mach z-01

smilerman90

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
har problem med att dom inre spolarna i tändplattan inte håller någon som vet vad man kan hitta på
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Lämna in tändplattan till någon pålitlig lindarfirma för omlindning, det brukar bli bättre än att köpa en ny.

Vad är det som händer med dina spolar? Avbrott eller kortslutning eller...?
En sak man kan kolla själv är om skarvarna mellan den tunna spoltråden och kablarna som går ut från tändplattan är dåliga. Det brukar vara lödskarvar förstärkta med en mässingshylsa. Ofta är det slarvigt lött från fabrik.
 

smilerman90

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
de blir kortslutning,har lindat spolarna 3 gånger på ca 150 mil de har alltid varit när jag släckt av skotern så har den varit död när jag ska starta den.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Skumt. Är det samma en som har lindat om dem alla gångerna? Man borde nog titta närmare på de spolarna och försöka se var kortslutningen sitter och vad den kan bero på.

Det finns ju en del sorters koppartråd som är isolerad med lack som löser sig lätt i bensin, sprit och liknande lösningsmedel (avsiktligt, för att den ska vara lätt att avisolera i ändarna. Sådan tråd används t ex i transformatorer i hemelektronik och sånt som ska sitta i ren och skyddad miljö). Om spolarna är lindade med den sortens tråd och dessutom vevaxeltätningen läcker litegrann så det jämnt är bensinångor runt tändplattan, så är det inte så konstigt om de inte blir långlivade. Det är säkrare med tråd som är emaljerad eller isolerad med t ex uretanlack på en tändplatta.
 

smilerman90

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
jag får prova den nu när den är ny lindad om den håller annars får man pröva lämmna den till någon annan.