M800 eller Xf800 ?

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
756
6
18
Hallstahammar/Älvdalen
Tja är nu på jakt efter en "ny" skoter

Så frågan är vilken passar mig bäst tror ni?

Nuvarande skoter: F7

Åker 70% Friåkning 30% led.

Är de nån fara att köpa en -12a? Eller ska man sikta på en -13?
Vad är fördelen med att köpa en 13?

Tycker personligen M800 är snyggare då mattan slutar på rätt ställe,
tycker XF ser ut som man förlängt tunneln men glömt boggien/mattan.

Blir steget M för stort från en kort? Men och andra sidan är ju tunneln lika lång på en XF?

Tack på förhand
 

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
jag gick från F6 till M8, ångrar mig inte för en sekund! jag anser att ska man åka lång ska man göra det rejält annars får de va, min åsikt
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
-12 hade väldigt dåligt styrutslag från fabrik. Blev bättre på -13.
Det är en enkel operation och många har nog redan gjort det.

I övrigt så ska dom vara lika som K-len säger.
Det var en del barnsjukdomar med -12, men Arctic tog ett jätteansvar och uppgraderade alla maskiner.
(dock inte styrutslag)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Spindlar, A-armar, nedre styrstång, infästningshål för boggie, dropbrakets, matta och en del andra småsaker är det som skilljer 12/13.

Men jag räknar kallt med att alla -12or är uppgraderade till -13 (eller nyare) spec (kgk eller privat)
 
Reactions: Mr snow

Zemren

Aktiv medlem
6 apr 2012
76
0
6
Luleå
Köp en -13. Högre kammar, bättre styrutslag och 38" framvagn. Sen är -13 busigare eftersom boggin sitter i andra "hål".

///zemrén
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Köp en -13. Högre kammar, bättre styrutslag och 38" framvagn. Sen är -13 busigare eftersom boggin sitter i andra "hål".

///zemrén
Vilka hål menar du då? Har sett att min tolva är uppflyttad både bak och fram, vad får det för funktion?
 
Reactions: Mr snow

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Som jag skrev. Alla -12or borde redan vara "up to Spec" på alla punkter utom mattan (men även den på vissa)

-13 infästningshål är rintigt kassa om boggiet är org. Behåll den i -12ans infästningshål om du inte ska göra annat mes boggien.
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Som jag skrev. Alla -12or borde redan vara "up to Spec" på alla punkter utom mattan (men även den på vissa)

-13 infästningshål är rintigt kassa om boggiet är org. Behåll den i -12ans infästningshål om du inte ska göra annat mes boggien.
Var det ett svar riktat mot mitt inlägg?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
nej, senast Zemren, men alla som vill läsa det.

Montera aldrig ett boggie i samma hål som -13. Sämsta årsmodellen. Bättre med en "framvagnsuppdaterad" -12a, eller en -16.
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
nej, senast Zemren, men alla som vill läsa det.

Montera aldrig ett boggie i samma hål som -13. Sämsta årsmodellen. Bättre med en "framvagnsuppdaterad" -12a, eller en -16.
Jo, alltså. Jag har 38" framvagn och modifierade spindlar. Är det det du kallar "framvagnsuppdaterad"? För boggien har jag två hål fram, där är den monterad i det övre. Bak ser jag ett hål under det som det är monterad i, så den är monterad i övre alt. mitten beroende på om det gömmer sig ett till hål bakom hjulet man inte ser.

Vad ger dom inställningar, resvänlig och busig eller en bättre klättrare?
 
Reactions: Mr snow

Kekkola1

Medlem
30 okt 2008
26
0
1
Kiruna
Lånar tråden lite, hur är det med Xf 6000/8000 går dom att justera/fixa så dom vill gå i snö? Finns det något bra recept?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Smalare framvagn, fixad styrning och kortade/utbytta dämpare klassar jag som "framvagnsuppdaterad.

Lägsta hålet fram och översta hålet bak = skidor i luften

Sålänge du har orginaldämpare, sätt boggiet i lögsta läget (fram.och bak) och spän centerdämparen det som går.
 
Reactions: Mr snow