M5 - Vad har ni gjort åt maskinen?

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Sv: M5

Jag ägde en ny 05 och var ganska nöjd förutom effekten, det är helt klart för klen motor för att fungera som en perfekt lössnömaskin. Övrigt så är det en rolig skoter, dålig topfart, bra dyna (inte för låg).

Ser att du har en F7:a och eventuellt vill köpa en M5:a? Isf skulle jag ha bytt boggie eller eventuellt förlängt F7:an för att få mycket kraft, blir ju som en allroundskoter då som typ Renegade.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
På den tiden när jag hade en m5 -06 bytte och moddade jag:
Variatorn. Tikkas vikter, vilka rasade flera gånger. Tikka har kopierat Heavyhitters men inte härdat på rätt sätt enligt en källa. Fick det på garantin flera gånger innan tillverkningen av den modellen upphörde och jag fick sätta dit Bearcats vikter. Andra moddningar av variatorn är okända då verkstaden satte ihop ett variatorkit kostnadsfritt.
Skotern blir mindre rapp men i snön går skotern extremt mycket bättre, kanske är det roligare med rappa skotrar men som jag har moddat den tar jag mig högst, längst och bäst om man jämför mot motsvarande maskin.

Isrivare. Attack 20 mattan är totalt värdelös på att virvla upp snö mot kylaren, därför är det nödvändigt med isrivare för att hålla sliden och kylaren kall.

Bredare plastbelag. Med detta tar man sig bättre än alla de andra. Man ligger inte lika djupt i snön och därmed har man inte samma motstånd heller, kort sagt; man tar sig längre.

Dragkrok. Ett måste om man ska dra upp en polare från en grop eller för att få med sig några 100 liter bensin.

Högre ruta. Finns Arctic orginal-rutor till dessa maskiner som ger en adekvat höjd och därmed skydd för ansiktet de dagar man är ute i -30, den rutan är heller inte alltför ful. Jag monterade dock en fyrhjulingsruta genom att bulta fast den i originalrutan.


Den mest underskattade moddningen av lössnömaskiner är tveklöst variatorn. Folk verkar inte förstå att skotern inte är klar från fabrik. När man är i skogen och ska ta sig fram spelar det ingen roll hur rapp variatorkalibreringen är. Man tar sig sämre när man måste skotta för att ta sig fram, speciellt om man har en attack 20 matta.
 
B

Biosteel

för att höja prestandan så bytte jag motor till en F7 .. vart lite skillnad kan jag lova :)