M800 SP - 2013

simonwallgren

Medlem
18 okt 2013
6
0
1
Tjena, nu är det dags att köpa ny skoter inför kommande säsong, det lutar åt en M800 SP - 2013 153" och jag undrar av någon som har erfarenhet av den och kan vara lite ärlig, vad det finns för för och nackdelar med den. Samt hur den är på t.ex myr, om du kan slängburka, göra lite res osv.

Tack på förhand!
 

Rising

Välkänd medlem
1 dec 2009
316
0
16
Jag har en och är väl nöjd med den. Hade en crossfire -10 förut och den höll första remmen 300mil, på m800 så höll första 40mil (30 mil ledinkörning typ). Det gick 3 remmar på hela säsongen.. Efter jag drevade ner den till 19/50 blev det dock mycket bättre (1 rem sista 80milen) och det kommer ju alla -12 och -13 få på garanti samt fler uppdateringar.. Hade gärna sett att fotstegen var smalare längst fram likt Polarisen. Jag tycker även att det tar lite mer kraft för att få allt gjort på M800 än på polarisen. Klart det går att göra res men det är ju en långmaskin så är ju inte som en kort maskin direkt.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Har en och är mycket nöjd. Har inga problem i några som helst situationer. Tog första remmen vid 140 mil, men då sprängdes variatorn (bulletin på bultarna som blev missad på min maskin vid service). SÅ det var väll inte så konstigt att remmen for.

Stoppade dit en ny rem och den har just nu gått 140 mil och ser ut som ny.

Jämförelse med en -12 så är den lättare att få upp på rullen och lättare att brya omkull tack vare den smalare framvagnen och andra boggieinställningar.

Att leka på myr är inga problem. Åka rullen går bra om man får lite hjälp på traven, och slänga från sida till sida går som en dröm.

Nackdelen är väl styrningen som är glapp som ett aber orginal. Dåliga bussningar lite här och där (finns utbytes som är bättre), och alldeles för slappa toleranser på vissa ställen i styrningen.

Jag tog isär styrningen helt och hållet på min i sommar och slipade om lite olika ställen och nu är det enda lilla glappet som finns, det som är i den ställbara styrhöjjaren, vilket inte är så mycket =)
 

simonwallgren

Medlem
18 okt 2013
6
0
1
Låter som att ni är nöjda och det verkar som ett bra val med en m800, har ni något variatorkit ni kan rekommendera? Så man slipper remproblemen. Är glappet i styret störande, eller påverkar det något då man kör? har ingen lust att börja plocka isär allt ;) Tack för svaren!
 

Rising

Välkänd medlem
1 dec 2009
316
0
16
Jag har inget variatorkit ännu.. Många som kör mds vet jag. Glappet i styret är bara något man tänker på där man står still och torrbryter på skotern :p