M8, hcr eller crossfire??

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
Ska köpa en "ny" maskin inför vintern. Har dom senaste två åren kört en crossfire 09a och varit skitnöjd!! Tar mig dit jag vill både på led och vid friåkning.
Nu börjar crossfiren ha gått sina mil och jag tänkte köpa en nyare, frågan är då, ska man fortsätta köra 141" eller ska man köpa en längre (153" eller vad nu m8 är)?
Att ligga och kryssa mellan träd just nedanför trädgränsen är väll de som är de roligaste, men! Ligga och mata efter en kupérad led är ju jäkligt kul även de!

M8- blir den för extrem? Vickig på led och "för lätt" att ta sig fram med?
M8 hcr- riktigt sugen på en sån! Känns som en bra kompromiss. Hörde något ryckte om att den har sämre kylning än m8? Nån som har problem med varmgång på våren?
Crossfire- ja köper jag en sån vet jag ju precis vad jag får.
Samtliga årsmodell 2011. Gillar inte riktigt nya chassiet.

Mattias
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Låter som du gör rätt att fortsätta på en Crossfire / XF maskin. En M går köra på led och pressa lite. Men inget som duger något till om du ska åka med kortare maskiner. Här gör sig nog en crossfire klart bättre.

Givetvis är M en mer kompetent lössnö maskin när det är mycket snö och löst före där du behöver så mycket drivkraf framåt du bara kan få. Men en crossfire är väl inte så dålig även den men tack vara att den är lite kortare blir den ju lite mer lättsvängd och rörlig på sitt vis så länge drivet framåt räcker till.

Jag ser inte riktigt vitsen med en HCR. Det är ju trots allt hill climb racer. Laddar man fullt rakt upp och behöver breda framvagnen för att kunna hålla balansen bättre vid landningaroch gupp så är det säkert bra. Annars förstår jag den inte. Vill man vara i lössnön finns ingen enligt mig fördel med bredare framvagnen. Blir bara drygare att bryta omkull. Försvinner mer ledegenskaper med extra längden på mattan (crossfire vs HCR) än du vinner bredare framvagn.
 

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
Tack för ett bra svar.

Dom flesta jag kör med åker assault och jag har inga större problem att ta mig lika långt som dom andra. De är bara lite mer utmaning och de är ju de som är kul!
 

Johnken

Aktiv medlem
28 nov 2004
76
0
6
44
Luleå
Dessutom kan man tillägga att en M8 inte bara är "vickig" på led, den är dessutom rätt ut sagt väldigt dålig med sin längd och boggie/dämpning. Det är nästan plågsamt om det är en halvdålig led. Har en M8a -10 så jag har provat. Men att köra lössnö så är M8an överlägsen CF8an i allt. Tycker M8an känns väldigt lätt att hantera och bryta omkring. CF8an är mer sävlig vid brytning tycker jag och där det som finns ett "maxläge" för att lägga omkull vilket begränsar iaf mig i min körning.

Men CF8an med min 44mm kamhöjd på mattan är en ypperlig allroundskoter för en rimlig peng.
 

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
Är de så illa med m8an på led alltså? Hade inte ltd lite bättre dämpare? Fast de kanske inte gör någon större skilnad.

Jo en 09a, monterade en challenger extreme 57 här i vinter, den blev ju betydligt busigare och går ju på rullen när man vill. Tycker därimot inte att man tar sig nå bättre i snön, tycker den vill på att tugga sönder bärigheten mer.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
jag vill inte säga att M8an är bättre än någon annan på led, men jag hade inga problem att åka fort efter led med min M8....

Betydligt roligare att pressa den efter led än en kort maskin är. Likaså med min m800 jag kör idag, håller jämna steg med kompisens XF.

Klart du blir frånåkt av en riktig cross/ledracer, men du har roligast. Krävs mycket mer av föraren (enligt mig) att hålla högt temp med en lång/smal maskin.

Du får vara mer aktiv och förflytta kroppen och det blir mer spännande att pressa ur efter en snirklig led, vilket jag anser ska vara det enda (om ens?) nöjet med att köra led.

Har du en maskin anpassad för led så blir det helt enkelt för lätt, vilket inte är kul

Köp en M.
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Skulle välja en M8a, ångrar du dig så mycket är det ju bara att sälja? :)

Går att pressa ganska hårt efter leden och inget problem att hålla ett högt tempo, dock kommer du tycka att lössnö blir så sjukt mycket roligare! :)
 

Johnken

Aktiv medlem
28 nov 2004
76
0
6
44
Luleå
Alltså skulle jag få välja idag igen så skulle jag definitivt köpa en M8a igen för den är sååå mycket roligare vid sidan om leden. Nu kan det ju vara så att jag börjar bli gammal och lat så jag helt enkelt inte orkar vara tillräckligt aktiv på maskinen vid ledkörning. Så jag kanske inte är någon bra benchmark! =)