Mach 1

• Trådskapare Jonas Johansson
  • Startdatum
J

Jonas Johansson

Någon som vet på rak arm vilken matta som sitter på en kort mach 1. Är det 307*38? Ska jaga en begangnad då min börjar bli dålig, ngt annat mått man behöver?

Tack på förhand! Jonas

J

Jonas Johansson

Har en -92a. Finns det tabeller någon stans?
Man vill ju inte köpa, riva och sedan konstatera att man har fel matta!

J

Jonas Johansson

Står bandbredd 41 i regbeviset kan det vara möjligt.
Har inte skotern hemma så jag kan inte gå ut och mäta!

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
41
Skellefteå
Ja det stämmer...de äldre Ski-Doo:arna hade lite underligt mått på mattan. Själv hade jag för mig att den var 42cm bred, men står det 41 på regbeviset så stämmer det nog.
Hur det är med längden är jag också osäker på...TROR faktiskt att den är 307cm lång pga. skotern är lite nyare men är osäker...de äldre Formula hade 289cm matta...
Fanns även Ski-Doo's med 42x315 cm matta (vissa Safari t.ex.) så den dimensionen är väl inte utesluten...

Det bästa svaret jag kan ge för tillfället.

Lidde

Välkänd medlem
1 jan 2000
200
0
16
På Mach 1 mellan -89 och -94 är det 41x307 med standard delning, dvs 2,52", men det går dit en "vanlig" 38x307 eftersom det bara är 15 mm extra gummi i ytterkanten på vardera sida på originalmattan. Boggien har standardmått. Däremot är jag osäker på hur höga kammar som rymms, det finns lite olika bud på det området.

På äldre formula (t ex Plus och MX) från -89 och bakåt var mattan 38x293 (utom LT-versionerna som var 307), men fortfarande med std delning. Det fanns dock vissa MX som hade 289:s matta med 1,97" delning. Riktigt gamla Blizzard och Citation bl a, hade även de den mattan.

Mycket siffror blev det, men kanske blev nån lite klokare också... eller så inte :)

// Lidde

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
38
Umeå
När du byter matta, var då beredd på att inte kunna klämma dit en med högre kammar än 18 mm. Utan modifikationer alltså. Tyvärr trångt under tunneln på Formulorna..

Lidde

Välkänd medlem
1 jan 2000
200
0
16
PolePosition skrev:
När du byter matta, var då beredd på att inte kunna klämma dit en med högre kammar än 18 mm. Utan modifikationer alltså. Tyvärr trångt under tunneln på Formulorna..
Vilka modifikationer krävs för att det ska rymmas t ex en 25 mm matta? Min Mach 1 från -91 är höjd ca 5 cm i boggien. Räcker detta eller krävs det nåt större ingrepp? Hur är det med utrymmet runt drivhjulen? Ryms det en 25:a där eller måste jag byta ut dem mot mindre drivhjul?

M v h // Lidde :cool: