Mach1 -93 variatorinställningar och originalgrejer?

kahuna

Aktiv medlem
7 mar 2007
78
0
6
Skellefteå
Har nu fått ordning på min mach1 -93 som jag inte kört på ett par år. Tänkte att nu när jag ändå är i skruvartagen skulle jag försöka justera in variatorerna på ett bra sätt.

Har linjerat efter bästa förmåga och tycker att det verkar bra. Variatorremmen ligger kring 2mm ovanför sekundärens skivor och mattan börjar precis rulla om jag pallar upp skotern och den står på tomgång.

Har för mig att jag köpte en ny originalfjäder till primären för ett antal år sen (kan inte ha kört mer än 30mil med den trots att det är lång tid sen). Primärfjädern är svart med två påmålade blå streck. Är det original eller inte, har ett inslagsvarv som ligger kring 4000+ och det verkar högt.
Kommer inte ihåg vad det stod på ramperna, tror det var 77 instansat på de.

Vart hittar man uppgifter vad som är original?

Sekundären har en 44 helix och en beige fjäder.

Tänkte som sagt justera in det hela nu så jag började med primären i läge 3 (stod i läge 5) och sekundärfjädern var i B1. Går rätt bra (har inget att jämföra med). Men har för mig att jag laborerade med dessa inställningar för länge sen när den inte ville varva som den skulle och jag drog mycket pulka osv, därför jag tänkte börja om från början.

Körde runt en sväng och tyckte som sagt att den gick ganska bra. Tycker dock att den kanske varvar som den ska men inte riktigt har det där klippet i accelerationen som den borde. Så jag provade ställa sekundärfjädern i läge A2 som skulle vara ganska mycket slappare än B1 som den satt i. Hade nån teori att den borde gå bäst med så slapp sekundär som möjligt sålänge den växlar tillbaka direkt jag släpper gasen. Vet inte om det stämmer dock, därav det här inlägget.

Körde ut och märkte ingen som helst skillnad. Gasar jag fullt från stillastående till 130km/h så ligger den hela tiden konstant på 7500rpm men känns som att det borde dra mer hela vägen?

Så vad ska egentligen hända om man som jag släpper sekundärens spänning med hälften? Nånting borde väl hända?

Och vad är default från fabrik och hur hittar jag mitt idealläge på sekundärfjädern?

Vet att den går bra motormässigt, men vill ha så små förluster som möjligt i utväxlingen. Tänkte spara tid genom att fråga här om tips.

Allt i variatorerna är i bra skick och nyrenoverat kanske jag ska tillägga.
 

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Jag tror att din maskin varvar för lite. 670 ligger nog mellan 7800-7900 rpm. A2 är ca 4 kg och det är för lite så jag skulle spänna sek.variatorn mer, till C6 (ca 7,5) el A6 (ca 8,5 kg) el B6 ( ca 9,5 kg) och börjar den varva för mycket så sänk på primären istället.