar jag har i familjen.......

Dessutom, hjälper knappast att slänga in en miljon eller 2 till en förening som redan idag går på knäna.

Grunden anser jag är att få grepp om det finns ork och vilja hos tillräckligt många föreningar att ta på sig skötselansvar för olika ledsträckningar där man klart och tydligt definierat kravspec för ledskötseln.

Finns inte den viljan och orken hos samtliga berörda är det bara lägga ned om det nu inte går att skapa kommersiellt hållbara lösningar.