M5 -05

Urjan

Välkänd medlem
27 jul 2008
138
0
6
Luleå
har funderat på att köpa en m5a men har sedan fått höra att dem är riktigt slöa och inte tar sig så bra i snön. Jag kör mest uppe i stugan och där är det kring en meter med snö,tror ni att den skulle ta sig dära?


Vad tycker ni,är det värt att köpa en eller ska man satsa på något med lite mera motor?
 
B

Biosteel

ska inte vara några problem för den att ta sig där. lyssna inte så mycket på vad folk säger. testkör en och då vet du själv vad den är kapabel till. annars skulle man kunna diskutera M5:ans framkomlighet i evigheter som har gjorts i vissa trådar. frågar är ist hur snabbt du vill ta dig fram i snön. den har en riktigt bra bäryta och visst kan man sakna det där riktigt pigga sticket som sitter i en 600 eller 700 men som sagt se till att du kan få tag i en och testa :)
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Jag har kört en M5 och som sagt håller jag fast av att den är så koppiöst trött... den går bra när du ska smyga runt i skogen men direkt de börjar luta uppåt så sviker motorn... nä lägg heldre pengar på en äldre skoter med mera motor.. vet dock inte alls vad M5 ligger i för prisklass!
 

Urjan

Välkänd medlem
27 jul 2008
138
0
6
Luleå
Lite frågor jag gärna skulle vela få besvarade utav någon som har ägt eller äger en M5.

1.Är det som IamFredrik säger att då det börjar luta så sviker motorn?
2.hur är körställningen jämfört med en m7:a?
3.Hur bra tar man sig fram i lös snö?är det så att man bara tar sig fram eller kan man hålla lite fart? :)
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Motorn har trots allt bara 80hk.
Körställning skiljer väll i princip ingenting mot 7'an.
Vad menar du med lös snö?
Klart att det går pudersurfa med den.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
M5an är en bra skoter så länge du tänker köra på pudrar och det inte ska gå uppåt, då orkar den inte spec långt. Drar lite men det var alla plus med den skotern. Ingen skoter jag skulle rekomendera, kanske till nån som jag inte gillar..
 

Urjan

Välkänd medlem
27 jul 2008
138
0
6
Luleå
OM det nu är som polaris_snow och iamfredrik säger så tappade jag suget ganska rejält..
Kan man få lite förslag på en skoter som går bra i lössnö,nyare än 05 ,drar lite soppa och inte kostar mer än ca 50 ?:)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Lite frågor jag gärna skulle vela få besvarade utav någon som har ägt eller äger en M5.

1.Är det som IamFredrik säger att då det börjar luta så sviker motorn?
2.hur är körställningen jämfört med en m7:a?
3.Hur bra tar man sig fram i lös snö?är det så att man bara tar sig fram eller kan man hålla lite fart? :)
1. Nej, nog är motorn lite svag alltid men "svika"? Nej, det gör den inte. Du kan absolut inte klättra på samma sätt som med en M7 men det beror på att den mindre motorn inte orkar hålla samma matthastighet. Den går riktigt bra och alla som säger annat är en dålig chaufför och skyller det på motorn.
2.Exakt likadan.
3.Som en M7 med mindre motor, varken mer eller mindre.

Det jag skulle oroa mig för är Arctic Cats vana att inte hålla tillfredställande. Jag gillar att jämföra m-serien med en ferrari, de går alltid bäst, men de går sönder ofta.

Köp en M5, du blir inte missnöjd om du inte har för höga förhoppningar om effekten.