Magnapull problem!

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
Hej! Köpte skotern hösten 08. och redan då så kronglade magnapulllen! problemet då var att den nästan inte gick att dra igång då skotern var varm! Men man kännde att klackan inte greppade riktigt och med rätta "snärten" så fick den feste ibland. Så nu i höstas köpte jag en ny klacksatts, och första svängen jag var ute och körde så lossnade den lilla metall grejen som håller allting på plats. så det var bara smuler kvar när jag kom hem. Så nu har jag köpt ny kåpa, linhjul, fjäder, snöre och klacksatts. men får fram samma fenomen som ifjol! att den inte går att dra igång när motorn är varm! men ifjol kände man att klacken inte greppade! men nu känner man inget alls! känns helt tomt! men kör man lungt ett tag så funkar det fin fint! Men är så fruktansvärt less på detta! att antingen inte slå av den eller låta den stå och kalna innan varje gång man ska starta den! Och korgen som klacken ska greppa har förra ägaren satt brickor bakom för att få ut den en bit! Är det någon som har en idé om vad felet kan vara?! :hmmmm:
 

PowderSpecial1

Semi PRO sledder
16 okt 2005
190
0
0
Boden
Fanns inte klackarna i metall också? Hade sån på min hadde aldrig nått problem, Men brorsan hade plast på sin fick rackla med det många ggr Tror att dom hade satt in en magnapull från en 03 summit 800 i min gammla 800 -01
 

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
Jasså?! Har aldrig hört tala som några klackar i metall? men problemet är inte att klacken går sönder utan att den inte vill gå ut när motorn är varm. Och nu vill inte snöret åka in igen :( får väl plocka isär och se om fjädern har lyckats strula till sig på något sätt! Man blir måttligt glad! någon annan som har någon fundering om vad felet kan vara?
 

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
har haft problem på min kisse. att dem lossna hela tiden magnapullen.. men har u centrera mangnapullen märkte när min vart lite sne då ja stod på isen lite halv irritread ..så satte ja den lite snett då gick det inte å dra ett skit i den..

har du satt lill fjärden rätt? LÅTER ju mystiskt att den inte går när den är varm.. låter bara ut som ett fel montage.. ta bilder så man får se
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Tycker också det låter som en konstig montering, är korgen hel och rund?
Krånglade en del med magnapull när jag åkte formula 500, men det sista jag gjorde när ny klacksats åkte i var att smörja med fett där delarna rör sig, vet inte om det kan vara några piratdelar du köpt som kan vara av konstigt material som ändrar beständighet eller vad man ska säga när det blir varmt..
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Jag har/hade samma problem som dig, även exakt likadan skoter. När den blir varm så måste jag dra jätteförsiktigt över första "hacket", men sen är det bara att rycka ordentligt.
Har ikväll bytt till en magnapull som jag tror kommer från en lynx, som min far har modifierat litegrann. Så får se sen hur det fungerar.
 

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
Allt är monterat efter sprängskiss och funkar ju hur bra som hälst! Förutom när den är varm. Vad jag vet så ska det väl inte vara nå fett i magnapullen? Förra helgen när snöret inte ville åka in så, tog ja en fukt drivande spray som lämnar en tunn silicon beläggning. Då gick snöret tillbax igen tills igår kväll när jag kikade! Tror att klacksattsen är pirat. Men klacken är ju fin!
Det sitter ju en o-ring i klacksattsen som ska göra att klacken går lite trögt så klacken ska fara ut! funderar på om det på något sett kan komma in vatten genom hålet där snöret går in. Så nr motorn är varmt är de vatten på o-ringen. Så den går för lätt?
 

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
Allt är monterat efter sprängskiss och funkar ju hur bra som hälst! Förutom när den är varm. Vad jag vet så ska det väl inte vara nå fett i magnapullen? Förra helgen när snöret inte ville åka in så, tog ja en fukt drivande spray som lämnar en tunn silicon beläggning. Då gick snöret tillbax igen tills igår kväll när jag kikade! Tror att klacksattsen är pirat. Men klacken är ju fin!
Det sitter ju en o-ring i klacksattsen som ska göra att klacken går lite trögt så klacken ska fara ut! funderar på om det på något sett kan komma in vatten genom hålet där snöret går in. Så nr motorn är varmt är de vatten på o-ringen. Så den går för lätt?
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
. . ser tornet bra ut? det som linhjulet har i mitten och allt är fäst vid?
.. denna har ju en tendens att nötas och tillåta att låsbrickan vandrar upp lite och ganska snabbt har man en bråkande magnapull.
De du säger ang gummit som glider föööör lätt kan nog vara en bra tanke.. fan gamla magnapullerna med fjäder ist för låsbricka var bättre.. den gick av då och då, men vadå den kosta 11:- eller så..
 

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
Ja "tornet" ser bra ut. Den är ju sprit ny och jag var väldigt noga när jag monterade lås ringen. Ska plocka isär ikväll och kolla hur fjädern ser ut, när den inte verkar fungera som den ska! Måste ju försöks få till så det iaf gå att få igång den när den är kall. Nu när ja tänkte åka till åkersjön på fredag!
 

Goa

Aktiv medlem
4 feb 2007
96
1
6
Ånge
Du får ta och gänga i tornet och sätta en bult med en bricka innanför och locktajta. Det verkar ju hålla låsringen på plats i raven iaf. Dock hjälper ju inte det mot ditt huvudsakliga problem! Konstigt som tusan!
 

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
Jo visst! Men nu verkar ju låsringen sitta där den ska iaf! Kommer jubli jobbigt att dra igång den på variatorn, om den ståt ute i -20 ;)
 

Goa

Aktiv medlem
4 feb 2007
96
1
6
Ånge
Huvva! Men det där löser vi till veckan. Enligt yr.no ska det bli milt i åkersjön nästa vecka iaf som tur är!
 

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
Jag har/hade samma problem som dig, även exakt likadan skoter. När den blir varm så måste jag dra jätteförsiktigt över första "hacket", men sen är det bara att rycka ordentligt.
Har ikväll bytt till en magnapull som jag tror kommer från en lynx, som min far har modifierat litegrann. Så får se sen hur det fungerar.
Okej! Vart det någon skillnad på magnapullen? Vad modifierade han? Du kan väl skriva när du provat den om den fungerar bättre!
 

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
Plockade isär magnapullen nu ikväll. och märkte att det är o-ringen i klacksattsen som går för segt så inte fjädern fjädrar tillbax. så har nu tagit nå silicon klet och smörjt in den med. och märkte även att jag spännt fjädern alldelens för mycket! Så får väl se hur den funkar nu då! visar väl sig på lördag!
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Du skulle ju kunna ta en varmluftspistol och grilla på lite för att se om den fortfarande går tungt när du har den lös på bordet? Bara en tanke..
 
Last edited:

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
dom där brukar vara rätt svåra att få och funka om man monterar ihop dom själv enligt leif i hällnäs ska det vara ett visst motstånd i dom för att dom ska fungera ordentligt och man ska inte smörja med nått. jag bytte flera klacksatser innan jag pratade med honom alltid samma problem den gick inte heller ut då den var varm o nån gång lossnade hela skiten.. köpte sedan en helt ny komplett magnapull o den verkar hålla för allt :D såg btw dom hade bra pris på dom i nån rea korg på motorbolaget i umeå för nån dag sen
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
jag överväger att konvertera min magnapull till en äldre med ståltorn och de andra grejjerna som satt i då, visst kunde fjädern krångla eller gå av på dem, men man fick ut bra mkt fler ryck i den innan de haverera..

gamla..

nyare grejjerna


tror nästan rinab har snott min ide, eller är detta en orginalmagnapull?
hört att mach Zan är förstärkt men om jag inte minns fel har min samma artikelnummer som den och den är inte tillräckligt förstärkt om vi säger så..