Maskiner vi minns

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag tänkte starta en tråd om maskiner som vart oss kära. Det p.g.a att min absoluta favorit maskin övertid lämnade mitt garage för en liten stund sedan. Tänker också på maskiner genom åren gjort en lite varm inombords när man tänker på dom. Vad i dessa maskiner har gjort att man tyck om dom. För mig har det vart maskiner som vart lätta att hantera hållbara och kul att köra.

Min lista ser ut som följer
Renegade BCX 600 12 det absolut bästa vi haft
Skidoo Grandtouring 02
Polaris XCR 440 94
Polaris 400 87
Yamaha Phazer 86
Yamaha EX440 82
Arcticcat Eltigre 6000 80
Skidoo Blizzard 5500 79
Skidoo Citation 3500s 81
 
Reactions: trixa

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Arctic cat King cat 900 1M 04

Var ju en maskin som jag iallafall tyckte var jävligt frän när den kom! Rätt frän idag också
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
ZR600EFI -98

vet inte varför den nästats fast i minnet, var ju ingen värsting varken när den kom eller idag :p

Men i minnet vill jag minnas att jag hade lika roligt med den då, som jag har med mina moderna maskiner idag. Nu var ju detta 11 år sen, och redan då var den 7 år gammal, men jag var så himla nöjd, fick den billigt, krånglade aldrig förän man som självutnämnd expert skulle "fixa" med den :p
 
Reactions: trixa

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Min första skoter, Hatkärleken till denna mxz 600 -99 kommer vara svår att överträffa, när den skar första gången efter 10 mil i min ägo av att oljepumpen lossnat, när man sedan monterade bort den för att sedan låta pumpdrevet skära. Jag vidtog allt efter det men efter ett sprucket insugsgummi så snöskar den igen och när jag då passa på att byta ramlager och krökte veven i samma veva.
Allt denna maskin har lärt mig är verkligen guld värt idag. Att jag sedan säljer den och den nya ägaren ringer 3 år senare och säger att han har gjort ett sånt bra köp då han bara tankat och åkt sen han köpte den av mig då kände jag att självmord hade vart ett lägligt alternativ.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
av någon anledning så tänker jag väldigt ofta på min första skoter, en 81:as et 250 som jag fick vid 6 års ålder. men varför jag gillade den så mycket vet jag inte, för den gick alldrig, vi fick alltid skruva och jävlas, kommer än ihåg då farsan visade hur vi skulle hålla för handen för luftburken för att choka, magnapullen var slut så man ville helst att den skulle igång på första rycket annars fick man stå och rycka lätt i snöret för att det skulle åka in igen. membran förgasaren hade vi isär typ 100 gånger och blev alldrig bra, gick snålt som fan så man var tvungen att pumpgasa varenda gång man hade haft den på tomgång annars kvamnade den och dog.
men i slutet då jag köpte en mikuni vm gasare och hängde dit så gick den ju bra som fan, blev lättstartad och gick bra (nåja, 4t massor för den gick för fett) och dom där äckliga snopro insugsgummina som sprack efter några mil, mina lagningar med limpistolen höll längre än vad gummina först höll.

men vetefan varför jag rent ut skulle vilja ha tillbaka den, men måste ju vara för att man tyckte det var så jävla kul och köra då man var mindre
 

Spindelapa

Medlem
21 jan 2014
42
0
6
Östersund
Men vafan den första kärleken säljer man ju inte! Min CS 340 står fortfarande kvar och är fortfarande rolig att ut och spöa i något dike emellanåt.
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Helt klart min fd Srv 540 från 86.
La cirka 800 mil under mina 14 år som ägare.Enda stora haveriet kom första året.Byte tändplattan och sen var den en skottsäker skoter som alltid tog mig hem.Även på en cylinder, en sträcks på cirka 3 mil pga trasig tändstiftshatt.
Saknar den pga driftsäkerheten.
 

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
minns och minns, är ju inte så längesen. men min Ski Doo mxz Rev -2003 va en jäkla grym maskin. Den kan jag sakna ibland och undrar hur den har det nu:)
 
Reactions: trixa

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Första nya skotern jag köpte, en -04 ProXR 800, som inhandlades två år gammal men ny i kartong. Antagligen bästa skoteraffären jag kommer göra i mitt liv då den reades ut för 79900:- =)

Öhlinare i boggin, SLP enkelrör, 44-matta osv, gick superfint och hade en ruskig fjädring.

Sålde den efter två år för att köpa en ny -08 Switchback Dragon 700 vilket visade sej vara ett rejält misstag......