Har haft missat denna tråden och plöjt igenom hela.
Var intressant i början, sedan började en massa att gnälla på att det får minsann inte kosta något och "varför skall jag betala om jag inte använder" osv.
Ett eventuellt genomförandet av detta är ett stort projekt som kommer involvera massvis med personer.
Visst finns det de som kan göra det på frivillig basis, men frivilliga eldsjälar tenderar att ledsna efter några år då det blri mer eller mindre de som gör något.
Skall företag engagera sig så vill det givetvis få något för slanten de lägger ner, kanske skyltar som säger "Denna sträcka sponsras sladdningen av Firma Fantasiflytt" eller nåt.
Kan också vara att hotell, vandrarhem och andra som har vinst av leden kan vara med och betala. Detsamma gäller matställen.
Tror dock ändå att det blir kort om pengar och hoppas på att man får nåt EU-bidrag då och då är långsökt, framförallt inte långsiktigt.
Så, i slutändan så måste faktiskt skoterförarna ta sitt eget ansvar också. MC-åkarna betalar ex. vägskatt.
Finns ju de som säger att de aldrig kör efter led. Kan kanske stämma men de flesta använder leder för att förlytta sig mellan lekställena.
Nackdelen med skatt är att den åker till staten och inte till de som underhåller leder. Så i det fallet är skatt skit. Då är ledpass bättre. Men skall man då ha massvis med ledpass som till slut kostar en hel hög med pengar, kanske inte bra för långstyrningar.
Gemensamt ledpass låter ju guld, men hur skall det fördelas? Skall ledpasset endast gå till Riks1 som 5% (fiktiv siffra) av skoterförarna använder eller skall det gå till alla leder? Och hur skall det fördelas osv.
Detta kan diskuteras i all oändlighet då alla vill att just deras peng skall gå till det som man är mest intresserad av. Det i sin tur gör att Riks1 är dödsdömd i förtid då bara 5% (samma fiktiva siffra) är intresserad av den.
Så, tillbaka till att få företag att sponsra leden och få kickback på det.
Oj... blev långt, hoppas det går att läsa.
