Malmens led

pepesson

Ny medlem
26 jan 2008
4
0
1
Boden
Hej, vi är ett sällskap som ämnar köra Malmens led nu på lördag från Gunnarsbyn till Dundret, åter söndag. Är det någon som vet hur leden ser ut i dagsläget?

6

600xrs

leden bakom dundret (mot porjushållet) är helt okej, men när du kommer mot framsidan av dundret så är det gropigt värre... har du kort maskin så håll hastigheten så du bara klipper topparna på guppen :)

sen kan jag informera om att polisen brukar ha koll efter leden vid dundret (ner mot träsket) under helgerna.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
I tisdags, för en vecka sen sladdades leden från Råneå till Nattavaara med bandvagn och bred sladd. Såg ut som E4:an... Har ALDRIG kört på så slät och fin led som i tisdags/onsdags. Vet dock inte hur mycket trafik det varit sen dess... Har ju gått en vecka sen dess snart.

kobbe

Välkänd medlem
21 mar 2007
200
0
16
Gällivare
Malmens led är väl hyfsad, mest på grund av alla myrar men när man närmar sig Gällivare blir den allt dåligare.

pepesson

Ny medlem
26 jan 2008
4
0
1
Boden
Låter strålande! Hörde några rykten om att det varit strul med sladdningen (ekonomiska bekymmer och trasiga bandvagnar m.m). Att det är sämre i början och slutet av leden hade jag nog räknat med, och det må så vara. Tack så mycket för informationen!

Anders Å

Medlem
8 jan 2009
34
0
1
Luleå
Den ekonomiska föreningen som skött sladdningen har avveklats och det är numera kommunerna i Luleå,Boden,Jokkmokk och Gällivare
som har tillfört medel för att sköta om den. I vinter så man från Luleå Kommuns sida blivit tvungen att dra ned på skötseln (leden sladds färre gånger mellan Strömsund och Polcirkeln)pga att man inte har en maskin(bandvagn) som är anpassad att dra den tunga ledsladden. Hur det ska skötas i framtiden är inte klart än men vi får hoppas på en utveckling och inte en avvecklig som det har pratats om.
Har ni tur så är leden nysladdad annars räkna med puckelpist efter stora delar av leden. Trevlig resa!:)

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Drar upp denna tråd för att vi planerar att köra från Råneå till Gällivare om ca 1-1½ vecka...
Hur ser leden ut? Tips inför resan?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Drar upp denna tråd för att vi planerar att köra från Råneå till Gällivare om ca 1-1½ vecka...
Hur ser leden ut? Tips inför resan?
Sätt hjul på skotern istället för skidor.;)
Jag har stuga precis brevid leden i Niemisel, och kan säga att där är det väldigt ont om snö nu... vet dock inte hur högt upp man behöver köra för att det ska bli bättre. Det hinner kanske komma mer snö innan du ska åka, också.

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Ofan.. hjul säger du.. hmm det lät ju mindre kul... men det bör ju vara bra med snö längre upp?

Sladdas leden?

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
I Gällivare är då säsongen i full gång iallafall. Innan ni kommer fram till Dundret så är leden helt okej, inte perfekt men inte alltför guppig heller (iallafall biten jag körde förra veckan), men mellan Dundret och stan är leden katastrofalt dålig.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ja, jag såg det också. Frågan är ju om dom bara sladdar från Vuoddas och uppåt, eller om dom drar hela vägen. (Dom lastade av bandvagnen i Vuoddas)

Föreslår att du ringer Jonny, 0924-730 12, 070-299 30 12, och frågar hur det ser ut uppöver.

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Okey ja jag fattade som att dem sladdade ända till strömsund men men.... Jag får ta och göra det! Tackar bcoool :)
Får ringa han några dagar innan avresa...

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
Hur länge tar det att köra från strömsund upp till gällivare i ett snabbt tempo utan att köra alltför offensivt?

Snöläget måste ju ha blivit betydligt bättre under senaste veckan, om dom bara har sladdat så borde den vara körbar.

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Så där ja! 43mil på 17 timmar :D..... 7 stardade och 6 i mål... Ett haveri på en skidoo som fick lämna gruppen...
grenröret lossnade!?
Vi startade klockan 8 på morgonen från Jämtön och kom hem 1 på natten......
Bra led upp till nattavare sen efter det blev den bara sämre.....sen var även hela hemvägen dålig efter alla andra som kört skoter denna dag.....
Tyckte att det gick bra men så här efter åt så känner man att kroppen fick smaka...
Blåser i händer under fötter skavsår i arslet frysnings skador i ansiktet och ett massa tränings verk så här en dag efter :)
Men ett tips för er som tänker köra Malmens led är väl att vänta lite tills leden är sladdad.. för jusst nu så har dem bara packat = mycket guppigt....
Sen så är det ju bättre temperatur till våren också..... vi hade väldigt kallt på vissa ställen......

A

axelsson_vpg

Tjoho, livar upp den gamla tråden..

Lever leden mellan luleå - gällivare? Vi är ett par st som ska körda den från luleå till dundret nästa fredag. Någon som sitter på lite info?

Fraggen

Aktiv medlem
30 sept 2007
90
0
6
Gällivare
Hörde ryktesvägen att skoterklubben i Gällivare ska trampa upp leden mot nattavaara i veckan.. Sen hur det ser ut neröver har jag ingen aning om.

A

axelsson_vpg

Hörde ryktesvägen att skoterklubben i Gällivare ska trampa upp leden mot nattavaara i veckan.. Sen hur det ser ut neröver har jag ingen aning om.
allright då vet man att minst 3 mil funkar haha :) bara 17 mil till då att ta reda på :)

Någon som vet hur sjöar vattendrag är, nå man ska passa sig för?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tror det är dåligt läge. Sist jag hörde var det ungefär samma status som i Arvidsjaur = ingen sladdning. Slut pengar. Återkommer om den, rykten är besvärliga...

Det jag dock kan berätta om med SÄKERHET är att jag inte har EN ENDA isbit framför stugan vid Råneå älv. Förvisso är det strömt där jag håller till, men det brukar ändå vara fruset en yta på flera tusen kvadratmeter vid denna tid på året, tillräckligt fruset för att gå på. Men nu... INGENTING!!!! Hade kunnat ha båten sjösatt fortfarande, utan att ljuga. Helt isfritt vid stranden.

Stora delar av Malmens led går på älven, så om ni ska åka, se tilll att ha säkrat upp sträckorna med ledansvarig innan ni åker. Har svårt att tro att sträckan Råneå-Lassbyn är farbar.

Ring Jonny, numret lämnade jag tidigare i tråden. Han är gud, det han säger gäller.