Mach1 mattbyte

nextpeanut

Medlem
16 maj 2011
28
0
1
Gävle
Hoy, undrar om det skulle vara värt ett mattbyte på min pärla. Det är en Ski-doo Mach 1 Formula från 94.
Mattan är inte sliten, bara det att ja vill ha något värre än 28mm..
Går inte så bra i lössnö, frågan är bara om det kommer gå värre i lössnö med högre kammar, eller om skotern i sej inte är något puderåk! :weird: Har dock kört i en halvmeter puder med lite problem...
Mattan kostar väl ungefär hälften av skotervärdet, men ja kan ju alltid plocka av den när ja ska sälja den och sälja den sen separat, eller spara! :)
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Jag satte på en 36,7 mm matta på min mach 1 -96, visst gick den mindre kasst i lössnön men frågan är om det var värt det. Undrar om det inte är roligare att dubba mattan istället så blir den roligare på den körning den är tänkt till, eller byta skoter till en lössnömaskin om det nu är puderåkning som är målet? Vad som ändå kom ut ur det hela var att jag upptäckte att det är betydligt roligare att köra skoter på sidan av leden än på så jag bytte till en crossover och sen till en summit.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Kul att P.G vaknat till liv igen efter ett längre uppehåll! Hjärnan börjar väl vakna nu efter ha marinerats i svindyr helsyntetisk ski-doo olja ett drygt halvår...hehe.
Frågan är om det är samma chassi i en 94 som din gamla 96a. Däremot var dubb förslaget klockrent. Det skulle jag göra.
Vill trådskaparen ha lite bättre snögång så kastar väl folk 32mm mattor efter en nu, så det kan ju vara en kompromiss som inte kostar skjortan.
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Haha, jo jag börjar piggna till igen efter etec:ens självkonserveringsprogram. Absolut, en 32:a gör den säkert snäppet bättre i lössnön men en mach 1:a är ingen lössnömaskin oavsett chassi. Det håller du nog med om, du har ju ägt ett par stycken! :)
 

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Jag får väl också ta och lägga mig i lite då jag gjort precis som PG, satt en 38 mm på en -96 Mach 1 :)
Jag säger, nej, ingen idé. Den är ju helt hopplös i snön. Då gillar jag mer idén med dubb. Den ligger ju som ett strykjärn i kurvorna och det är hyfsat klipp i motorn så en okej ledskoter är det ju förutsatt att man inte försöker stå upp och köra utan att först monterat en styrhöjare.
Men den blir ju naturligtvis inte sämre av ny matta...
Jag satte på FAST racingpipor och ett Cudney kit samtidigt som mattbytet och hade nog haft mer nytta av dubb än högre kammar. Eller dubb och öronproppar.
 

nextpeanut

Medlem
16 maj 2011
28
0
1
Gävle
Kanske blir dubb endå, den går ju att köra i lössnö bara man har fart. Det är ännu enklare att köra när snön är lite packad, dvs i februari/mars hållet, men ska byta slutburk jag med och satsa på en egen. Får se hur det blir med dubb, har nyss tagit lös boggien och bytt alla lager, känns onödigt och göra det igen xD Men tack för alla svar!
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Ok, vet inte om jag förstod dig fel men du behöver inte ta lös mattan för att dubba. Hur som helst, lycka till!