M800 -13, SnoPro eller HCR?

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Har hittills mest kört gamla EXT mountain Cats, Wildcat och liknande men funderar nu på att köpa mig en modern maskin.

Är jäkligt sugen på M800, men har lite dålig koll på hur skillnaderna dem emellan verkligen upplevs och funkar i verkligheten...
Jag vet ungefär vad som skiljer på papperet.

- HCR verkar ju inte vara lika populära som SnoPro då det finns fler kvar av HCR hos handlarna som det verkar... Varför?
- Klarar man sig med HCR mindre kylsystem, blir det stor skillnad?
- Är remproblemen lösta för Arctics del nu?
- Vilken matta är mer hållbar?
- Är det märkbar skillnad i lössno mellan dessa mattor?

kom gärna med synpunkter, även sånt ni hört från en kompis-kompis går för sig :)

Ski-Doo och Lynx går bort pga av ROTAX... annars fina maskiner.
Polaris RMK -12 verkar ju iofs vara en skaplig maskin också, men har man grönt blod så har man...

Så tack, inga förslag om andra märken.
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Mattan på M800 håller bättre, största anledningen till att dom är kvar hos handlarna är den bredare framvagnen.
Skillnaden märks på mattan, men ytterst lite och endast när det är riktigt löst.

Tar dom rem så kolla motorfästena och köp ett extra av Mattias Bergkvist, dom ska inte ta rem.

Ski doo och Lynx 800a verkar faktiskt riktigt bra och dom nya kommer säljas med 1000 mils garanti om du följer service intervallerna.
Polaris skulle dock jag indvika pga motorn, trots att dom har det bästa chassiet.
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Ok, så SnoPros matta, den mjukare, håller bättre.

Kylning då,
- Klarar man sig med HCR mindre kylsystem, blir det stor skillnad?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
1000 mils garanti eller möjlighet till att teckna förlängd motor försäkring?!
Antar att du menar det sistnämnda, blir dock rätt dyrt med försäkringen i slutändan, måste ha mäekesförsäkring+tillägg för motor+full service...
Kollade upp det när jag åkte rotax och då jag servar själv skulle det bli en dyr historia bär alla premier räknades ihop, typ 5-6000 per säsong i merkostnad, åker AC nu, känns som den driftsäkraste 800 an, pluss att garantin räcker i tre år!