Magnapull problem freeride -11

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
Magnapullen på min freeride -11 "kuggar" över när man ska starta, mest när den e varm. Någon som renoverat de på nåt vis elr är de att byta magnapullen?
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Klassiskt fel på rotax som funnits ända sen melliniumskiftet.
Det beror, som du själv skriver, på värmen. Det finns många tips och trix för att fixa detta, men jag vet inte om någon metod är helt klockren.

Att shimsa ut "korgen" som är fastskruvad på svänghjulet ett par mm kan hjälpa, även att byta ut plastklacken i magnapullen mot en dito i aluminium (någon som har art.nr. i färskt minne?).
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Min magnapull på Summiten började hänga kvar i startkransen å slå och ville ibland inte dra tillbaks snöret.
Också bara när den e varm. Den va full i skit. Rengjorde den å smörjde allt i isoflex fett så funkerar den klockrent.
Har den gått långt skulle jag köpt en renoveringssats med klackar oring mm. och ev byta till en alu startklack om du vill ha det bästa.
 

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
Okej skotern har gått 300 mil, blir att öppna o höra med åf om de har någon repsats på lager.
 

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
Monterade en pirat repsats, men de verkar inte funka nå bättre snarare så rappar den mera. Är de nåt speciellt man sla tänka på vid montering, ska de va mellanrum mellan ringen som låser allting, vad ska de vara för fett? Nåt annat knep som funkar?