M800 vs PRO RMK 800 12-15 (familjeräcer)

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Hej! Väldigt länge sedan man var här inne och härjade. Men nu är man i köp tankar ännu en gång. Sista skotern jag ägde var en Polaris Scandinavien beast 800-15. Blev inte så mkt åka med den, men var en rolig maskin. Har hänt lite sedan dess och har idag två barn och fru. Tanken är att kunna leka i lössnö till stor del, men även kunna dra lite pulka och en del snowracer efter så barnen får sin beskärda del av skoj med.

Nu till det roliga är att jag står lite mellan en Arctic cat m800 eller en PRO RMK 800 årsmodell från 2012-2015. Kommer inte bli varje helg man är ute och åker, men vill gärna ha en driftsäker och bra maskin då vi är uppe hos svärföräldrarna mkt under vintern i Norrland.

så låt höra vad ni har för tips ang dessa maskiner med för och nackdelar.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.097
902
113
Stora Blåsjön
Ska du dra en pulka eller snowracer så glöm pro rmk.
tror du redan har haft den optimala maskinen med beasten. Kollar man på något nyare än 15 så är motsvarande maskin sks. Men det finns dom som monterat den extrakylare som beasten har på pro rmk och då funkar en sådan.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Håller med Asker, PRO RMK som den är från fabrik funkar inte att dra med.
De går varm alldeles för lätt.
Been there, done that.

SKS eller Scandibeast, eller en Pro med extra främre kylare.

Annars funkar en XM Summit väldigt bra.
Hade en 154" som funkade kalas att dra med.
De är ju heller inte bortkomna i snön, går ju inte som en RMK men bättre än Arctic av nämnda årsmodeller.
Tyst och snål uppskattas när man dra pulka.
 
Reactions: Sneeuwscooter

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Samma svar här pro rmk utan extra kylare går varm vid lilla minsta hård led. Och ska du ha driftsäker motor så välj Arcticen m800 eller m8000. De går inte lika het på led heller och väljer man en med långa kylaren så kan du åka på asfalt.
Om du råkar hitta en pro rmk med extra kylare så köp helst en från 13-15 för 12an har farligt tunna cylinderkjolar som kan spricka.
Ps jag har en pro rmk LE med extra kylare år 15 den får du köpa svindyrt :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Dock består en skoter inte enbart av motorn… ;)
Sen en fråga till ac folket, har dom fått till mjukvaran på 12-15 modellerna eller har man gett upp?
Kör man AC så bör man ha borrmaskin popnitar pipnittång med sig, de är väld de sämsta med chassit.
De där med mjukvaran stupproblemen de "kan ha" är helt ber på om tidigare ägare bytt mappar eller fixat problemet genom att flytta insugstemp givare. Två kompisar provkörde varsin nyinköpta AC en FX 12a och en M8000 år runt 12-14 .12an hade inga boggar men M8000 stöp en aning. Vi körde för lite för att utvärdera dem mer och de va ju ingen snö heller. De verkar vara helt random om man får tag i en som inte stuper. Och de är inte säkert de stuper vid provkörning, de kan krävas djup snö krypåka för att få fram det.
 
Reactions: asker

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Dock består en skoter inte enbart av motorn… ;)
Sen en fråga till ac folket, har dom fått till mjukvaran på 12-15 modellerna eller har man gett upp?
Precis, och där har vi nästa fördel med katten, hållbarare chassi får man leta efter (förutom modellerna med kort kylare, där är tunneln svag). 😉
Om man läser vad ts är ute efter så tycker jag att en xf 8000 alt en m8000 Ltd es borde vara en kanonskoter för de ändamålet.
Hans frågeställning var ju inte " vilken maskin för 50k har jag störst chans att hänga på en matryx boost i 1.5m puder en januaridag i jorm".
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.097
902
113
Stora Blåsjön
Precis, och där har vi nästa fördel med katten, hållbarare chassi får man leta efter (förutom modellerna med kort kylare, där är tunneln svag). 😉
Om man läser vad ts är ute efter så tycker jag att en xf 8000 alt en m8000 Ltd es borde vara en kanonskoter för de ändamålet.
Hans frågeställning var ju inte " vilken maskin för 50k har jag störst chans att hänga på en matryx boost i 1.5m puder en januaridag i jorm".
Med tanke på hur pass få katter man träffar på så är felprocenten andelens för hög enligt mig. Antingen så lider de kraftigt av "boggen" eller så är det andra rappelfel, smäller man en rem så går allt sönder runt om, touchar man ett mindre träd så suger den in snö där fram, idiotisk kedjehus, fotsteg från stenåldern mm. Står man i en ravin med en öppen bäck har en chans att ta sig därifrån så kan man räkna med en bogg så är det kört sen ;) Annars är det fina maskiner.
Annars så skulle jag hellre kollat på en skidoo som alternativ till polarisen som A.Holm förslog.
Sen kan jag lova att det behövs inte någon speciell maskin för att hänga på en boost, mer effekt än 850 n/a gör inte att det blir lättare att köra eller att ta sig fram, tvärt om. Men det kan helt klart vara roligare.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Kompisaren sänkte sin Polaris pro rmk i en bäck i fjol pga stupning, den försvann helt under ytan :)
Men de va ovanligt fel för en Polaris stuper absolut inte i normala fall. Otroligt nog startade maskinen efter ha legat på botten i 20 min , han körde tom den ca 3km på samma bränsle/vatten till ställe där vi kunde bogsera den. Efter bensinbyte så stöp den aldrig mer felet lagades av badningen :)
Skidoo summit 800 som är motsvarigheten till Pro rmk och M8000 är ju så slö från låga varv. De går säkert få dem rappare med variatorkit men standard är de tråkiga första sekunden man slår full mutter. Men har man tid att vänta en sekund drar de iväg bra ,de ger ju mer hk i bänk än Polaris men om de ger mer ner till mattan är tveksamt.
 

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
132
24
18
Nederländerna
elcomanagement.nl
Så rådet är inte M800, inte Pro RMK 800, men (A. Holm) från Polaris en SKS, ScandiBeast, Pro RMK med extra kylare.
Eller Ski Doo Summit och jag tänker Lynx Boondocker (eventuellt med extra kylare).
 
Last edited:

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Gillar polarisen sedan man hade beasten, men man är lite nyfiken på andra med. Tur det finns dom med lite mera koll då man lagt av sig lite.

Men då man ändå funderar lite så har jag klurat lite på en Yamaha Viper eller en Yamaha nytro. Båda med turbo såklart. Vad säger ni om en sådan? Känns lite spontant att driftsäkerheten bör vara ganska så hög med tanke på Yamahas 4-takts motorer.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Gillar polarisen sedan man hade beasten, men man är lite nyfiken på andra med. Tur det finns dom med lite mera koll då man lagt av sig lite.

Men då man ändå funderar lite så har jag klurat lite på en Yamaha Viper eller en Yamaha nytro. Båda med turbo såklart. Vad säger ni om en sådan? Känns lite spontant att driftsäkerheten bör vara ganska så hög med tanke på Yamahas 4-takts motorer.
De går inte jämföra med en pro rmk som väger 189kg. En Nytro väger ca 245-250kg ber på längd och de är utan turbo plussa på 12-13kg med turbo. De går inte ens jämföra smidigheten och framkomligheten i trång terräng med en Pro rmk summit BD eller M800/8000. Vipern är väl lite modernare men väger som en Nytro. Och kör du fast med en fyrtaktare är livet slut eller ryggen åtminstone :)
Turbo fyrtaktare funkar såklart bra på led och hillclimbing o öppen terräng,, så om den körningen duger är de roliga.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
De går inte jämföra med en pro rmk som väger 189kg. En Nytro väger ca 245-250kg ber på längd och de är utan turbo plussa på 12-13kg med turbo. De går inte ens jämföra smidigheten och framkomligheten i trång terräng med en Pro rmk summit BD eller M800/8000. Vipern är väl lite modernare men väger som en Nytro. Och kör du fast med en fyrtaktare är livet slut eller ryggen åtminstone :)
Turbo fyrtaktare funkar såklart bra på led och hillclimbing o öppen terräng,, så om den körningen duger är de roliga.
Man ska köra fast, det ska jävlas lite 😜 Fan va kul man hade med kortbandare "back in the days" egentligen 😊
 
Reactions: Vituraz

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Var lite i samma tankar. Blev en viper mtx 153, och ska man inte i jävligaste snårskogen så ska det inte vara några problem tror jag :) känns väldigt skönt med fyrtakt, både med driftsäkerhet och att slippa tvåtaktsos för familjen i pulkan. Känns som rena lössnömonstret mot min gamla korta 😄
 
Last edited: