Mappning BDturbo

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Tja. Måste ta å höra med er som har hållit på med BD-bränsleboxen förut och kanske är lite mer insatt än vad jag har hunnit blivit då jag i princip bara har fått starta upp skotern efter renoveringen och ihopbyggnationen.

Killen som hade skotern innan mig körde ungefär 200mil på en och samma mapp som Mulle på M-performance hade ställt in när han bänkade skotern. Den blev bänkad på 6.5psi

Mappen blev följande: (Std mapp ifrån boondocker brövid)
3000: -05 -05 -04 (00 00 00)
5000: 00 01 -02 (02 -03 -05)
6800: 00 00 -05 (00 00 00)
7800: 00 00 00 (00 00 00)
8400: 00 00 00 (00 00 00)
PSIL: 37 37 20 (50 50 38)
PSIH: 12 12 60 (50 52 53)
ACEL: AL=00 DR=00 SN=08 (AL=00 DR=00 SN=08)
DCEL: DR=00 SN=08 (DR=00 SN=08)

Lite mer info hur det är i boxen
Max DC in/out
8410: 66/88

Max PSI temp
0.08 225

LMH IPS
LO2MD: 100
MD2HI: 156

Som ni ser så är det inte så jättestor(?) skillnad mellan mapparna, lite på 3&5000rpm sen PSIL & PSIH.

Problemet: Skotern går fan inte på den bänkade mappen nu efter att jag har renoverat den. Köpte den rasad utav förra ägaren så fick aldrig prova den när den gick.
Förstår inte hur den inte kan gå, kommer man på lite högre varv (ca 6500) så bååha den bara och dör som av. Finns en tråd tidigare av mig när jag skrev om det. Skillnaden nu är att jag har dragit ner laddtrycket lite då jag ska köra in den innan jag ökar på. Har den ställd på runt 3psi

Någon som har några idéer?
tack på förhand till er som har orkat läsa allt / Robin
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Nu är jag inte rätt person att svara på dina frågor då jag inte har npgon erfarenhet alls av turbo så det här blir mer en fråga från min sida än ett svar.
Borde den inte gå tokfett om du laddar 3psi när den är mappad för 6.5psi?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Har bara petat på den nya boondocker boxen samt den för sugmotor. Men det är rätt likt fast fler TPS värden än den du har. Dock har du ju mapsensor och det PSIL/PSIH antar jag är lågt å högt laddtryck.

Antar det är % värden på PSIL/H och att den fetare på 60% på 100% TPS med högt laddtryck.
Skulle vara intressant å veta vad boxen tycker är High å Low som värden...

Men jag tror inte du ska börja å stirra dig blind på mappen. Är det som du säger att den gick bra tidigare med detta kit på denna skoter, så ska du nog börja gå igenom alla modifieringar/renoveringar du gjort.

Gå igenom å kolla så allt är bra å tätt. Är det tätt i alla avgastätningar osv? Dubbla fjädrar överallt är ett "måste" och gärna nya fräscha. Finns olika fjädrar och du ska använda dom som är av den styvare typen.
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Nu är jag inte rätt person att svara på dina frågor då jag inte har npgon erfarenhet alls av turbo så det här blir mer en fråga från min sida än ett svar.
Borde den inte gå tokfett om du laddar 3psi när den är mappad för 6.5psi?
Har provat på 6.5psi också och det fungerar ändå inte.
Sen är det, om jag har fattat det rätt såklart att den ger bara 6.5psi när jag håller 100%fullt. Sen är det procentuellt hur mycket laddtryck han ger efter hur öppet spjället är. Så 30% gas = 30%ladd av 6.5psi om jag har 6.5psi inställt. Så jag tycker att det borde funka någorlunda bra ändå, såklart går den säkert lite fett men borde inte vara såpass att den inte ens går på högre varv.

Har bara petat på den nya boondocker boxen samt den för sugmotor. Men det är rätt likt fast fler TPS värden än den du har. Dock har du ju mapsensor och det PSIL/PSIH antar jag är lågt å högt laddtryck.

Antar det är % värden på PSIL/H och att den fetare på 60% på 100% TPS med högt laddtryck.
Skulle vara intressant å veta vad boxen tycker är High å Low som värden...

Men jag tror inte du ska börja å stirra dig blind på mappen. Är det som du säger att den gick bra tidigare med detta kit på denna skoter, så ska du nog börja gå igenom alla modifieringar/renoveringar du gjort.

Gå igenom å kolla så allt är bra å tätt. Är det tätt i alla avgastätningar osv? Dubbla fjädrar överallt är ett "måste" och gärna nya fräscha. Finns olika fjädrar och du ska använda dom som är av den styvare typen.
Ja den tidigare ägaren sa att det funkade klockrent med den där mappen tidigare.
Nu ska jag inte säga helt säkert att allt är tätt, men har satt ihop såpass många motorer att det inte ska vara problemet, men såklart kan man ju glömma någonting. Men har kollat eftersom när jag felsökte den innan jag förstod att det var mappen det var fel på!
Ska absolut kolla över fjädrarna men har kollat när den gick och det verkar inte läka iallafall.

Ändringar motormässigt är ingenting i princip, nya kolvar, renoverad vev och bytt till stålfoder i cylindern. Men topp och liknande är samma!

Jag tror brytningen mellan psi L/H är 3.5psi så under 3.5psi går den på L och över 3.5psi på H..
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Får jag vara helt ärlig med dig så känns det lite som att du arbetar med rörtång och slägga för att justera in ventilerna på en Bmw M5 motor. Hoppas du förstår vad jag menar med detta ;)

Kan inte vara möjligt på denna värld att dom får motorn å gå "bra" med så låg upplösning av rpm x tps tabell. Den interpolerar allting emellan antar jag, men alltså jag köper det bara inte.

Och du har ju ingen kontroll på att backa tändning på dom platser du behöver det. Typ då turbon gör sin vridmomentspeak och kanske ge den en gnutta förtändning då du kommer upp i varv. Detta är asker mer insatt i men det är någorlunda så man arbetar på 4t och bilmotorer. Nu är ju detta inte det men tror ändå själva grundtanken i det stämmer.

Ge mig adressen så skickar jag en julklapp åt dig. Slipp du håll på å arbeta i blindo! :whistle:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Det Davajn menar är att ska man ha en väl fungerande 2t-turbo så ska man inte snåla in på det viktigaste - motorstyrning.

Håller också med att på en så lågupplöst tabell så är det väldigt många "hörn" som man inte kan justera. Man kanske kan få den att gå hyffsat ändå men att få den att gå som originalskoter (fast med turbo) skulle jag säga är omöjligt utan en vipec.
Sen när grejorna strular så har man en otroligt fin loggning i vipec så man kan snabbt se vad som är fel.
Tex idethär fallet så skulle man på 5sekunder se vad som händer exakt vid tex 6500varv eller strax innan.
Sen att ha full kontroll på tändningen är en otrolig grej för då kan man kompensera för låg komp på de lägre varven så man fortfarande får en gasrespons som en maskin utan turbo har. Sen att ha säkerhet om tex laddtrycket skulle skena om någon slang eller något hoppar av så skyddas motorn då den plockar av tändningen efter laddtryck, sen går det att sätta rpm och laddtrycks limits. ja det går fasiken göra allt i princip för att få en riktig driftsäker och väl fungerande maskin.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Skulle jag gissa så är det denna i rött som du bör justrera till något lägre:
5000: 00 01 -02 (02 -03 -05)
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
asker jo jag tog en liten prat med roBain på telefonen. Han vill nog gärna ta ett litet snack med dig.

Det finns som du säger så mycket fördelar med ett modern motorstyrning som t.ex loggning och alla säkerhetsfunktioner man kan lägga in.

Köpte till en bränsletrycksgivare som jag tänkte sätta i btr'n för att kunna lägga in en funktion som klipper om bränsletrycket sjunker t.ex. Är ju bara fantasin som sätter gränser på dom säkerhetsfunktioner man vill lägga in.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Köpte till en bränsletrycksgivare som jag tänkte sätta i btr'n för att kunna lägga in en funktion som klipper om bränsletrycket sjunker t.ex. Är ju bara fantasin som sätter gränser på dom säkerhetsfunktioner man vill lägga in.
Kör du med "fast" bränsletryck eller följer det med upp vid laddtryck?
Kör du med fast tryck så funkar det ju med en vanlig tryckgivare, kör du med stigande mot laddtryck gör en vanlig tryckgivare ingen skillnad.
Orkar inte skriva varför, jag tror att du förstår.

Men som jag fattat det så kör man ofta med ett fast tryck, tvärtemot bilvärlden.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
1;1 med laddtryck är ju smidigt. Får man ju ut mer av spridarna.

Förstår dig men de finns andra faktorer som kan göra att bränsletrycket varierar. Läckage, tätt filter etc.
Nu snackar jag om en tryck givare på vätskesidan alltså.

En vän till mig var nära på skjuta en 800whp m3 turbo då han ej hade någon säkerhet på bränsle sidan. Tur nog märktes det i tid och inget hann hända. Men åkte på en rengörning av alla spridare som följd.
Den ökade belastningen på spridarna tills den inte orkade mer å då börja den tappa kraft. Detta av slarv av service (byta soppafilter).
Hade man haft en haft en givare i slingan så hade man ju sett hur de börjat fluktuera och kunnat dra slutsats att något är galet. Innan den hade börjat bottna spridarna!

Finns som sagt många metoder att lägga upp säkerhetsfunktioner med ett bra sprut! Det gör de inte i piggybacksprut.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vet inte om vi menar samma.

Kruxet med att mäta bränsletryck som följer med laddtryck är ju att du måste mäta differensen mellan laddtryck och bränsletryck.
Säg att du har grundtryck på 3 bar.
Vid 1 bar laddtryck, då ska du ha 4 bar bränsletryck.
Så man kan ju inte bara sätta en givare som mäter bränsletrycket och en regel som säger att det ska vara minst 3 bar.
3 bar är ju okej utan laddtryck men skulle det gå ner till 3bar vid ladd så är det på tok för för lågt och spridarna flödar mindre än vad som behövs.

Vet inte om det finns funktion i ett Vipec så det kan jämföra.
Tänkte om man hade en analog bränsletrycksgivare som talar om b-trycket, laddtryck får man ju via Map-sensorn. Där skulle man kunna jämföra och se till att man alltid har en bestämd tryckskillnad.
På bilsidan kör man väl ibland med bredbandslambda i closed loop för att förvissa sig om rätt bränslemängd i alla lägen.

Nu blev det väldigt OT, då jag tror att man kör med statiskt bränsletryck de turbosystem vi talar om här...?
Då funkar det med en vanlig givare som man ställer på ett förutbestämt tryck.
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Skulle jag gissa så är det denna i rött som du bör justrera till något lägre:
5000: 00 01 -02 (02 -03 -05)
Ja den har jag funderat på, alternativt denna 6800: 00 00 -05 (00 00 00)
Att han får för lite bränsle då.. Då det är runt dom högre lägena på 6000 den ger sig. Samt att det går att som "pumpa sig förbi" det. Iallafall gjorde det de när jag hade den upphissad i garaget.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Tvivlar faktisk på att den går för magert på dom låga varven, hade ett liknande stopp när jag "vattenbänkade" min maskin då gick den dyngfett precis där den fastnade i varv.

Men det är bara för dig att testa ändra siffrorna och se om det blir någon skillnad. Prova magra ner där jag tipsat om först, en 2t turbo kan man nästa ge hur mycket soppa som helst utan att den släcker stiften så går den för fett nu och du ger den mer så märks det troligen ingen skillnad. Magrar du ner den och den går bättre så har du lösningen där.

När jag mappade vipecen när jag hade turbon så fungerade den del av mappen som jag tog fram i vattnet bra på de högre varven och max belastning. Men fick jobba vidare med låg och mellanregistret på snö så att man fick den att gå precis som den ska, blir en helt annan belastning på snö speciellt på låg och mellan registret.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
6800: 00 00 -05 (00 00 00) kan nog vara ett försök att komma över denna fetbog och det kanske funkar bra i bänken men inte på snö. Så det kan ev vara nödvändigt att fetta på denna något men prova först utan det, är precis här vid 6800varv som avgasportarna ska börja öppna.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Vet inte om vi menar samma.

Kruxet med att mäta bränsletryck som följer med laddtryck är ju att du måste mäta differensen mellan laddtryck och bränsletryck.
Säg att du har grundtryck på 3 bar.
Vid 1 bar laddtryck, då ska du ha 4 bar bränsletryck.
Så man kan ju inte bara sätta en givare som mäter bränsletrycket och en regel som säger att det ska vara minst 3 bar.
3 bar är ju okej utan laddtryck men skulle det gå ner till 3bar vid ladd så är det på tok för för lågt och spridarna flödar mindre än vad som behövs.

Vet inte om det finns funktion i ett Vipec så det kan jämföra.
Tänkte om man hade en analog bränsletrycksgivare som talar om b-trycket, laddtryck får man ju via Map-sensorn. Där skulle man kunna jämföra och se till att man alltid har en bestämd tryckskillnad.
På bilsidan kör man väl ibland med bredbandslambda i closed loop för att förvissa sig om rätt bränslemängd i alla lägen.

Nu blev det väldigt OT, då jag tror att man kör med statiskt bränsletryck de turbosystem vi talar om här...?
Då funkar det med en vanlig givare som man ställer på ett förutbestämt tryck.
Det går att jämföra grejor i vipec så det går att göra även om man kör med ett stigande bräsletryck beroende på laddtryck. Började på en sådan lösning på min maskin förut, men orkade inte göra klart det då jag inte fick liv givaren av någon anledning.
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Ska se om man kan få allt å lira som det ska, den har ju trots allt gått 200 mil med 6.5psi i ladd utan några som helst problem.
Sen att jag har lite problem nu är ju som de är, men känns lite väl att byta ut hela styrsystemet för 15-20k när det har funkat. Har ju som "spräckt" min budget för denna maskin, samt att jag precis har beställd en hydrocopter..

Nu kanske jag är helt ute å cyklar, men är inte Vipec:en till för den som verkligen vill ta ut allt man kan, samt ha ett väldigt bra styrsystem mot för oss nybörjare som vill prova på allt som har med turbo å göra.
Tänkte att C.burandt kör ju med vanliga BDboxen, borde inte han om någon ha bytt till Vipec om BDboxen är rent skit?
Känns som att den funkar bra för oss "vanliga" men dom som vill ha ut allt som går byter till Vipec eller är jag helt ute å cyklar?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Vad man anser fungerar är väldigt personligt... en del kan leva med en liten bog här och där bara den går bra på full mutter. Att få en turbo 2-t att gå bra på full mutter är det enklaste då dom är väldigt okänslig på exakt soppamängd där man kan nästa ge dom hur mycket soppa som helt och dom går helt ok. Dock för att få den att gå sådär riktigt bra så krävs att man hamnar exakt och det blir en jäckla skillnad hur grejorna går då, dock kräver detta att styrsystemet hela tiden kan kompensera för temperaturer och höjd mm för att det hela tiden ska lira.
Jag körde min vipec turbo med originalkomp, soppa som vissa knappt tankar sina originalskotrar med.. 95oktan och 6psi, fungerade riktigt bra måste jag säga. Får snart hem min nya vipec och då är frågan om man ska bygga en ny turbo eller säja boxen.
BDBoxen funkar somsagt säkert helt ok, men har faktisk sett ett filmklipp där krister brant har en rätt kraftig bog med sin bd-turbo, så nog går den inte alltid på topp den heller...

Så vipec är nog snarare till för dom som vill att grejorna ska fungera, kanske för dom som är perfektionister också :) Sen när man har full kontroll på grejorna via vipec så är det betydligt lättare att plocka ur det där sista som går.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Burandt kör väl med bullydog flash på sin skoter. Gjorde han ju förra året också? Det är väl den där "Vohk" som säljer tunes så skotern ska gå bra tillsammans med Boondocker kiten.

Måste dock säga det är extremt löjligt från konsumtsidan att Boondocker ej kan släppa en tune till sin skoter som "duger" utan man måste anlita en annan person som säljer sin map för 400$ Känns som att en seriös map ska ingå i ett kit som ej är justerbart, som det är nu...




asker behåll tills nästa år om det blir så att brycter styr upp så vipec fungerar på axysen. Då får du köpa dig en axys å turbokonvertera ;)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
asker behåll tills nästa år om det blir så att brycter styr upp så vipec fungerar på axysen. Då får du köpa dig en axys å turbokonvertera ;)
Får se hur jag gör :) Kommer nog inte riktigt ha tid att bygga en turbo nästa år, då jag mest troligt kommer att leka snickare och bygga mitt drömgarage :) Men vipec:en kan ju ligga på en hylla så länge eller något...
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Får se hur jag gör :) Kommer nog inte riktigt ha tid att bygga en turbo nästa år, då jag mest troligt kommer att leka snickare och bygga mitt drömgarage :) Men vipec:en kan ju ligga på en hylla så länge eller något...
Visst menar du åker original och låter fjällen vara som den är?=O)