Magnapull Rotax

novax

Välkänd medlem
30 aug 2004
160
0
6
Västernorrland
Tjena

Har då skrotat magnapull #2 på skotern... dessa plastleksaker dom stoppar dit måste ju vara ett skämt, är det någon som vet om det finns några eftermarknads prylar som funkar bättre än BRP orginal ?? ( eller åtminstonde tål värmen bättre ) Skotern ifråga är en mxz av 2002 års modell.

Mvh Ante
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
novax skrev:
Tjena

Har då skrotat magnapull #2 på skotern... dessa plastleksaker dom stoppar dit måste ju vara ett skämt, är det någon som vet om det finns några eftermarknads prylar som funkar bättre än BRP orginal ?? ( eller åtminstonde tål värmen bättre ) Skotern ifråga är en mxz av 2002 års modell.

Mvh Ante
Tyvärr så dom prylar jag har erfarenhet av är om möjligt ännu sämre än originalet, möjligt att det finns nått nytt revolutionerande borta i det stora landet i väster, gör en sökning på Doo Talk och se om du hittar nått matnyttigt
 

Plush

Välkänd medlem
29 nov 2004
196
0
6
Alltså... Värmen är inget problem om du har den ventilerade distansringen monterad. Har du det eller inte?
 

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Fortsätter på den här tråden då motorn det handlar om är en rotax 670. Mitt dragsnöre vill inte riktigt linda upp sig och tänkte nu
byta fjädern inne i magnapullen. Är det nåt speciellt man ska tänka på då man gör det?

Är det bara att ta bort låsringen, lyfta på delen där snöret lindas upp och släppa ner den nya fjädern där och sen göra allt i omvänd ordning?

Har aldrig skruvat magnapull tidigare och tar glatt emot alla tips man kan få! :)
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jo som du beskriver det, jag gjorde detta tråkiga jobb för några dagar sedan då min fjäder gick av.
Jag lät metallspännbandet sitta kvar runt den nya fjädern, först så tryckte jag ner den yttre fjäderkroken och sedan la jag bara ner resterande i mitten och pressade ur spännbandet. Sen på linhjulet, använd exempelvis en skruvmejsel som du kan stoppa ner i det lilla hålet på sidan av linhjulets centrum så du kan pressa ut fjädern lite så den inre kroken hakar fast i infästningen på linhjulet. Sen är det bara att montera ihop allt igen.
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Passar på att fråga lite om min magnapull när tråden ännu är aktiv, :)
Min magnapull på en rotax 440 -01 vill ibland kärva när den ska dra in snöret, tycker mest den gör detta när den är kall, men är inte alltid då heller. Den drar tillbaka det sakta om man ser till att dra ut snöret så långt det går när den kärvar. Har haft isär den nångång men ser inga fel på den. Men oftast så fungerar den helt klockrent, men sen gör den såhär igen. Någon som har en ide på vad det kan va?
 
R

RevMan

klacken som går ut och tar tag i skivan på svänghjulet är i alu på 1000sdi om du tror att det behövs.

Släng upp en bild på hur den ser ut.
Många tar bara tag i snöret och rycker utan att känna efter dragläge och efter tillräckligt många ryck så går nått sönder, sen slänger man bara dit en ny utan att kontrollera om det finns rester kvar efter den första och pang så går den andra sönder också.

På äldre maskiner så brukar det sitta värmeskydd utanpå kåpan.
Köper man en ny komplett sats så följer det med en ventilerad monteringsring.
Finns även många eftrermarknads slutburkar som avger betydligt högre värme än orginal som dödar magnapullen.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Passar på att fråga lite om min magnapull när tråden ännu är aktiv, :)
Min magnapull på en rotax 440 -01 vill ibland kärva när den ska dra in snöret, tycker mest den gör detta när den är kall, men är inte alltid då heller. Den drar tillbaka det sakta om man ser till att dra ut snöret så långt det går när den kärvar. Har haft isär den nångång men ser inga fel på den. Men oftast så fungerar den helt klockrent, men sen gör den såhär igen. Någon som har en ide på vad det kan va?
Varje gång jag har upplevt samma problem som du beskriver är när antingen fjädern på väg att gå sönder, det brukar bara hålla några gånger sen ger den upp totalt och går av.

Angående klacken så höll (tror det är snowpro) i några helger sen går dom sönder, sista gången köpte jag brp original klack och den höll 2 år iaf.
 

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Skulle byta fjädern nu och självklart slant jag lite med mejseln när jag skulle trycka ner fjädern där den ska sitta. Till följd
av detta så flög ju självklart fjädern upp och snurrade ut sig! Frågan är nu, går den att rulla ihop igen på nåt sätt eller är det bara
att köpa en ny fjäder och göra ett nytt försök?

Provade att rulla ihop för hand men känns i princip omöjligt då man inte orkar hålla emot samtidigt som man ska snurra runt runt runt...
Tips!?
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Skulle byta fjädern nu och självklart slant jag lite med mejseln när jag skulle trycka ner fjädern där den ska sitta. Till följd
av detta så flög ju självklart fjädern upp och snurrade ut sig! Frågan är nu, går den att rulla ihop igen på nåt sätt eller är det bara
att köpa en ny fjäder och göra ett nytt försök?

Provade att rulla ihop för hand men känns i princip omöjligt då man inte orkar hålla emot samtidigt som man ska snurra runt runt runt...
Tips!?
Lägg den yttre delen av fjädern i sin skål först och snurra sedan ner fjädern varv efter varv in mot mitten av fjädern. Snurra ner fjädern med ena handen och håll ner fjädern mot plattan med den andra handen.
Dra på dig ett par handskar och sedan så är det bara att vira ner fjädern litet lagomt bestämt.
 

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
är bra om man är två då man ska snurra upp den, och akta fingrarna för fjädern hugger hårt om du tappar den...