Malmensväg???

Rave 800

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Är det någon som har varit och kört denna led?
dom säger att den ska vara en av dom finaste här uppe i landet..
Vilka ställen går det att stanna och tanka på??
går det att få nå mat på vägen, typ nån vägkrog eller nått annat matställe?

Jag har fått höra att man inte ska lämna bilarna på OK i Råneå, för då har man alla rutor trasiga och en rensad bil då man kommer tillbaka..
stämmer detta är det förjävligt....
Tur att vi ska få ställa våra grejor hos en snäll gubbe..


 

xc_erik

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Körde malmens led t.o.r Luleå - Gällivare för 2 år sedan.

Åkte "uppåt" en fredag morgon. Då var lederna hela och fina. Vid hemresan på Söndagen var lederna ganska sönderkörda efter helgen.

Generellt verkar lederna vara sämst mellan Nattavara och Gällivare.

Åt egen mat i raststugor efter leden. Tror ej det finns någon "matkrog" i närheten av leden.

Om jag minns rätt är längsta sträckan mellan tankställen ca 10 mil (mellan Gunnarsbyn och Nattavara).

Eftersom en del av tankställena är obemannade, bör du se till att ha med rätt sorts kort för automattankning. Gäller speciellt i Nattavara.

Skoterkartan "Malmens Led" innehåller en del info. Kolla även sidan: http://www.malmensvag.com/malmensvag_service.htm

Och vad gäller bilinbrott i Råneå så har även bekanta till mig som lämnat bilen på OK råkat ut för precis det du skriver om.
 

Ultra SP

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
1
6
Var finns inte risken för inbrott i ett samhälle som är relativt stort och där macken ligger ganska öde?
 

ockelbo8000

Välkänd medlem
1 jan 2000
718
0
16
37
Södra Prästholm, Råneå
jo, jag tror inte Råne är värre än nån annan stanns, största risken är väll annars att det kommer nån yngling i en Diesel merca och sladdar in i bilen, eller kanske jag med farsans Caddy :)
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Det är ganska meningslöst att starta i början av leden om man ser till skoteråkningen, den går efter älven en bra bit upp. Det är nästan lika bra att börja ett par mil upp så slipper man den nedersta biten som brukar vara ganska vältrafikerad(bitvis guppig) ocn inte så rolig(mest på isen). Jag brukar utgå från Niemisel när jag kör skoter därikring.
 

ockelbo8000

Välkänd medlem
1 jan 2000
718
0
16
37
Södra Prästholm, Råneå
[Uppdaterat: Senast editerat den 23-Feb-04 kl 07:20 PM (CET)]är nog böjd att hålla med dig, jag har aldrig kört nå särskilt långt efter Malmensled, men sträckan mellan Råne - Södra Prästholm åker jag ofta och det är ju inte så jätte underhållande led, ofta ojämn också.