Magnapull problem rev 03a.

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
Hej.
Har haft problem med magnapullen ett tag nu, först så gick klacken sönder, köpte en ny sats och monterade den, körde 2 mil så lossnade lås"ringen" och hela allting gick sönder.
Jag köpte då en helt ny orginal magnapull, kompellt som jag körde dit.
Den höll 20 mil, idag mitt på en sjö så rasslade det till och jag slog av och kollade, då har yttre svarta plastkåpan börja smällt lite, det som ligger mot motorn.
Då har korgen som klacken drar i lossnat på nå jävla vis, den har jag aldrig rört.
Jag har läst mig till och sett att det har varit problem med dessa magnapuller., lästa att dom blir för varma och att man kan ta värme-isolerande tejp och sätta på kåpan, är det värme från avgassystemet som gör att dom smälter eller?
sen är min maskin en sån där proX med dubbla piper så kan tänka mig att det blir varmt där..

Vore jävligt skönt om någon kunde komma med en bra lösning så jag slipper stå och skruva var 20:e mil :/ ..
både drygt och dyrt..
bifogar några bilder.
Tack på förhand// Daniel

Attachments

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Lite problem med magnapullen har vi nog alla haft, men av denna magnituden vettefan om jag sett..
att korgen har gått i tre delar har jag aldrig sett, vet att löparen den röda, är i aluminium på SDI1000 motorn, och
kan tänka mig att den kan göra såndär skada.. men inte att en std plast ring skulle klara jobbet.

Magnapullfästet som du postat där är efter 04 mer ventilerat, men ca 30% svagare då material är borta
så bara 1/3 av godset är kvar. 30% vettefan, men kvalificerad gissning får vi kalla det..

Fördelen är mer ventilation så värme kommer ut, men minskad styrka kan göra att den spricker..
att den inte är tillverkad i ren aluminium gör att den fräser och spottar en heldel när man ska försöka svetsa ihop den..

bild nedan visar skillnad i 04 och 05 ringar..

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
men det jag tycker är konstigt är att korgen har spruckit och lossnat, det var bara 1 del som var lös, de andra 2 delarna fick jag bryta lös för att jag skulle kunna fortsätta köra (fick starta med nödrepet). de 3 bultarna som korgen sitter i sitter kvar på motorn, så hela korgen måste ha exploderat? :S
när det hände idag och jag stängde av den, så testade jag att dra i startsnöret, då var det stumt, drog till lite så fick jag med mig handtaget och typ 3 dm snöre, resten hade gått av :S :p

lösning kan vara att montera nyare "ring" och klack i alu? fast min klack och allt det är helt, det klarade sig

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. jag beställde ganska nyss en ny "gammal" ring..
tänker inte få en till spräckt ring som pajar min magnapull.. IGEN..

ska testa värmeisolera den från slutburksvärmen..
frågan är hur mkt värme som kommer från veven..

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
isolera från burken, sätta värmeisolerande tejp på burken, eller på plåten mellan burken och motorn, eller på plastkåpan?
jadu hur mkt som kommer från veven är väl lite svårt å kolla, tyckte jag läste nån som borrat hål i plastkåpan men tycker jag låter lite farligt?
vad kostar en ny ring?
mvh

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
fick tips häromdan på att de var nån firma ikring Skellefteå som tog 15-1600 för en komplett magnapull, med starthandtag samt ringen.
En ny magnapull hittar ni på motorbolaget i umeå om inte annat för 1150:-

Jo jag funderar på att kila ner liknande ljudmatta med en reflekterande värmefolie på.
på nått sätt ska man nog kunna avskärma magnapullen lite bättre..
kanske sätta ner lite snorklar så den får kylluft utifrån-..

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
kan väl inte vara orginal magnapull för 1150? köpte en orginal Bombardier förra veckan för 2100, utan handtag och ring.
men att borra ett eller två hål i yttre kåpan, vad tror du om det? plus lite iso-tejp

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
jo såg det nu, jag ska höra med den som jag köpte magnapullen av imorn och se vad dom säger.
men ringen som magnapullen sitter i, den finns bara orginal? och är det stor chansning att köra med den nyare som är klenare?

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
och är det stor chansning att köra med den nyare som är klenare?
nej jag tror de inte är nån chansning..
jag hittade en gammal på e-bay till bra pris bara..
tid att vänta på den har jag också..

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
okej ja men jag har beställt en ny magnapull nu, ska även inhandla värmeisolerande matta och sätta dit, funkar det inte då. då säljer jag skotern ;d..
hur ska man isolera då, sätta matta mellan chassiplåten och slutburken eller?
.

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
har suttit och funderat lite idag, kan det verkligen vara avgassystemet som gör att det plasten i magnapullen smälter? det måste ju bli nå otroligt varmt från slutburken isåfall? eller är det att värmen kommer från motorn? men blir den så jävla varm så att plasten smälter måste väl mototn koka och nypa innan tycker jag?
nån som vet exakt vad det är eller nån spom löst det på nå vettigt sett? för jag vill inte sätta dit en ny magnapull med lite isolering bara också går den sönder igen efter några mil :/

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
svårt att säga utan att se "den andra sidan" av magnapullen..
men de e ganska mkt kabel skydd och grejer de bör synas på innan magnapullen smälter ihop sådära

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Skulle aldrig ha läst den här tråden, igår gick mina klackar sönder. Plockade loss magnapullen och det bara trillade spån ur, woho!

jockej

Medlem
20 feb 2009
9
0
1
Skellefteå
Brorsans magnapull gick sönder ungefär sådär och då var det en massa skrot bakom svänghjul
och stator. Så det kan vara bra att ta lös och rengöra innan du börjar köra.

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
ja om du menar på insidan av magnapullen så får du bilder nu, har liksom blivit plast "korvar" vid snöret, ser kanske lite dåligt men.
jag tycker fortfarande det låter otroligt om det kommer från avgassystemet men ska motorn bli så jävla varv måst eju hela skiten koka tycker jag, eller tycker jag konstigt då?
såg även att på den gamla magnapullen, som gick sönder innan jag köte en helt ny, där sitter det en plåt/alu bricka på utsidan av kåpan, heter i BRPs katalog Positioning pin. satt dock ingen sådan på den nya magnapullen som jag fick, och kollar man på 2006an 800 så är det en annan magnapull, den som jag antar att jag har, och där skall det inte vara någon bricka utanpå, är det den nya förstärkta magnapullen då?

P1020117.jpgP1020109.jpgP1020116.jpgP1020110.jpg

Last edited:

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Linhjulet har ju tagit i den svarta plasten, eller är det snöret som smält spår i den?
jag tror korgen har halat i magnapullen och fått allt att snurra.. hejdlöst
detta har skapat friktion.. nånting sånt tror jag på..

hur ser utsidan av magnapullen ut?