Mach 1 -96 Problem med orolig gång

Hej

Har just köpt en Ski-doo Mach 1 -96 och har problem med orolig gång på framförallt led. I djupsnö går den skönt.

Problemet är störst vid körning i ca 40-70 km/h och yttrar sig som att skotern kastar med framvagnen från sida till sida, spårkänslig. Problemet är obefintligt i djupsnö.

Vid motorbroms kastar bakvagnen från sida till sida.

Jag har släppt på fjäderförspänningen på de bakre boggiefjädrarna och även den främre. Stoppremmen är slakad max och fjäderförspänningen på fjädrarna till framvagnen har jag släppt provat att släppa max utan att komma till rätta med problemet.

Har justerat toe-ut till 3mm enl instruktionsbok. Visst menas 3mm per skida, alltså totalt 6mm större mellanrum ca 200 mm framför skidans infästning än 200 mm bakom skidans infästning?

Kan det vara så att fjädrarna har mattats av så mycket att jag måste ligga på max fjäderförspänning i boggien för att minska skidtrycket?

Den var nämligen inte orolig då jag köpte den och då var fjäderförspänningen ställd på max i boggien.

Kan styrstålen spela in?
Dessa ser ut så att den är coromant ca 10-12 cm rakt under infästningen av skidan till trailingarmen. Dessutom har det suttit coromant längst fram på styrstålet som är nednött (platt). Vilken funktion fyller den främre coromanten? Är den där för att göra skidan mindre direktstyrd?

Mvh Ulf

 

Vmina

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Vilhelmina SWEDEN
RE: Mach 1 -96 Problem med orolig g

Jag har likadan maskin och exakt samma problem. Ska köpa nya styrstål imorgon och se om det hjälper. Brorsan har också en -96:a och samma sak där. Kan bara säga att man vänjer sig...

/Fred