Mappning speedwerxkit m/xf8000

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Antar det är fler här som köpt helsystem från speedwerx åt sina kissar, som noterat att mappen man brukar (eller som dom flesta?) får med är ganska fet, och man får hålla pipan varm och motorn rensad för att det inte ska bluddra å lägga lite svartrök i snön :)

Har iaf kört ett test med mappning på min, med surfplattan fastspänd över inst.panelen och bredbandslambdan stripad brevid.
För att kunna se rpm och tpsområde ordentligt, har hittat ett otal punkter där jag fått gått ner på - i pcv:n kring 40 och 60% tps där den har en gryyym fetbogg.. Även tomgång och tomvarv innan tillslag har jag kunnat ta ner en hel del för att slippa fylla soppa i vevhuset bara..

Inte riktigt 100 nöjd än med mappen men det närmar sig.. Någon som gjort lika vetenskaplig mappning som kommit fram till samma sak?
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
har mappat lite ytterligare, och nu börjar den låta och bete sig som den bör.. Effektuppbyggnaden är grym, men onekligen lämnar den mindre effekt på vissa områden än std.
Tagit ner ytterligare i ett område där den låtit bluddrig och småfet.. Bluddret nästan helt borta, men nu visar lambdan på ett aningens fetare värde än tidigare.. Dvs det har mer eller mindre bara spolat bensin genom pipan, överdrivet sagt, som inte lambdan ens klarar av att läsa..
Vill minnas vi hade ett liknande fenomen på askers rmk turbo förra sommarn då vi mappa den i älven :)

Forre är det en mapp du fixat själv, eller i bänk? Eller är det en av dom man laddar ner från speedwerx?
Har hajjat att dom mappar man får ladda ner eller får med här hos handlarna är mappar där det absolut nödvändigaste soppan är pålagd för att inte maskin ska skära ihop på mellanregistret.. Resten är det ingen kärlek nerlagd på precis..

Skotern i just detta fall är xf 8000 -14, spx kittet och ett flådigt variatorkit, samt flyttad lufttemp från framlyset till baksidan trottelhusen.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Mappen är inget som jag själv tagit fram, men det är en mapp framtagen i Sverige till 800 -13 mappen. Vet inte om det är i bromsbänk eller inte, men skotern gick då oerhört mycket bättre med den än med speedwerx egen. Men du verkar ju vara ute på rätt spår.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
intressant, har du möjlighet att maila över den mappen till mig, så jag får ta en titt på den iaf :) är som sagt på rätt spår känner jag, men skulle va kul å kolla in nåra fler mappar som funkar bra.
 

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
Forre kör du med tändkil på den mappen ?
Om du gör det så hur många grader?
Jag kör speedwerx y-rör och pipa med spi slutburk och nu även 2,5grader kil.
Speedwerx mapp som är magrad lite på topp.

Tycker den har bra svar och går rent det lilla jag hunnit testa utan kil.
Har nu monterat 2,5 kilen och viktat på lite eftersom att den övervarade lite ca 8450.
Ska testa mer nästa vecka :)
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
stämmer som sagt bra att de va den snålade sverigemappen, men de är alltså den som jag utgått från när jag jagat rätt på fetblurret. Vet vi är 2st här på byn bara som upplever samma sak i våra -14 med samma mapp. Lugn körning ett tag och sen en jabb på gasen så blurrar den till och man kan få "pumpa" ren den för att de ska smälla till igen. Vart lättare och se förödelsen med lambdan :)

Ang maxvarv vill dom väl ligga kring 8100-8300 sägs det, och vid dom varven noterade jag ett ganska bra lambda på 0.8-0.82 med 1% pålagd soppa, finns väl nån hk att hämta genom att snåla ut nån % till, men på dom varven får jag en känsla av att den lämnar mer effekt än org då dom verkar gå mycket fetare med org grejerna.
Problemet verkar ligga kring tps 60% och 4500-7500rpm samt 40% och 4500-6800rpm.
Men nu börjar det bli bra :)
 

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
Lord kör du med tändkil eller pvc med tändning ?
Tack forre för map det är samma som jag kör men jag lägger inte till på topp.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Ingen tändning påställd som sagt, skulle vara intressant med pc5a med tändningen, men får ja till soppan som ja vill så får jag nog nöja mig så.. Blir nöjd bara den inte spolar ut dyrbar sås genom pipan istället för att förbränna den ordentligt.. :) robban, har mailat dig min mapp
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Intressant med mappar! Utgick själv från spx lean mappen i början trots att jag åker spi system, tror den låg 10+ i 4-6000 rakt av om jag mina rätt, har putsat av lite eftersom tycker det funkar riktigt bra nu, trycker dock ur sig en lite svartpuff när man nyper i så finns kanske lite mer att dra av. Ang speedwerx röret skulle jag satsa på närmare 8400, har 8450 som mål på min och spi röret har samma 81-8300 i papperen men det funkar dåligt! Satte upp en 15 med KNR kit och spx-system, går som en skållad enligt ägaren på 8400.
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Kristian vill ju att man kör maskinen på 8250-8300 std så...
Lars. Den där mappen du filat på vore väldigt intressant att få studera. Planen inför vintern var datalogger och göra en helmapp efterlambda,tps coh avgastemp. Tyvärr vill det aldrig bli snö för testning i någorlunda tid numer :-(
Har snålat min både på topp och botten. Fan okörbar nästan std på botten. Bluddrar och jävlas...
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Spx lean är den som jag utgått ifrån också, och som du säger macke är den pålagd +10 vid 5000-5500 vid 2,5,10,15% tps, provade även att dra ner där men då gick den farligt snålt på cruising, risk för nån härdamälta när man glider över nån is i lugn takt är jag rädd, så jag lämnade den delen orörd i mappen för de kändes rätt vettigt. Däremot så högre belastning fetar dom, från 40-60-80% och genom större delen av registret. Den svarta rökpuffen som du nämner börjar försvinna i min. Tar man bort för mycket där uppe så lär man tappa gassvar tillslut..

Bästa vore att få köra en ordentlig mappning i bänk, så man får låsa den å sitta i lugn å ro och kolla på lambdan å datorn, trixit nu bitvis å klappa fullt och prova kolla på 2 vibrerande mätare samtidigt som man provar hålla i sig :)

Adrenalinejunky kör du en std motor? Är det en -12 med den uppgraderade feta mappen som bluddrar å lever om hela tiden?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Minns inte men har dragit ner lite på låg tps, känns dock rätt lean men kvittrar och svarar otroligt bra! Tror jag ligger på 7+ på högre tps. Svart puffen låter jag nog vara, är ett riktigt bra klipp när man nyper i, min är dock lite filat i och har även boyesen + 2,5 kil så den sväljer rätt bra den mat den får.. :) ska dock lägga in lite på 0 tps 5/6000, vågar inte riktig motorbromsa ner genom registret efter långa wot repor, med spi röret kan man varva lite över 8500 innan den faller platt, 8450 = optimalt.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
aha kör du portat? Lär bete sig annorlunda då jämfört med std motor som jag åker. Har man inge probs med att den dör av i blurr så äre väl inge man behöver bry sig i.. Min gör dock det, och är en smula irriterande :) som du säger är det inte dumt att ge han en skvätt på 0 och 2% tps vid höga varv när man släpper av, har lagt runt 15+ på min vid 0tps å 8000rpm ner till 5500.. Även 5 å 10 har fått lite mer, och det verkar han uppskatta lite mer :)