M800 -13 böar vid fullgas

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
756
6
18
Hallstahammar/Älvdalen
Tja märke idag när ja var ute och klättra att skotern böar när man stannar till eller kör fast och ska skicka på och vill iväg igen. Står man i lössnö i en brant tex och ger på fullt så böar den så man får ta om igen och ge fullt då går den bra. Men vad är felet? Går kanon för övrigt på myrar och led?

Mvh Freddan
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Är standardfel på 800 motorn. Bara att lära sig leva med det då inte ens arctic själva vill ta hand om problemet. Läst nånstans att en tändkil kan fixa till det.
 

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
756
6
18
Hallstahammar/Älvdalen
Efter helgens körning i branter så är man lite trött på boggningarna. Rent livsfarligt när man åker ner för en brant på tomgång och ger broms och sen slår fullt för att vända uppåt igen tex. Höll på åka åt helvete mer en 1 gång. Nån som monterat tändkil och fått bort problemet? Eller löst problemet med nått annat?

Samt ni som har 34 eller 36 framvagn blir den betydligt lättare att bryta omkull och smidigare i brant tät skog.

Körde med 125psi i framdämparna nu vad kör ni andra?
 

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Det är alltså så illa med boggningarna? Var lite sugen på en kisse till nästa vinter, men det där låter ju inge vidare
 

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
756
6
18
Hallstahammar/Älvdalen
Okej då ska jag testa 60-70 psi.

Ja jag upplever de som sjukt drygt och rent av livsfarligt med boggningarna, Måste gå att få bort. Annars är de ju totalt katastrof , borde vara en självklarhet för Arctic att lösa de, att lära sig köra med ett motorfel är ju helt fel väg att gå.

Om de inte finns en lösning på problemet så är de här nog sista kissen jag äger även fast jag är Arctic älskare till fullo.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Innan alla dömmer ut motorn så kolla tps justering, spjällsynkning osv!
Dock är det lite av ett fenomen på 800an, går att få till, en bra mappad pcv är verkligen nått jag rekommenderar, det väcker motorn till liv minskar boggningarna när du justerat in den, dvs maktstrid ut lite....
 

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
756
6
18
Hallstahammar/Älvdalen
Innan alla dömmer ut motorn så kolla tps justering, spjällsynkning osv!
Dock är det lite av ett fenomen på 800an, går att få till, en bra mappad pcv är verkligen nått jag rekommenderar, det väcker motorn till liv minskar boggningarna när du justerat in den, dvs maktstrid ut lite....

Jo skotern går ju som ett jävla skott på leden och i lössnön och när man klättrar och så, men stör mig som sagt grymt på när man smyger neråt i en brant eller så och vill tippa den och slå fullt för att vända om. Men går de att få bort så är de ju underbart. Läst lite att många har monterat tändkil och flyttat tempgivarn och att de fått bort boggarna. Menstår inte hur många gr tändkil eller vart dom flyttat givarn.
Och hur justerar man tps:en?
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Jo skotern går ju som ett jävla skott på leden och i lössnön och när man klättrar och så, men stör mig som sagt grymt på när man smyger neråt i en brant eller så och vill tippa den och slå fullt för att vända om. Men går de att få bort så är de ju underbart. Läst lite att många har monterat tändkil och flyttat tempgivarn och att de fått bort boggarna. Menstår inte hur många gr tändkil eller vart dom flyttat givarn.
Och hur justerar man tps:en?
Är din så värdelös och livsfarlig som du beskriver det måste ju nånting vara grovt fel. Min orörda maskin är inte alls så som du beskriver. Jag skulle nog kontrollerat TPS inställningen i första hand, innan ev. modifieringar.
 

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
756
6
18
Hallstahammar/Älvdalen
Är din så värdelös och livsfarlig som du beskriver det måste ju nånting vara grovt fel. Min orörda maskin är inte alls så som du beskriver. Jag skulle nog kontrollerat TPS inställningen i första hand, innan ev. modifieringar.

Som sagt den boggar till när man ska ge fullt efter brant åkning. Hade de vart tps:en borde de ju vara jämnt? Men boggar endast så som jag beskrivit de. Aldrig annars.
 

Gustav1980

Välkänd medlem
24 okt 2004
228
0
16
Jag känner av det nån eller ett par gånger per säsong, så ingen fara på taket med min 800:a, men för de som upplever stora problem torde receptet vara att skicka en filmsnutt till arctic eller ÅF.
Skoteråkare är onödigt toleranta när trubbel uppstår...:(
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Inte lönt att prata med ÅF. Är ett globalt problem, som de inte vill/klarar av att få bukt på.

Tps justering och tändkil är "grejjen" för vissa. Andra kompleterar med att flytta tempgivaren. Och vissa skaffar piggtback.

Problemet löser sig för vissa, vissa har aldrig haft problem, vissa kommer inte ifrån det.

Tyvär, akilleshäl
 

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
756
6
18
Hallstahammar/Älvdalen
Snart 1 år sen ja skapade denna tråd men tänkte bara berätta att mina Boggningar är nu helt borta.
De jag har gjort är att flytta tempgivaren. Och monterat ett bikeman yrör. Hade säkert räckt med bara flytta givaren.