M8000 ECU 21 och Temp

Marko.n

Välkänd medlem
2 jan 2006
172
0
6
Kil Sweden
Hej var ute och lekte lite idag men på vägen hem fick jag felkod ecu 21 och sen började den gå varm med temp varning. skulle stänga av för att svalna då gick inte det heller hög tomgång men efter febrilt tryckande på dödare nyckelvridning gaspådrag m.m så dör den å vill inte starta mer. bogserar den till kärran byter stift upptäcker att dom bakre tändhattarna är lösa även tändstiften. sen ett evigt ryckande i snöret så startar den igen men felkoden är kvar ??? går det att nolla den ? har inte provkört än
 

Marko.n

Välkänd medlem
2 jan 2006
172
0
6
Kil Sweden
Provade å starta den idag inte ett liv ringde åf kan va fukt i någon elkontakt ? vart sitter det el kontakter/skarv. skulle spreja alla kontakter med typ 5-56 men hur många sitter det på maskin å vart förutom vid instrumentet
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
M8000 - 14 den är ju alldeles ny ? Garanti !! in till ÅF och be dom fixa. Annars är det väll vanlig felsökning som gäller , har du gnista på stiften ? Sitter ju iofs 4 så nog borde något ha gnista. Sen dra lös alla kontakter du kan hitta under huven, finns ett par stycken, Kolla även säkringen du har väll elstart på LTD ? sitter på övre staget på höger sida. Kolla även brytaren i gasen står i din instruktions bok hur du testar på sid 54. ECU 21 är på min M800 HCR -13 fel på knacksensorn borde vara samma på din.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Hur varm blev den då, Kokade ?
Har vart med om att knacksensorn smultit pga. varmgång. Det berodde antagligen på luft i systemet eller för lite vatten.
Smartast är nog att köra den till ÅF för koll.
 

Marko.n

Välkänd medlem
2 jan 2006
172
0
6
Kil Sweden
Tar den till åf på tor om det inte löser sig men har 40 mil dit för den står i Sälen just nu å köpte den i Mellerud. Och jag är hemma över nyår men har en kompis som försöker leta fel under tiden. Ska kolla elkontakterna idag har redan bytt stift får även kolla vätskenivån å knacksensorn m.m hade ju tänkt att få ihop 25 mil å sen lämna in för en första service. Hoppas det är elkontakterna vill upp å köra på ons igen
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
borde väll gå att ohm mäta knacksensorn ? hittade inget värde i service manuealen men ÅF borde väll veta
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Även om knacksensorn gått sönder så borde maskinen starta.
Men varför gick det inte att stänga av maskinen. Är det nått säkerhetsprogam som går in när den blir för varm? Det är ju inte bra att stänga av om motorn är nära å koka. Bättre att köra ut i snön å försöka kyla ner den.
På den maskinen jag bytte knacksensor på hade limmet eller var det är högst upp typ smält å flyttat på sig. Men det var på en -08 crossfire. Den motorn kokade så o-ringarna i toppen gick. Vatten i motorn när stiften skruvades ur.

Att de skulle va vatten i nån kontakt låter lite påhittat tycker jag.
Men kolla alla kontakter som går upp till styret efter du kollat om du har gnista.
Har det försvunnit vatten i kylsystemet?

Nu är det ju ett jobbigt läge om du är 40mil ifrån maskinen.
Kanske bättre om han som letar fel kommer in här. Men han kanske löser det ändå bara han börjar titta på maskinen.

Lycka till
Skriv gärna här sen vad det var för fel.
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Låter väldigt skumt det där! Men eftersom den inte gick att stänga av, kolla kablaget från styret/mätarhus till styrboxen. Om det legat emot pipan och smält kan det hända allt möjligt "kul"
 

crosscalle

Välkänd medlem
21 nov 2010
380
0
16
Piteå
Kolla motortempgivaren, kontakten sitter ner på höger sida i motorrummet bakifrån sett. Hade bekymmer med min, då var stiftet i kontakten snett itryckt.
 

Marko.n

Välkänd medlem
2 jan 2006
172
0
6
Kil Sweden
Då var felet hittat. Knäckt kylare därav överhettning. Hur får jag loss drivaxel får försöka svetsa kylaren på plats. Finns tydligen inte på lager. får tidigast om 2veckor plus verkstads tid
 

power_valved

Medlem
23 nov 2006
42
0
1
Drivaxel är som på vilken skoter som helst inget special bara några tråkiga låsringar utan "öron" .
Håll koll så du bara tar loss bultarna till kedjehus locket och inte till oljebehållaren .
Sätt kedje sträckaren i samma hack som den var när du öppnade .
 

Marko.n

Välkänd medlem
2 jan 2006
172
0
6
Kil Sweden
vad ska kompet ligga på och är det vanlig kedjehus olja. Försöker svetsa kylaren i morgon och hoppas det blir tätt har ingen lust å vänta 3-4veckor får byta efter säsongen om det går värt ett försök om nu inte motorn har tagit skada
 

Marko.n

Välkänd medlem
2 jan 2006
172
0
6
Kil Sweden
Kylaren svetsad å tät men nu läcker det runt topp och cylinder får byta packningar. alla bult i toppen var lösa drog lite för hand blev bättre men :( Vad är åtdragninsmoment för topp å cyl ? Passar packningssats från skoterdelen.com den är från års mod 2010-2012.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Det är samma motor från 2010 och framåt men satsa på originalpackningar. Skulle inte sätta nå kina skit i min motor iaf.

Sent from my C5503 using Tapatalk
 

Marko.n

Välkänd medlem
2 jan 2006
172
0
6
Kil Sweden
ok Ska se om jag hinner få hem org packningar annars får det bli kina ska till idre nästa helg. Vilken sorts kylartätning kan man ha i förbyggande syfte.